7. Brugervenlighedstest/usabilitytest

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Innovation og iværksætteri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
9. Bruger(venligheds)test
Mindre grimt, tak.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

7. Brugervenlighedstest/usabilitytest 19. marts, IT-Universitetet F2009

Tidsplan for brugertest på dette kursus Ugerne 12, 13, 14 og 15 er til brugertest Mindst 3 uger til at rekruttere, planlægge, afprøve, foretage test, evaluere og dokumentere.

Forskellige begrundelser for test Den eneste måde reelt at vurdere om: Brugerne oplever vores produkt som brugervenligt Produktet kan løse de opgaver/mål som brugerne har Produktet kan opfylde de mål vi har sat Alle vores designvalg var gode… Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed: Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt Gennemsnitsbrugeren findes ikke

Sådan foregår det typisk (helt overordnet) Sæt en bruger foran en computer Stil opgaver til det der testes Bed brugeren tænke højt Observer udførelsen af opgaverne: Hvilke problemer opstår for brugeren Lyt til brugeren, er der erfaring at hente der. Deltagere: Moderator/testleder Bruger(e) Observatør(er)

Om tests generelt Test skal ikke bevise, de skal informere Testning bør være en iterativ proces Sikre at produktet er: Nyttigt, relevant, formålstjenstligt Effektivt (alt efter hvordan det vurderes) Engagerende, skaber brugsglæde Har en brugervenlig interaktion Let at lære/huske/forstå Og lignende usability-kriterier

Typiske fejltagelser og misforståelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde: Brugertest er ikke et afsluttende tjek eller godkendelse En brugertest er ikke en engangsfornøjelse Brugertest bør ikke stå alene Brugertest handler ikke kun om brug  Derfor: Test tidligt og test ofte Sammensæt test med andre metoder Overvej begrundelsen for at lave en brugertest

Variationer og metodiske forskelle Typen af det fysiske setup Typen af moderation Tænke-højt / Mind tape Antallet af brugere Segmentering og rekruttering Typen af data indsamlet Lokal test – fjerntest Modereret og umodereret test

Kvalitet i en brugertest Testopgaverne Valg af testdeltagere – også moderator ’Samtale’ under selve testen Skjult hjælp og andre uhensigtsmæssigheder Interpersonel kontakt mellem deltagere Debriefing Kommunikation med udviklingsteam Brugervenlig rapport

Det fysiske setup Den ”fine” version

Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk

Højere budget (>100.000 kr)

KMD Testcenter

Er det overhovedet pengene værd? Fordele ved lab? Er det overhovedet pengene værd?

Billig, nem, hurtig, enkel – mobilt? Et lokale computer, software, mikrofon, webcam Få deltagere, rekrutteret fra arbejde, familie og venner Intet forstudie og enkel testplan

Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk

”Lost-our-lease test” Kilde: Steve Krug Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) test ”get it” og navngivning med grov-skitser test ”get it” og basal navigation med udkast til side-designs test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site ”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = 27.300 kr.

Testrum, lavt budget

Design af testopgaver Testens krop

Design: Forberedelse Det handler først om, med HVEM og HVAD der skal testes. Lav et manuskript, med introduktion, opgaver og afslutning. Bestem jer for et fysisk og digitalt setup Afprøv opgaver og test helt konkret og praktisk Evaluér både indhold og udførelse

Design: Testopgaver: Er baseret på et mål der er relevant for deltageren (målgruppen) Har det rigtige omfang, ikke for bredt, ikke for specifikt Dækker spørgsmål der er vigtige for produktet og virksomhedens succes Mere specifikt: Mulige, det skal kunne lade sig gøre Relevante og realistiske I realistisk sekvens, ikke opdigtet. Har et endeligt og forudsigeligt sæt af mulige løsninger Har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende Fordrer handling, ikke mening Have en realistisk længde – de må ikke gå kold.

