2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
- gennem Marte Meo metoden
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Formidling i selvbetjente biblioteker
Jeg støtter barnet ved:
10. ÅrgangNr www.solsikken13.dkwww.solsikken13.dk Så er det blevet 2014 og vi håber at I alle er kommet godt ind i det nye år. Nedenunder.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Børnehave og Børneunivers på Enghaveskolen
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Oplæg og drøftelse v. Kultur- og fritidsnetværket Temaet er kultur- og fritidsområdets stigende betydning i relation til de øvrige ko mmunale service og.
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
EVALUERING AF LÆREPLANER STJERNESKUDDET Natur og naturfænomener.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
En god start på livet – i dagplejen
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Præsentationens transcript:

2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014

3 BAGGRUND » Mange forældre til førskolebørn vil gerne stimulere børnene sprogligt » Mange familier bruger biblioteket i selvbetjeningstiden » Hvordan kan vi inspirere og formidle de mange muligheder, når vi ikke selv er der?

4 Børnene Leg Nysgerrighed Historier Sprog Forældrene Inspiration Viden Spændende og inddragende installation

5 Sproginstallation Kunstnere Pædagogiske eksperter Biblioteks- ansatte

6 MARKEDSDAGE » Alle 4 kunstnere blev inviteret til at deltage i mindst 1 markedsdag – som inspiration » Markedsdagene gav eksempler på de forskellige tilgange til sproglig udvikling: Historier, motorik, dans, leg, spil, rim og remser, musik osv. » En række forskellige boder med aktiviteter for børn og forældre » På hver markedsdag var der et arrangement med musik, leg, fortællinger og rytmik

7 MARKEDSDAGE

8 Børkop Kunstner: Gitte Nissen Schelde

9 Egtved Kunstner: Kim Steffensen

10 Give Kunstner: Gry Dinesen

11 Jelling Kunstner: Karen Noeberg

12 HVORDAN BLIVER DE BRUGT? » Børnene leger med installationerne » Installationerne kan bruges til sprogstimulerende aktiviteter – især i situationer med 1 barn + 1 voksen » Men… » De fleste forældre opdager ikke installationernes sprogstimulerende formål – og de får ikke ny viden eller inspiration med sig hjem

13 HVAD HAR VI LÆRT? » Markedsdagenes indhold var relevant, spændende for deltagerne og inspirerende for kunstnerne » Samarbejdet med pædagogiske eksperter og kunstnere var lærerigt, og vi fik omsat vores teoretiske viden til kreative og legende produkter » Vi – og kunstnerne - havde nok haft gavn af en testperiode » Det er meget vanskeligt at gøre installationerne selvinstruerende – og at involvere forældrene » Men centerbibliotekerne har fået nye legemuligheder, som børnene har taget til sig – og gennem legen får de også lidt stimulering af sproget med sig hjem!