8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
4. Usability i designprocessen
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
SEO PÅ AU.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
6. Kvantitativ usability
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
E/R-diagrammering 7. Semester.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
SUF - gevinstrealisering
Præsentationens transcript:

8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA

Fra sidste gang Ekspert-evaluering Heuristisk Evaluering Hvad er det faktisk der evalueres? Evaluering: Med eller uden brug af en kontekst Hvad er så en kontekst? En kobling, en ramme, et perspektiv Generelt / specifikt – hvad er mest værdifuldt? Det specifikke problem, den generelle problemstilling

Hvad er alternativet Hvordan laver man en ”begynder” usability- evaluering? Metodisk – systematisk – værdifuldt Diskutér med sidemanden…

Aftenens program Hvad er Informationsarkitektur (IA) I relation til usability og evaluering Evaluering af IA Design af IA Øvelse: Kortsortering 4

The Elements of User Experience 5 Kilde: Jesse James Garret

6 Om information Reelle indhold på mange websites Det som interaktionen tilvejebringer Det der opfylder brugerens mål Internettets udgangspunkt (hypertext) Udfordringer for brugeren: ”Finde” information, genfinde information Forstå informationen, (interagere med den)

7 Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labelling, to support usability and findability.

Styrende strukturer i IA? 8 Bruger Kontekst Indhold IA Når struktur er styret af: Indhold: Emne-baseret Bruger: Tags = Folksonomi Kontekst: Produkt, brand, afdeling Folksonomi: Brugergenereret taxonomi, der bruges til at kategorisere og genfinde elementer igennem ubegrænsede markeringer (tags)

9 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information Organisér, prioriter, gruppér = Post-its! Design navngivning og begreber Tilbyd værktøjer: Visuelt design, navigation og søgning Alternativ opstilling (Rosenfeld/Morville): Struktur Navigation Navngivning Søgning

10 Typer af IA

11

12 IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller måske rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst

13 Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? Demografiske forholds betydning for behov og handlen: Alder, vaner, uddannelse, osv. Hvad vil brugeren: Forskellige måder at finde information på Husk brugsmønstre: Satisficing Prøve sig frem Undo Skimme, scanne, lede Information scent

14 Der skal viden til… Tre tilgange slags viden skal være til stede: Viden om brugs-situationen (hvad skal vi tilbyde/understøtte) Viden om informationerne og deres sammenhænge Organisationens krav (Teknologien) Hvad er det grundlæggende for to ”vidensrum” der mødes? – hvor adskiller de sig fra hinanden?

15 Hvordan er IA situationen? Opgaven? – kender brugeren den selv? – har de begreberne? Searching – Browsing – Asking Finde bestemte type informationer (s. 35) Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? Domænet (bruger) Begreber (indhold) WWW som kontekst (hypermedia) Afsenderen (kontekst)

16 Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for design Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns) Husk at tænke forhold mellem IA (information) og interaktionsdesign (opgaver/tasks)

Søgning Indexering (struktur, ordbøger) Algoritmer (Ole Gre*) Funktionalitet (fx avanceret søgning) Kontekst (fx intranet eller www) Precision: Mængden af fundne og relevante dokumenter, af alle fremfundne dokumenter. Recall: Mængden af relevante dokumenter der fremfindes, af alle relevante dokumenter. 17

18 Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? ”hvordan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

At evaluere IA I udgangspunktet alle metoderne (A-D-E) Navngivning: Kortsortering (også omvendt), brugertest (find find find) Navigation (struktur): Gangstertest, brugertest, EV Søgning: Brugertest, EV Logfiler (på klient-siden) Ind og ud af websitet, søgeord, tidsforbrug, osv.

Kortsortering udvidet Hvad er metodens fordel? Flere variationer: Åben og lukket sortering Kvantitativ (manuel logfil) / kvalitativ (dialog) Tværgående sammenhænge Granularitet og formuleringer Et kort ad gangen eller en pulje af kort?

IA Design: ”Organisation & representation” Postulat: Hvis vi forstår designet, kan vi også bedre evaluere

22 Opgaverne i brugercentreret tilgang 1) Definer modtagers modeller Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, 2) Definer afsenders modeller (og deres information) Den samlede mængde information til rådighed Metode: Sammenhængsdiagram, analyse, kortsortering 3) Dan strukturer Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

23 Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, beskrivende, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Informationernes indbyrdes forhold: Relationer, prioriteter, sammenhænge Navngivning – terminologi Grammatik, granularitet, orddeling, brug…

24 Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps Visuelle sammenhænge Affinity diagram Brainstorm elementer Gruppér elementer Navngiv grupper Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse ) Analyse…

25 Hvilken struktur?

26

Værktøjer til ”informationshåndtering” 27

28 Dokumentation Informationsmodel (datamodel, bottom-up) Informationsdiagram (flowdiagram) Ordbøger, styrede vokabularier Begrebs-, objekt- eller element-beskrivelser Visuelt: Wireframes (skabeloner)

Metadata 29

Objektbeskrivelser 30 Attribut navnBeskrivelseKravData typeStørrelse/værdiStandard værdi Objekt navn Titel Introtekst Grafik Grafik tekst Lyd Lyd tekst Attribut #1 Attribut #2 Attribut #3

Styrede vokabularier (2+2, i 5 min) 31 Hotel Foretrukne term Bredere termer: Varianter af term:Relaterede termer: Smallere termer:

32 Værktøjer til at navigere struktur Indhold og opgaver Titler Indlejrede links Indlejret metadata Chunking – klumper Lister Sekvenser Identifikatorer Browsing aids: Global navigation Lokal navigation Kontekstuel navigation Sitemaps / index Guides og wizards Search aids: Søge interface Forespørgsels metodik Søge zoner Søge resultater Rosenfeld/Morville

33 Design af navigation

34 Proces navigation

35 Design af information