Sammen og hver for sig hver ting til sin tid
John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK Innovative Teachers forum Stockholm, Seattle, Seoul efteruddannelse diverse konferencer ”denkommunikerendeskole”
Bærende elementer Læring med eleven i centrum Der skal være udstyr til rådighed Teknikken skal fungere Vi skal en styrke og videreudvikle interne it-kompetencer
1996 Kun en maskine på net betragtes som en ”rigtig” PC Alle vejledere uddannes til at drifte NT- server i København Skolerne kables med coax Kommunal tilslutning til sektornet
2000 Kommunal it-handleplan 2 lærere i kommunens strategiudvalg Kabling af skoler 9,8 elever pr. pc. 20% udskiftes årligt Trods fristende tilbud om fælles 2MB forbindelse fastholdes sektornet
2004 Kommunal it-handleplan JPCK-trinmål godkendes politisk
Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen
Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen 7 Daginstitutioner It-konsulent Rådhuset
Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere
Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere
Pædagogisk it-udvikling tager udgangspunkt i: Pædagogisk ledelse Isoleret under skoleforvaltning Vandtætte økonomiske skodder It skal understøtte læring – betinger udviklingsmiljø Udvikling tager udgangspunkt i den adaptive model
Den adaptive model er redskabet til at udvikle en polycentrisk organiseret organisation
Den mekaniske model Kommando og kontrol Top-down styring spredning, med beskeden effekt på hovedparten af systemet
Den mekaniske styringsmodel kan ikke fungere i det 21. århundrede “det er som at kaste en fugl” Folkeskolen har behov for den adaptive model. Fleksibel nok til personlig tilpasning, og indbydende til dialog mellem skolen og dens brugere” The Adaptive State [Demos, 2003]
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau
Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau
Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau
Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau – ligegyldigt hvorfra det starter…. Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
– ligegyldigt hvor det starter…. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….
Den adaptive model drejer sig om læring med eleven I centrum ~ tager udgangspunkt i den lærendes behov ~ den bygger på fornyelse i det 21. århundrede
Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog
Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog
Centralt driftsbudget Kursus Skrivestøtte /skole LærerIntra ForældreIntra Pædagogiske kompetenceudvikling Sektornet vedligehold
Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog
Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog
Projekt 3. klasse Dialog mellem alle Udvikling sker fra skolestart
It-vejlederens dagligdag Pædagogisk support og sparring Coaching Finde password til Ole for 2. dag i træk Ordne printeren Reboote switchen Restore et par filer Fru Jensen kan ikke lige huske at lave en tabel Maskinen i 3. er røget på gulvet Bibliotekarens maskine kan ikke komme på nettet Ændre NTFS-rettigheder Ny struktur til nye naturfagsprøver
Sikring af teknisk stabilitet i år 2006 er ikke en opgave for en lærer! Det er til gengæld en grundlæggende forudsætning for en skole med: 750 brugere Trådløst netværk Overvågning af netsikkerhed 15 netværksprintere Win 2003, XP 98, NT Mobile enheder Tirsdagsopdateringer 150 pillefingre Den usikre lærer!!!!
Datamatiker Skoleforvaltning Pædagogisk it Skole-it organisation
Livet er som en cykeltur. Det gælder om at træde i pedalerne!