SAMlær Hvad gjorde vi og hvad lærte vi?. Konstruktionen - samlet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Skabelon til strategisk plan
Merlivs seminar 27. August 2008
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PROGRAM Kort præsentation af Tangkær Årsag til ønske om projektet
Darum skole 4. november 2013.
Omsætning af viden til handling
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
CSI i forsvaret.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Projektlederens rolle(r)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Forudsætninger for en god samtale
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Lærings- og praksisfortælling
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

SAMlær Hvad gjorde vi og hvad lærte vi?

Konstruktionen - samlet

At lære fra praksis og forbedre den samtidig Læringen fra det Forandringsprojekter - f.eks. fraflad

Om at blive klogere Aktiviteter Viden Erfaringer Refleksion

Forbedring af praksis Lederinvolvering Udvikling af rammer for projektet og for de konkrete forandrings- tiltag LS Processtøtte , konsulenter, netværks- møder, elektroniske konfe- rencer, teamrapporter etc. Spredning til organisationen og SAMlær Forandringskatalog Forhåndsviden og erfaringer Valg af tema

Strategisk forankrede ambitioner Fast- holdelse Team- organisering InnovationDifferen- tiering Ovenstående overskrifterne har naturligvis “kød og blod”. En ambition er en konkret målsat aktivitet m.h.p. forbedring Strategisk forankring

Kortvarig succes Vedvarende succes Stagnation Tabt vision Resultater Gode Dårlige SvagStærk Vision Vision og resultater

Beskrivelse af fakta, opgaver og metoder Manuelle og mentale fær- digheder Artikuleret viden Viden, der ikke kan artikuleres 12 Eksplicit videnTavs viden Uartikuleret viden der kan artikuleres Implicit viden Kan læses eller høres Deklarativ viden – det som kan artikuleres Procesviden – det som kommer tilsyne i handling Noget kan tolkes ? Kan spørges til 3 Kan iagttages og tolkes Noget forbliver tavst

Læringsmiljø - projekttilgang Projektet er fokus og omdrejningspunkt for forandringer Projektet er fokus og omdrejningspunkt for forandringer Tovholder Tovholder Vigtigt, nyttigt og værdifuldt (del af driften) Vigtigt, nyttigt og værdifuldt (del af driften) Magt, energi og viden Magt, energi og viden Hvordan det dokumenteres og rapporteres? Hvordan det dokumenteres og rapporteres? Hvordan det “sælges” til andre? Hvordan det “sælges” til andre?

Læringsmiljø - procestilgangen Praksis som fælles interesseområde Praksis som fælles interesseområde Vil gerne sammen Vil gerne sammen Gør noget der er værdifuldt for deltagerne selv Gør noget der er værdifuldt for deltagerne selv Proceskonsulent (initiativtager, styrer processen, samler op og dokumenterer resultater) Proceskonsulent (initiativtager, styrer processen, samler op og dokumenterer resultater) Stole på at deltagerne både kan og vil foretage sig noget nyttigt Stole på at deltagerne både kan og vil foretage sig noget nyttigt

Læringsmiljø - organisationstilgangen Forandringer er reglen (ikke undtagelsen) Forandringer er reglen (ikke undtagelsen) Politiske ønsker og krav som eet udgangspunkt Politiske ønsker og krav som eet udgangspunkt Institutionelle værdier som et andet Institutionelle værdier som et andet Forandringer vedrører begge Forandringer vedrører begge Funktioner og roller til evig debat (og udvikling) – teams?, mellemlederrollen? Helle (fristed)? Funktioner og roller til evig debat (og udvikling) – teams?, mellemlederrollen? Helle (fristed)? Om at gøde jorden for evindelig forandring – og at styre dem, der igangsættes Om at gøde jorden for evindelig forandring – og at styre dem, der igangsættes

Læringsmiljø - kvalitetstilgangen Opfattelsen af kvalitet styrer hvilke forandringer, der skal iværksættes Opfattelsen af kvalitet styrer hvilke forandringer, der skal iværksættes Kvalitetsstyringssystem (EFQM) en model for hvordan projekter inddrages og styres Kvalitetsstyringssystem (EFQM) en model for hvordan projekter inddrages og styres Kvalitetspriser et ekstra pres Kvalitetspriser et ekstra pres Vanskeligheden ligger på “processer” og på “nøgleresultater” – globaliseringens udfordring Vanskeligheden ligger på “processer” og på “nøgleresultater” – globaliseringens udfordring