Gode testopgaver? Forestil dig, at du har et handicappet barn på 10 år. Du vil gerne finde det nærmeste museum og undersøge forholdene for handikappede. Brug søgefunktionen til at finde attraktioner i nærheden af din bopæl. Find en busforbindelse med bus 11, kl 12.43 fra Vanløse station og stå af på Jyllingevej.

Design: Eksempel på opgaveskabelon (Snyder, paper prototyping, side 133 – se www.paperprototyping.com)

Design: Kvalitativ/kvantitativ Man kan godt tilføje nogle kvantitative målinger (metrikker): Hvor mange fejl de laver Hvor tit de selv kommer videre Hvor mange der gennemfører Tidsforbrug? Det kan fx være metrikker beskrevet i en kravspecifikation eller et udbud.

Udførelsen Kort invitation – Giv ikke for meget væk fra starten Sørg for at beskriv at det ikke deltageren der testes og at denne ikke kan lave fejl Start med noget opvarmning – ”kuglepen legen” eller en hurtig trunk test. Sørg for hurtig succes i første opgave Noter observationer og giv dem en graduering når det er muligt.

Undervejs: Roller under testen Facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion Logger - tager noter eller fører ’log’ Observatør(er) – ser på eller tager også noter Publikum – inviter altid alle med (bag spejl) Deltager(e) – dem der laver opgaverne

Undervejs: Moderator skal: Carolyn Snyder: Stewardesse, sportskommentator og forsker Være god ved forsøgspersonerne etisk og moralsk opførsel Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Følg op ikke-verbale udtryk Undgå af give hints/hjælp/vejledning Spørge ind: Bore - bore – bore Spørge ”hvorfor” en masse Improvisere og være på

Undervejs: Moderator skal: Tænke i ”før og efter” brugerens handlinger Før: forventning – efter: forløsning Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold fokus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow

Undervejs: Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad skete der?” ”Hvad fik at vide?” (Husk at tænke højt…)

Undervejs: Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de har været ’besøgte’?”

Afslutning: Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Opsamling & evaluering Sørg for at honorar eller gave matcher setup’et Sig pænt tak Få etableret mulig fremtidig dialog I gruppen: Diskuter resultat og noter med det samme Evaluér og optimér testen Evaluer også deltagerne

Husk Brugertesten handler primært om hvad brugerne gør, sekundært om hvad de mener. Testen kan have mindst lige så stor politisk betydning, frem for de reelle forandringer den medfører.

Brugertest af mobile enheder Alternativer Brugertest af mobile enheder

Noldus.com

Planlægning af brugertest Øvelse Planlægning af brugertest

I dag Udvælge målgruppen – begynd at rekruttere: 3-5 typiske brugere Udvælge det der skal testes: Features, funktionalitet, mål, behov Udvælg 3-5 emner til test, 3-5 opgaver pr. emne Udarbejd interviewguide. Forbered udførelse.

Brugertest forløb I dag 19-03-2009: Planlægning og begyndelse af rekruttering, afrapporter: Max 2 sider med målgruppe, beskrivelse og begrundelse for opgaver (interviewguide), samt metodeovervejelser. Mandag 13-04-2009: Testrapport Max 4 sider (plus bilag) med testresultater, konklusioner, designforslag, metodeovervejelser, ulemper og fordele. Også gerne noget med validitet og reliabilitet (Lad jer inspirere af Kuniavsky

Hvad skal I observere? Hastigheden v. hver task (s. 294 i Kuniavsky) Hvor mange fejl de begår Hvor fatale fejlene/forstyrrelserne er Hvor tit de er nødt til at få hjælp. Hvor mange tasks de ikke gennemfører. Satisfiering (Hvad gør I i den situation – god til evaluering). Hvad spørger de jer om? Gode ideer undervejs noteres. Se på deres kropssprog/ansigt det fortæller meget.

Litteratur Usability – testmetoder, kapitel 5 Kuniavsky: ”How to analyse it” Patrick Jordan, kapitel 5 ”Regler for standardtest” Og Google…?