8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA
Fra sidste gang Ekspert-evaluering Heuristisk Evaluering Hvad er det faktisk der evalueres? Evaluering: Med eller uden brug af en kontekst Hvad er så en kontekst? En kobling, en ramme, et perspektiv Generelt / specifikt – hvad er mest værdifuldt? Det specifikke problem, den generelle problemstilling
Hvad er alternativet Hvordan laver man en ”begynder” usability- evaluering? Metodisk – systematisk – værdifuldt Diskutér med sidemanden…
Aftenens program Hvad er Informationsarkitektur (IA) I relation til usability og evaluering Evaluering af IA Design af IA Øvelse: Kortsortering 4
The Elements of User Experience 5 Kilde: Jesse James Garret
6 Om information Reelle indhold på mange websites Det som interaktionen tilvejebringer Det der opfylder brugerens mål Internettets udgangspunkt (hypertext) Udfordringer for brugeren: ”Finde” information, genfinde information Forstå informationen, (interagere med den)
7 Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labelling, to support usability and findability.
Styrende strukturer i IA? 8 Bruger Kontekst Indhold IA Når struktur er styret af: Indhold: Emne-baseret Bruger: Tags = Folksonomi Kontekst: Produkt, brand, afdeling Folksonomi: Brugergenereret taxonomi, der bruges til at kategorisere og genfinde elementer igennem ubegrænsede markeringer (tags)
9 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information Organisér, prioriter, gruppér = Post-its! Design navngivning og begreber Tilbyd værktøjer: Visuelt design, navigation og søgning Alternativ opstilling (Rosenfeld/Morville): Struktur Navigation Navngivning Søgning
10 Typer af IA
11
12 IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller måske rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst
13 Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? Demografiske forholds betydning for behov og handlen: Alder, vaner, uddannelse, osv. Hvad vil brugeren: Forskellige måder at finde information på Husk brugsmønstre: Satisficing Prøve sig frem Undo Skimme, scanne, lede Information scent
14 Der skal viden til… Tre tilgange slags viden skal være til stede: Viden om brugs-situationen (hvad skal vi tilbyde/understøtte) Viden om informationerne og deres sammenhænge Organisationens krav (Teknologien) Hvad er det grundlæggende for to ”vidensrum” der mødes? – hvor adskiller de sig fra hinanden?
15 Hvordan er IA situationen? Opgaven? – kender brugeren den selv? – har de begreberne? Searching – Browsing – Asking Finde bestemte type informationer (s. 35) Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? Domænet (bruger) Begreber (indhold) WWW som kontekst (hypermedia) Afsenderen (kontekst)
16 Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for design Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns) Husk at tænke forhold mellem IA (information) og interaktionsdesign (opgaver/tasks)
Søgning Indexering (struktur, ordbøger) Algoritmer (Ole Gre*) Funktionalitet (fx avanceret søgning) Kontekst (fx intranet eller www) Precision: Mængden af fundne og relevante dokumenter, af alle fremfundne dokumenter. Recall: Mængden af relevante dokumenter der fremfindes, af alle relevante dokumenter. 17
18 Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? ”hvordan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)
At evaluere IA I udgangspunktet alle metoderne (A-D-E) Navngivning: Kortsortering (også omvendt), brugertest (find find find) Navigation (struktur): Gangstertest, brugertest, EV Søgning: Brugertest, EV Logfiler (på klient-siden) Ind og ud af websitet, søgeord, tidsforbrug, osv.
Kortsortering udvidet Hvad er metodens fordel? Flere variationer: Åben og lukket sortering Kvantitativ (manuel logfil) / kvalitativ (dialog) Tværgående sammenhænge Granularitet og formuleringer Et kort ad gangen eller en pulje af kort?
IA Design: ”Organisation & representation” Postulat: Hvis vi forstår designet, kan vi også bedre evaluere
22 Opgaverne i brugercentreret tilgang 1) Definer modtagers modeller Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, 2) Definer afsenders modeller (og deres information) Den samlede mængde information til rådighed Metode: Sammenhængsdiagram, analyse, kortsortering 3) Dan strukturer Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur
23 Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, beskrivende, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Informationernes indbyrdes forhold: Relationer, prioriteter, sammenhænge Navngivning – terminologi Grammatik, granularitet, orddeling, brug…
24 Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps Visuelle sammenhænge Affinity diagram Brainstorm elementer Gruppér elementer Navngiv grupper Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse ) Analyse…
25 Hvilken struktur?
26
Værktøjer til ”informationshåndtering” 27
28 Dokumentation Informationsmodel (datamodel, bottom-up) Informationsdiagram (flowdiagram) Ordbøger, styrede vokabularier Begrebs-, objekt- eller element-beskrivelser Visuelt: Wireframes (skabeloner)
Metadata 29
Objektbeskrivelser 30 Attribut navnBeskrivelseKravData typeStørrelse/værdiStandard værdi Objekt navn Titel Introtekst Grafik Grafik tekst Lyd Lyd tekst Attribut #1 Attribut #2 Attribut #3
Styrede vokabularier (2+2, i 5 min) 31 Hotel Foretrukne term Bredere termer: Varianter af term:Relaterede termer: Smallere termer:
32 Værktøjer til at navigere struktur Indhold og opgaver Titler Indlejrede links Indlejret metadata Chunking – klumper Lister Sekvenser Identifikatorer Browsing aids: Global navigation Lokal navigation Kontekstuel navigation Sitemaps / index Guides og wizards Search aids: Søge interface Forespørgsels metodik Søge zoner Søge resultater Rosenfeld/Morville
33 Design af navigation
34 Proces navigation
35 Design af information