Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Roskilde Tekniske Skole
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
IT i undervisningen Vejle Kommune. IT i undervisningen Vigtige pejlemærker  Fælles indkøb  Fælles teknisk koncept  Fælles klargøring af maskiner 
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Innovation OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), en ny.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
KA2000 Projektet Konsolidering og kontorautomation i et projekt Per Schou Christensen - IT-arkitekt Post Danmark
IT i undervisningen.
Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Tobias Smith IT-vejleder
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Michael Hald Konsulent, KL
OTA - et skoleprojekt ved E. Sjørlund, ES-DATA Projekt : News: news://news.the- coffeeshop.dk/coffeeshop.ota.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
1. April 2014.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Frivillighed på kommando findes ikke
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Dialogmøde 4. juni 2012 Myndighedsafdelingen, Social og voksen-handicap v. afdelingsleder Christine Kousholt.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Sammen og hver for sig hver ting til sin tid

John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK Innovative Teachers forum Stockholm, Seattle, Seoul efteruddannelse diverse konferencer ”denkommunikerendeskole”

Bærende elementer Læring med eleven i centrum Der skal være udstyr til rådighed Teknikken skal fungere Vi skal en styrke og videreudvikle interne it-kompetencer

1996 Kun en maskine på net betragtes som en ”rigtig” PC Alle vejledere uddannes til at drifte NT- server i København Skolerne kables med coax Kommunal tilslutning til sektornet

2000 Kommunal it-handleplan 2 lærere i kommunens strategiudvalg Kabling af skoler 9,8 elever pr. pc. 20% udskiftes årligt Trods fristende tilbud om fælles 2MB forbindelse fastholdes sektornet

2004 Kommunal it-handleplan JPCK-trinmål godkendes politisk

Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen

Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen 7 Daginstitutioner It-konsulent Rådhuset

Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere

Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere

Pædagogisk it-udvikling tager udgangspunkt i: Pædagogisk ledelse Isoleret under skoleforvaltning Vandtætte økonomiske skodder It skal understøtte læring – betinger udviklingsmiljø Udvikling tager udgangspunkt i den adaptive model

Den adaptive model er redskabet til at udvikle en polycentrisk organiseret organisation

Den mekaniske model Kommando og kontrol Top-down styring spredning, med beskeden effekt på hovedparten af systemet

Den mekaniske styringsmodel kan ikke fungere i det 21. århundrede “det er som at kaste en fugl” Folkeskolen har behov for den adaptive model. Fleksibel nok til personlig tilpasning, og indbydende til dialog mellem skolen og dens brugere” The Adaptive State [Demos, 2003]

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau – ligegyldigt hvorfra det starter…. Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

– ligegyldigt hvor det starter…. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

Den adaptive model drejer sig om læring med eleven I centrum ~ tager udgangspunkt i den lærendes behov ~ den bygger på fornyelse i det 21. århundrede

Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

Centralt driftsbudget Kursus Skrivestøtte /skole LærerIntra ForældreIntra Pædagogiske kompetenceudvikling Sektornet vedligehold

Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

Projekt 3. klasse Dialog mellem alle Udvikling sker fra skolestart

It-vejlederens dagligdag Pædagogisk support og sparring Coaching Finde password til Ole for 2. dag i træk Ordne printeren Reboote switchen Restore et par filer Fru Jensen kan ikke lige huske at lave en tabel Maskinen i 3. er røget på gulvet Bibliotekarens maskine kan ikke komme på nettet Ændre NTFS-rettigheder Ny struktur til nye naturfagsprøver

Sikring af teknisk stabilitet i år 2006 er ikke en opgave for en lærer! Det er til gengæld en grundlæggende forudsætning for en skole med: 750 brugere Trådløst netværk Overvågning af netsikkerhed 15 netværksprintere Win 2003, XP 98, NT Mobile enheder Tirsdagsopdateringer 150 pillefingre Den usikre lærer!!!!

Datamatiker Skoleforvaltning Pædagogisk it Skole-it organisation

Livet er som en cykeltur. Det gælder om at træde i pedalerne!