UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Lærerne og de eksterne aktører Trine Hyllested,ph.d. Lektor Forskning og Udvikling University College Lillebælt Læremiddel.dk,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Når læreren tager skolen ud af skolen Trine Hyllested Underviser på læreruddannelsen, Holbæk, UC-Sjælland Tak fordi jeg må formidle min forskning på.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Procesværktøjer.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Børn og unge med handicap siger deres mening
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Konfliktforebyggelse
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
De seks bedste billeder fra gruppen
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Inklusion og Specialviden
Relations kompetencer
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Hvordan motiverer vi de unge?
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Det handler om eleverne
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Præsentationens transcript:

UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Lærerne og de eksterne aktører Trine Hyllested,ph.d. Lektor Forskning og Udvikling University College Lillebælt Læremiddel.dk, LSUL og Nationalt Videncenter for Historie og Kulturarvsformidling

 Praktisk erfaring: Undervisnings- og formidlings- erfaring fra lærer- og pædagogseminariet, folkeskolen og ungdoms- skolen, naturskoler, museer og andre eksterne miljøer, primært i naturfag, natur/teknik og biologi. Leder, konsulent, projekt- og adm. erfaring  Formel: lærer, cand.comm., naturvejleder og ph.d. Trine Hyllested

HVAD SKAL ELEVERNE LÆRE? HVAD SKAL ELEVERNE LAVE?

Godt begyndt er halvt fuldendt DE YNGSTE; DER SKAL INDFØRES DEN FAGLIGE KULTUR SKOLEN REPÆSENTERER

Hvilke læringsrum har jeg selv arbejdet med som lærer? Landbrug, rensningsanlæg, grundvandskilde, vandværk, virksomhed, et sygehus-laboratorier, bro, kirke, historiske værksteder, museer, sciencecentre, skov, strand, losseplads, vindmølle, kraftværk, forbrændingsanlæg,zoologisk have, friluftsaktiviteter,dramaøvelser, udstillinger

ET ALTERNATIVT LÆRINGSRUM Tårnby Naturskole1994 En fysisk lokalitet Konkrete objekter og genstande Formidling af et særligt budskab Professionel formidler Hands-on aktiviteter Hvordan bliver det til et læremiddel ?

Læreprocesser er både sociale og intellektuelle  Hvilke læreprocesser vil vi søge at skabe mulighed for ?  Hvorfor vil vi det ?  Hvordan vil vi søge at gøre det ?

Udgravninger til motorvejen på Amager ”Arkæolog for en dag” 32 klasser besøgte og udgravede i de gamle søgegrøfter som arkæologerne havde opgivet. 3 klasser udstillede deres genstande ved siden af arkæologernes genstande på Amagermuseet. CARPE DIEM – Brug lokale og aktuelle muligheder

Hvordan blev dagen til et læremiddel? Eleverne var nysgerrige og ville gerne finde nogle genstande. De fandt hurtigt noget- det var jo affaldsgruber vi gravede i. De bestemte selv,hvordan de gravede. De fik visse rammer og hjælp af en arkæologisk vidende voksen. De afgjorde selv om og hvad de ville udstille. Det skete i samarbejde med en ekstern partner, det blev brugt af museet Forældre og lærer fandt det aktuelt og relevant –det var en del af i lokalsamfundet- motorvejen. Eleverne lægger mærke til det, VI tillægger værdi At der er et mål med undervisningen Udfordre – involvere elever - stille opgaver - foretage dataindsamling - samle konkrete genstande - tage fotos - lave notater Læreren er en voksen rammesætter og en kritisk medundersøger Hvad var det, vi troede vi ville finde ud af om udgravningen i vores gamle mindmap fra før vi tog afsted og hvad ved vi nu, efter vi har været på ude og grave ?

STEVNS KOMMUNE Gartnerierne, Trifolium,Danish Agro Haribo, Faxe Kalk Faxe Bryggeri og Stevns Bryghus Håndværkere,Stevns Erhvervsråd Stevns Teaterforening,Friluftsscenen Idrætsforeninger Vallø Golf Junkers, Zentropa Gjorslev gods, Vallø stift Nordea Bank Rødvig Havn Naturvejledere Østsjællands Museum-lokalhistorisk arkiv Vandrehjemmet,Efterskolen,Ungdomsskolen,vandaktiviteter UUV-særlige tilbud til grupper af unge Kirkerne,Bibliotekerne Teknik og Miljø-samarbejde DET ER KUN FANTASIEN DER SÆTTER GRÆNSER Det læreren vælger som læringsrum, kan blive et læringsrum!

elever lærereMuseumsformidler, naturvejleder, virksomhedsleder Besøget er et samspil DE EKSTERNE AKTØRER

Hvorfor vil museet, virksomheden eller science-centeret gerne have besøg ?  Museer er samfundets hukommelse  Museerne viser, at vi står på skuldrene af 1000vis af generationer før os  Vores tidligere og nuværende kultur er vores fundament for at bygge en ny kultur  Kultur er det vi skaber sammen - før og nu  Idealisme-branding-legitimering

Hvad vil eleverne ?  De vil gerne prøve nyt, opleve nyt, være i nye rammer  Men kan også have en vis usikkerhed  Oplevelse : Hvad er forskellen på søndagsaktivitet med mor og far og en skoleproces ?  På frikadellen hjemme og i hjemkundskab?  Læring: Kan læring ske, hvis eleverne ikke ved, hvad målet er ?

