Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Qaasuitsup Kommunea Kurser og uddannelser skal Understøtte implementering af folkeskoleforordningen Udvikle lærernes kompetencer Udvikle undervisningen Sikre eleverne større udbytte af undervisningen
Qaasuitsup Kommunea Kurser og uddannelser skal derfor Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.) Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog mm.) Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk
Qaasuitsup Kommunea Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT
Qaasuitsup Kommunea Kurser og uddannelser er vigtigt men Koster penge og lærertimer Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må prioriteres
Qaasuitsup Kommunea Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren
Qaasuitsup Kommunea PRIORITERING Hvordan klarer eleverne sig? Hvilke områder på skolen skal løftes? Hvilke udfordringer står vi overfor? Hvilke behov har skolen? Hvilke behov har enkelte lærere? Hvilke indsatsområder har vi?
Qaasuitsup Kommunea Hvordan var kursusaktiviteten i kommunen? Store forskelle mellem skolerne Store forskelle mellem lærerne
Qaasuitsup Kommunea Eksempler perioden På 2 skoler flere lærere med kurser, heraf nogle samtidig på AD Flere lærere med 2-3 kurser En skole hvor mange lærere ikke har været på kursus efter 2005/06 2 skoler har ingen lærere med videreuddannelse 2 skoler har 8-9 lærere med videreuddannelse
Qaasuitsup Kommunea Generelt perioden Mange lærere på mange kurser indenfor specialundervisning Meget få lærere på kursus i matematik Meget få lærere på kursus i humanistiske fag
Qaasuitsup Kommunea Hvordan bruger I lærere med videreuddannelse og andre resurse- personer på skolen? Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling? Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?