Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Etablering af virksomhed
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Teknisk implementering
Sprog/billeder på Internettet
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Forøg din værdi som konsulent
Nichlas Christensen Afsætning. * Det er et kortvarigt produkt, da det er en daglig vare, og er en energi drik.
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
WOC2006 foranalyse workshop del 1
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Kristian Stagis, Chefkonsulent EL 1 Hvad kendetegner den gode håndværker? - et debatoplæg.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forretningsmodel.
Organisationstruktur
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Quality Management Systems
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Undervisningsministeriet
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Dokumentation af opgaver
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
DESIGNWORKSHOPS OG PROTOTYPING ULRICH BÖTTGER, UX DESIGNER INFINIT TEMADAG D. 20. JANUAR 2010.
Systemudviklingsstrategier
Definition Kriterier Design og evaluering
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Sælgeren ud af busken – og ud i butikken
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
1.08 Test.
SUCCES MED SALG 1.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern udvikling Oplæg til debat

Indledning Niveauet for brugerinddragelse Udviklingsmodeller: vandfald  spiral Brugerinddragelse og prototyper 3 paradigmer

Indledning 3 paradigmer –Kontraktudvikling Brugerne kendes fra starten, udviklerne kendes når kontrakten er underskrevet –Produktudvikling Brugerne kendes, når produktet er på markedet, udviklerne kendes fra starten –Intern udvikling Brugerne og udviklerne kendes fra starten

Indledning Mellemmænd kan mindske afstanden fra udviklere til brugere –konsulenter –3. parts udviklere –sælgere –forretningseksperter –fleksible eller flerledede kontrakter

Faktorer som kan påvirke bruger involvering Udvikingsafdelingen /- virksomhedens størrelse (små virksomheder kan være mere fleksible) Organisationens struktur og procedurer Brugerne er meget forskellige Usikkerhed i forbindelse med at designe til et nyt marked Mellemmænd – mellem udvikler og bruger (marketing, bruger-support m.m.)

Kontraktudvikling ovh1 Beskrivelse af situationen Government contract Vandfaldsmodel – minimal mulighed for prototyper Passer godt til den rene kontraktudvikling Prototyper = "build it twice" Kontrakten bliver en væg mellem brugere og udviklere

Kontraktudvikling ovh2 Muligheder for brugerdeltagelse Veldefinerede brugere Brugerne kan være med til at definere kontrakten

Kontraktudvikling ovh3 Forhindringer for brugerdeltagelse En kontrakt for hver fase Manglende brugerinddragelse skyldes –Unfair advantage –Geografisk afstand Man udvikler præcis hvad der står i kontrakten Prototyper er til for at forberede kunden på fejl (ikke rette dem)

Kontraktudvikling ovh4 Mellemmænd Surrogat udvikler/bruger Standard kontrakter Conceps of use – beskrivelse af brugerne Nye slags kontrakter: –med menneskelige faktorer –rigtig prototype der kan ændre dialog design

Produkt-udviklings situation ovh 1 Beskrivelse af situationen –Udvikling af et produkt, som skal sælges på et marked –Køber er ikke altid slutbrugeren, men kan være ledelsen –Behøver ikke at tage hensyn til den sociale kontekst som systemet skal anvendes i (i modsætning til in-house)

Produkt-udviklings situation ovh 2 Muligheder for brugerdeltagelse Har typisk mange ressource, som kan anvendes til at sikre brugervenlighed Har typisk mange brugergrænseflade specialister ansat

Produkt-udviklings situation ovh 3 Forhindringer for brugerdeltagelse Udviklerne skal acceptere deltagelse af uerfarne, ej-tekniske brugere Det er svært at involvere brugere hvis de ikke er identificeret ! Svært at få adgang til brugerne, som kan arbejde i forskellige virksomher i forskellige lande Korte udviklingsforløb

Produkt-udviklings situation ovh 4 Mellemmænd Salg- og marketings afdelinger Bruger-service/støtte afdelinger Brugergrupper Markedsundersøgelser

Intern-udviklings situation ovh 1 Beskrivelse af situationen –Også kaldet in-house udvikling –Brugere og udviklere er i samme virksomhed –F.eks de store banker, forsikringsselskaber og ATP-huset har en stor del af egenudvikling

Intern-udviklings situation ovh 2 Muligheder for brugerdeltagelse –Gode muligheder fordi brugere og udviklere er kendt fra starten og findes i samme virksomhed –Bruger-deltagelse giver bedre mulighed for at brugerne acceptere det nye system –Kommunikation kan udføres udfra en fælles kulturel baggrund –Nemmere overgange mellem de enkelte udviklingsfaser (udviklerne er i nærheden efter iværksættelsen)

Intern-udviklings situation ovh 3 Forhindringer for brugerdeltagelse –Geografiske eller organisatoriske adskillelse –Interesse-konflikter i virksomheden –Ledelsen er dem der får det primære udbytte af et system (ledelsesinformationssystemer) – slutbrugerne får besværet ! –Svært at udvælge repræsentative brugere Mangel på tid Tekniske interesserede brugere er interesserede men ikke repræsentative –Rapid-Prototyping kan give falske forventninger (gælder også ved kontrakt- og produktudvikling)

Intern-udviklings situation ovh 4 Mellemmænd ikke mange ”mellemmænd” (kun ledelse og human resources) Friedman’s 5 muligheder for at dække ”kløften” mellem brugere og udviklere –Direkte brugerdeltagelse ved udvikling efter traditionelle metoder(vandfald ?) –Slutbruger udvikling (systemer som kan tilpasses af slutbruger) –Decentralisere IT-udviklingen (udviklerne ud til brugerne) –Ændre systemudviklingen til prototyping og iterativ design –Udviklere skal både have forretningskendskab og IT-ekspertice

Oplæg til debat Hvordan er billedet i dag – 10 år efter artiklen er skrevet ? –In-house udvikling går mere i retning af bruge færdige komponenter og købe standardsystemer –In-house udvikling er blevet mere opmærksomme på brugervenlighed –? Hvilke erfaringer erfaringer deles på tværs af de 3 udviklings kontekster