Tek-Nat BU - EE - E031 3. Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)
Advertisements

Metode i international økonomi
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Digitalt og Analogt Input til Arduino.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Tek-Nat BÅ - ST + SW - E061 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Ingeniør- og naturvudenskabelig metodelære Kursusgang 2
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære Kursusgang 2
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Studie rapport opbygning
Fælles mål 2009 Isboden.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
LDK D3 kursusplan LDK 1 Introduktion, talsystemer, boolsk algebra, DeMorgan, sandhedstabeller, LDK 2 Logiske byggeblokke, grafisk minimering, Kaunaugh,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODELLER OG MODELLERING
INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Humanistisk sundhedsforskning
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
VDM projekt Bil Alarm Martin Vestergaard. Bil Alarm ● Om projektet ● Hvad det indeholder ● Formål med modellen.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os TUP Lærergruppemøde den © ZBC BusinessCenteret 2011.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Udvaskningsmodeller Sammenligning af udvaskningens niveau og af respons ved driftsændringer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning.
Naturvidenskabelig metode
Simulering af binomialforsøg
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Præsentationens transcript:

Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning 4: Et modelleringseksempel

Tek-Nat BU - EE - E032 Forelæsning 3: Om modeller og modellering

Tek-Nat BU - EE - E033 HVAD er en model? En model er en afbildning af et system Modellen afbilder systemet med en vis nøjagtighed indenfor et vist gyldighedsområde Modellen er ikke virkeligheden !!

Tek-Nat BU - EE - E034 … men HVAD er så et ’system’ ???? Et system er en afgrænset del af virkeligheden. System Afbilding Omverden System -input System -output Omverdens -model System -model Model- input Model- output Systemet vekselvirker med omverden via in- og output. Systemet afbildes i en systemmodel - omverden i en omverdensmodel

Tek-Nat BU - EE - E035 Et par systemeksempler System 1: Hus + have Omverden systemafgrænsning System 2: Brændeovnen

Tek-Nat BU - EE - E036 Modeltyper Modeller kan klassificeres efter forskellige principper: Repræs. modeller Repræs. modeller Papir bundne Datamat bundne Datamat bundne Verbale Skema- tiske Skema- tiske Databaser Andre Grafiske Andre Begrebs modeller Begrebs modeller Teoretiske Ikke- teoretsike Ikke- teoretsike Erfarings videnskabelige Erfarings videnskabelige Formal videnskabelige Formal videnskabelige Formaliserede Uformelle Fysiske modeller Fysiske modeller Generelle Specielle Analoge Modellovs baserede Modellovs baserede Hybrid- anlæg Hybrid- anlæg Datamater Analog- regnere Analog- regnere Geometrisk skalerede Geometrisk skalerede Funktionelt skalerede Funktionelt skalerede Simulering

Tek-Nat BU - EE - E037 Modellers formål og anvendelse To formål: At tilvejebringe viden At formidle viden Anvendelse: Overblik Forklaring Forudsigelse Problemløsning

Tek-Nat BU - EE - E038 Modellering En metode med 5 faser: 1.Afgrænse systemet fra omverden 2.Udvælge væsentlige elementer 3.Udvælge relationer mellem elementer 4.Afbilde de udvalgte elementer med de udvalgte relationer i modellen 5.Teste om modellen tjener formålet

Tek-Nat BU - EE - E039 Modelleringssekvens Teknisk analyse foregår ofte som en modelleringssekvens: Begrebsmodel Teoretisk model (og evt. fysisk model) Matematisk model Den matematiske model anvendes til forudsigende beregning

Tek-Nat BU - EE - E0310 Teknisk analyse med modelleringssekvens Problem erkendes Matematisk model opstilles Matematisk analyse foretages Konklusion formuleres Ikke-teoretisk model opstilles Teoretisk model opstilles Verifikation af svar foretages Svar på spørgsmål/ hypotese formuleres Spørgsmål/hypo- tese formuleres

Tek-Nat BU - EE - E0311 Fejlkilder i modellering 3 typer af fejlkilder: Antagelser = (mere eller mindre kvalificeret) gæt Tilnærmelse = en bevidst indført unøjagtighed Idealisering = afbildning af systemelementer på teoribegreber

Tek-Nat BU - EE - E0312 Gruppeopgave 2: Modeller i projektet Diskutér hvordan jeres projekt relaterer sig til semestrets tema: ”Virkelighed og modeller” Identificér én eller flere modeller i jeres projekt og overvej (for hver model) følgende: Formål med modellen Type af model Modellens gyldighedsområde Modellens nøjagtighed De antagelser, tilnærmelser og idealiseringer I har gjort i forbindelse med modelleringen To grupper fremlægger deres resultater kl. 15:00

Tek-Nat BU - EE - E0313 Fremlæggelse af gruppeopgave 1.Gr. Bxxx 2.Gr. Bxxx

Tek-Nat BU - EE - E0314 … og nu et modelleringseksempel indenfor elektronik

Tek-Nat BU - EE - E0315 Virkeligheden Spørgsmålet lyder: Hvad vil der ske på udgangen, hvis vi på indgangen sætter et elektrisk signal? Eller mao. Hvilke relationer gælder mellem indgangs- og udgangssignal?

Tek-Nat BU - EE - E0316 En ikke-teoretisk model To modstande + en transistor Input signal v in Output signal v out Spændings- forsyning V CC

Tek-Nat BU - EE - E0317 En teoretisk model – et kredsløbsdiagram

Tek-Nat BU - EE - E0318 En matematisk model En matematisk ligning, som forbinder input og output spænding

Tek-Nat BU - EE - E0319..det var alt for i dag!