Pia Svejgaard Pedersen Etos på hjemmesiden Pia Svejgaard Pedersen
Etos-begrebets afgrænsning Retorikkens klassiske appelformer: Logos Patos Etos Overbevisende kommunikation anvender alle tre appelformer og taler til både modtagerens fornuft og følelser
Troværdighedsdyderne: Et overbevisende etos består af: Klogskab og dømmekraft (phronesis) Moralsk karakter og gode menneskelige egenskaber (areté) Velvilje over for tilhørerne (eunoia)
Klaus Kjøllers fire dyder
Dyderne anno 1999 Kompetence (herunder sikker, konsekvent klar) Karakter (herunder åben, ærlig, velvillig, medmenneskelig, beskeden, humoristisk) Tilstedeværelse (herunder engageret, ægte, nærværende, levende) Lund og Petersens studier af virksomhedskommunikation mest veludviklede etos eksplicitering.
Troværdighed: Image – politikerens eget ønske mht. omdømme Identitet – sådan som politikeren faktisk er Etos – omverdenens opfattelse af virksomheden Fra Lene Rosenmeier ’Kommunikation og strategier på internettet’
Elisabeth Hoff-Clausens fire etos-perspektiver på afsenders troværdighed: Tekstuel etos Intertekstuel etos Eksemplarisk etos Rituel etos
Tekstuel etos
Stilmæssigt brud på intertekstuel etos
Brud med Konservative genreforventninger
Eksemplarisk etos
De Radikales dem og os video Kunne være et eksempel på en rituel etos-appel, hvor de radikale søger at skabe et fællesskab med sine vælgere gennem en fælles aversion: Bertel Haarders udlændinge- og integrationspolitik
Fire blinde vinkler på nettet Afsender må reducere kompleksiteten Afsender må betænke permeabiliteten Afsender må administrere operativiteten Afsender må forvalte fleksibiliteten
Afsender må betænke permeabiliteten
Afsender må administrere operativiteten
Afsender må forvalte fleksibiliteten http://player.radikale.dk/default.asp?id=98#
Radikales dokumentation af Haarders citater
Resultat: De Radikale styrker sin etos og svækker Bertel Haaarders
Modsat Dansk Folkeparti som blev taget på sengen
I at citerede fra bl.a. Den Danske Forenings hjemmeside
Og ikke var i stand til at levere dokumentation prompte..
De ventede dog ikke med at levere dokumentationen til efter valget men lagde den ud på hjemmesiden et par dage efter…
Litteratur Aristoteles: Retorik, Museum Tusculanum, 1983 Kjøller, Klaus: Image : effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk Forlag, 1997 Anne Katrine Lund & Helle Petersen: Det sku' vær' så godt : organisationskommunikation - cases og konsekvenser, Samfundslitteratur, 1999 Lene Rosenmeier: Kommunikation og strategier på internettet : en grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk Forlag, 2002