Pia Svejgaard Pedersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik og kommunikationsplan
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Synlighed. Formands- og præsidietræning 17/ Synliggørelse Vort image = Offentlighedens opfattelse af bevægelsens aktiviteter “Et image er et.
Sprog/billeder på Internettet
Analyse af N.Kjær Bilcenter a/s
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation.
Å.
Jyske Bank Anne, Christian, Michael & Rasmus. Den nye Jyske Bank ► De forsøger sig med et nyt og mere ungdommeligt koncept, som de reklamere for via tv-reklamer.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
NOEA/Aalborg Universitet
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Praktisk argumentation
Appelformer Logos, etos og patos.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Præsentation af Det retoriske kompas
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Ondskab
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
VISL – begrænsninger og styrker
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Xxxx-forside Skovflåtmodellen® - hvis dit omdømme ikke skal have borrelia! Trine Nebel – Rådgivende retoriker, konsulent og forfatter Associeret med:
Argumentationsteori.
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Agenda Indledning Troværdighedsanalyse Koncept Arbejdsprocessen Afslutning.
Kompetence Sikker Danisco bruger på deres hjemmeside et professionelt sprog der får hjemmesiden til at fremstå som en sikker hjemmeside.
Tv-reklame.
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
Data for drift.
Elevinddragelse og demokrati Interviewer: Men er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad partierne står for? Stine: Jo, det er rigtigt nok. Det.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Galleri Typer  Enkelte Kunstnere  Simpel, begrænset indhold og overskuelig  Indblik i kunstnerens univers  Onlinegallerier  Stor samling værker.
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
:341 Gruppe 5: Om kunst, kunstnere, museer og gallerier på nettet… Ann Sophie, Carsten, Elma, Klaus og Nord.
Analyse af troværdigheden hos F-Reklame.dk Af Kim Kristiansen & Rasmus Steen Rasmussen.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Lederdyder.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Medierne og den politiske kommunikation
Min fætter BR min fætter
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
I andres brød 4. marts Morgendagens udbud Tre vinkler Det underlige fag mellem de omdelte stole Hvem virker i faget – og hvordan er det at virke.
Reklameanalyse.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Engelskfagets metoder
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Politikernes og borgernes forventninger
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Pia Svejgaard Pedersen Etos på hjemmesiden Pia Svejgaard Pedersen

Etos-begrebets afgrænsning Retorikkens klassiske appelformer: Logos Patos Etos Overbevisende kommunikation anvender alle tre appelformer og taler til både modtagerens fornuft og følelser

Troværdighedsdyderne: Et overbevisende etos består af: Klogskab og dømmekraft (phronesis) Moralsk karakter og gode menneskelige egenskaber (areté) Velvilje over for tilhørerne (eunoia)

Klaus Kjøllers fire dyder

Dyderne anno 1999 Kompetence (herunder sikker, konsekvent klar) Karakter (herunder åben, ærlig, velvillig, medmenneskelig, beskeden, humoristisk) Tilstedeværelse (herunder engageret, ægte, nærværende, levende) Lund og Petersens studier af virksomhedskommunikation mest veludviklede etos eksplicitering.

Troværdighed: Image – politikerens eget ønske mht. omdømme Identitet – sådan som politikeren faktisk er Etos – omverdenens opfattelse af virksomheden Fra Lene Rosenmeier ’Kommunikation og strategier på internettet’

Elisabeth Hoff-Clausens fire etos-perspektiver på afsenders troværdighed: Tekstuel etos Intertekstuel etos Eksemplarisk etos Rituel etos

Tekstuel etos

Stilmæssigt brud på intertekstuel etos

Brud med Konservative genreforventninger

Eksemplarisk etos

De Radikales dem og os video Kunne være et eksempel på en rituel etos-appel, hvor de radikale søger at skabe et fællesskab med sine vælgere gennem en fælles aversion: Bertel Haarders udlændinge- og integrationspolitik

Fire blinde vinkler på nettet Afsender må reducere kompleksiteten Afsender må betænke permeabiliteten Afsender må administrere operativiteten Afsender må forvalte fleksibiliteten

Afsender må betænke permeabiliteten

Afsender må administrere operativiteten

Afsender må forvalte fleksibiliteten http://player.radikale.dk/default.asp?id=98#

Radikales dokumentation af Haarders citater

Resultat: De Radikale styrker sin etos og svækker Bertel Haaarders

Modsat Dansk Folkeparti som blev taget på sengen

I at citerede fra bl.a. Den Danske Forenings hjemmeside

Og ikke var i stand til at levere dokumentation prompte..

De ventede dog ikke med at levere dokumentationen til efter valget men lagde den ud på hjemmesiden et par dage efter…

Litteratur Aristoteles: Retorik, Museum Tusculanum, 1983 Kjøller, Klaus: Image : effektive råd til virksomheden om sprog og kommunikation, Akademisk Forlag, 1997 Anne Katrine Lund & Helle Petersen: Det sku' vær' så godt : organisationskommunikation - cases og konsekvenser, Samfundslitteratur, 1999 Lene Rosenmeier: Kommunikation og strategier på internettet : en grundbog i arbejdet med virksomheders hjemmesider, Akademisk Forlag, 2002