Hvad vil lærerne?  Lære eleverne noget- opfylde folkeskoleloven  Hvad dette noget ? Hvad er formålet?  Lærerne personligt: Selv lære nyt, få efteruddannelse, skabe rammer for gode oplevelser. Det er nemt og bekvemt at bruge færdige undervisningstilbud.

 I anskuelses undervisningen år den lokale lærer med sin klasse  I dag professionelt formidlingscenter - ekspert - et iscenesat arrangement (udlejring –Giddens)

Den vanskelige lærerrolle som besøgende lærer på det professionelle formidlingssted  Praktisk medarbejder  Den, der tør dumme sig  Social samværspartner  Lov- og orden medarbejder  Turist  Facilitator af læreprocesser (2 ud af 8 lærere på naturskolen)

Tolkning af undervisnings -situationen på naturskolen  Naturskolen og lederen - symbolsk og kulturel kapital  Agenterne positionerer sig i relation til denne.  Undervisningen et felt - udvikling af nye magtrelationer  Brugen af naturskolen - en bestemt habitus (Bourdieu 1989, 1997)

Hvad kan et udvidet læringsrum ? Give mulighed for stoflig kontakt til autentiske genstande Stille stor faglig viden til rådighed Give eleverne en fælles erfaring og nye måder at arbejde på Give nogle elever udfordring ved nye rammer og nye faglige autoriteter Teglværksmuseet Cathrinesminde, Broager 18

 Hvad kan et udvidet læringsrum ikke ?  Erfaring i sig selv skaber ikke viden og færdigheder –hvor kommer leret fra?  Dialog og refleksion kommer ikke af sig selv- hus/urtepotter - nøglebegreber  Aktiviteterne kan forblive oplevelser uden faglig og samfundsmæssig sammenhæng - teglværksarbejdernes vilkår  Det er nogle bestemte typer af læring, der især tilgodeses  HVAD SKAL ELEVERNE LÆRE OG HVAD SKAL ELEVERNE LAVE ? 19

Ikke erfaringen i sig selv, men dialogen om erfaringen  Det er altså ikke det eksterne/uformelle miljø i sig selv, men måden læreren bruger det eksterne miljø på, der kan give sammenhæng i læreprocesserne  Det er den kontekst, eleven får mulighed for at sætte besøget ind i, der har betydning for læreprocesserne- her kan skoler virksomheder og museer tilbyde forberedelses og efterbearbejdningsmaterialer, hjemmesider, film, genstande og viden  At være ydmyg over for begrebet læring ! Musik er ikke bare popmusik-læring er ikke bare læringsstile-Der er mange veje til Rom…vi må sammen være med til at finde nogen af dem……..!

Hjernen er ikke en krukke, der skal fyldes, men en ild, der skal tændes Plutarch år eft.Kr.

Bo Krüger, Kognition og Pædagogik juni 2014 Rammer og roller

Viden eksisterer som et fænomen udenfor dem, der skal tilegne sig den Viden skabes i hjernen på dem, der lærer når de påvirkes Læringens indhold skal formidles en del ad gangen til den lærende, der skal modtage den Læringens indhold skal tilegnes af den lærende via et aktivt arbejde HVAD ER VIDEN OG HVAD ER LÆRING ? (George Hein)

Hvad er det vi vil lære hvem - hvorfor vil vi det-hvordan gør vi det ?  Stimulus-respons Viden er noget der skabes udenfor eleverne og påføres dem udefra.  Eleven er passiv  Konstruktivisme Viden skabes i eleven med udgangspunkt i elevens egne hukommelsesstruktur er med påvirkning udefra  Eleven er aktiv

Læring er flerdimensionel Besøget på museet skal i et samspil kunne ramme : tankerne (erkendelse), hænderne(færdighed), følelserne (påvirke) og rykke ved det sociale samspil (udfordre)

Hvad vil det sige at lære? Min nuværende teoretiske forståelse af læring er baseret på flg udsagn:  Hver elev konstruerer sin egen læring  Læring konstrueres i en kulturel kontekst  Læring udfordres af samværet med andre Piaget, Vygotsky, Lave og Wenger

Der skal to til tango……  Formidlerens rolle er vigtig! MAGT  Hvordan tager vi udgangspunkt i skolernes behov og ikke kun i hvad museerne og science centre kan tilbyde?  Hvordan giver vi lærere og elever medejerskab til undervisningen?  Hvordan sikrer vi et : FØR, UNDER OG EFTER -i konstant dialog med læreren?