Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Denne serie vil vise nogle af mine sjove billeder
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Pårørende-professionel relationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Mestring og relationsbehandling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hold fast, hold ud eller hold igen
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Dansen omkring handicapbegrebet
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Geriatri med fokus på funktionsevne
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
GRUPPE 1 DESIGN TIL HOSPICE IXD FINDINGS 1. Patienterne og de pårørende opfører sig som om, de var på et hospital. 2. Patienterne opfatter deres.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Relations kompetencer
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
PEER-STØTTE I REGION HOVEDSTADEN Et partnerskab mellem: Region Hovedstadens Psykiatri, Rudersdal Kommune, Helsingør Kommune, Københavns Kommune, Psykiatriforeningernes.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR Borgerstøtte i psykiatrien Birgitte Hansson Ph.D. studerende hansson@ruc.dk 1

Materialistisk socialisationsteori Fokus er på: socialisationsprocesser - vi interagerer med omverden læreprocesser forstået som erfaringsdannelsesprocesser at psykisk lidelse skal ses som forstyrrelser i subjektive erfaringsdannelsesprocesser Lorenzer, A., 1975 Materialistisk socialisationsteori, København, Rhodos Lorenzer, A., 1975 Sprogbeskadigelse og rekonstruktion, København, Rhodos 2

Supplerende og alternativ praksis Diagnoser, behandling og -resultat Hverdag og hverdagsliv 3

Læreprocesser med borgerstøtterne Erfaringsudveksling og supervision Design Design Læreprocesser Læreprocesser med borgerstøtterne 108 timer Afdeling Afdeling Afdeling Hverdagsliv Patienterne fik besøg i 3 måneder – 1 år Erfaringsudveksling og supervision

Spaltet praksis …. Øh og jeg var meget bange… virkelig bange og løb rundt ... kunne simpelthen ikke være nogen steder..og …det var simpelthen det rene helvede..og så øhh…men jeg tænkte...jeg må bare prøve ... jeg gik bare rundt som et dyr... og bare prøvede at flygte fra min egen krop, for jeg kunne ikke… det hele det var bare så forfærdeligt .. men (griner lidt), sjovt nok fulgte kroppen jo med 5

Spaltet praksis Det er oplevelser, som ikke er bevidste processer Det er fortrængte oplevelser – de kan derfor ikke sprogliggøres Oplevelserne kommer i stedet frem som et betydningssystem af sanselig karakter – som billeder og kropsoplevelser . 6

Ikke at kunne være den person man ønsker at være ..når man er helt ind til benet…så..rummer man faktisk kun sig selv….og øhh.. det er da hvert fald en oplevelse og man tænker.. hold da kæft, kan man virkelig ….altså jeg holder meget af… menneskekontakt..og værdighed og kærlighed mellem mennesker...så derfor..så tænker man uffs.. der kunne man virkelig ..mærke, at jeg var helt ind til benet, hvor jeg øh… hvor jeg ikke kunne være den person jeg ønskede at være…det som jeg holder allermest af…. 7

Håb om at forandring er muligt Genkendelsen Autentisk empati Ligeværd Et åndehul Håb om at forandring er muligt

Sanselig erkendelse I mødet med en borgerstøtte opstår der en autentisk empati, som ikke er knyttet til det kognitive område, men som knytter sig til de kropslige og sanselige erfaringer – som en betingelse for at vide hvor forfærdeligt det er og hvordan det føles Der bliver skabt et specifikt rum for sanselig erkendelse Det er en erkendeform, som har sit udgangspunkt i menneskets konkrete og sanselige (affektive og kropslige) relation til omverden I modsætning til den abstrakte logiks erkendelsesform Nielsen, H.K., 2001, Kritisk teori og samtidsanalyse, Århus 9

Hverdagserfaringerne med psykisk lidelse kan overskrides Håb om at forandring er muligt Ligeværdigheden, den autentiske empati og det specifikke rum skaber muligheder for nye læreprocesser Hverdagserfaringerne med psykisk lidelse kan overskrides Fælles hjælp Styrker netværksdannelsen, advokerer for at bruge systemet og bygger bro mellem person og institutioner

Symbolværdi Tryghed ved overgange På at det er muligt at indgå i meningsfulde og ligeværdige relationer igen På at psykisk lidelse ikke er en konstant tilstand, men at det er muligt at få det bedre og få et godt hverdagsliv igen På håbet - Ann er håbet ved sin blotte tilstedeværelse 11

Sanseforankret erfaringsdannelse kan bearbejde oplevelser og give dem en ny form kan medvirke til at ændre oplevelsernes betingelser og derved udløse en ny oplevelseskvalitet, som så virker tilbage på erfaringsmønstrene og oplevelsesformerne den sanselige bearbejdelse er en forudsætning for sprogliggørelsen (P) Nielsen, H.K., 2001, Kritisk teori og samtidsanalyse, Århus . Lorenzer, A., 1975 Materialistisk socialisationsteori, København, Rhodos 12

Det specifikke erfaringsrum Beholder for komplicerede følelser og relationer Autentisk empati - prøvet det selv Genkendelse - ikke fremmed Brud på forventningsmønstre Nye måder at orientere sig på Afprøve nye handlinger Giver valgmuligheder 13

Borgerstøtte i psykiatrien Bearbejde modsætningsfyldte erfaringer Interaktionsformer kan blive reflekteret – måder at være på og leve vores liv Opløse fordomme Solidarisk praksis der er myndiggørende og frigørende   14

Praksis med borgerstøtte Centrale temaer Organisatorisk kapacitet Borgerstøtternes organisering Borgerstøtte: Roller, opgaver og kompetencer Vidensgrundlag Værdigrundlag Erfaringsdeling, supervision og udviklingsmuligheder Fremtidsperspektiver (Model er inspireret fra socialstyrelsens ekspertseminar – viden til gavn)

Tilbage til en ny hverdag Mange tak for i dag Tilbage til en ny hverdag Birgitte Hansson, biha@phmetropol.dk 16

Udfordringer Hvad er platformen for praksissen Hvilke læreprocesser er i fokus Hvordan skal de organiseres Hvordan bevare hverdagslivsperspektivet Hvordan udvikle og støtte funktionen Hvordan kan brugerstøtte og institution bedst samarbejde 17