Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011
Forhistorien Fastholdelse gennem motivation Stigende antal elever i de gymnasiale uddannelser Nyt. Regeringen peger nu på 60 %, der skal have en videregående uddannelse Stort ukendskab til især de korte og mellemlange uddannelser Utydelige profiler på nogle studieretninger Dialog – projektudarbejdelse....april 2011, juli 2011, aug. 2011, 27. september 2011.
Formål At fastholde de unge i de gymnasiale uddannelser og hjælpe dem på vej til videregående uddannelser At bidrage til at de unge får en større viden om de videregående uddannelser – ikke mindst de korte og mellemlange uddannelser At styrke studieretningsprofilerne på de gymnasiale uddannelser
Fra formål til handling At vække nysgerrighed og interesse gennem motiverende og inspirerende undervisning At give specielt de usikre unge (ofte unge med en uddannelsesfremmed baggrund) et uddannelsesperspektiv At eleverne møder videregående uddannelser gennem praksisnære og aktivitetsbaserede undervisningsforløb
Målgruppen Primært elever på de gymnasiale uddannelser, som savner et fremtidsperspektiv, der rækker ud over den igangværende ungdomsuddannelse Disse elever sidder ofte på de lidt tyndere studieretninger, hvor afgørende valg ofte kan udskydes
Studieretningspakker Studieretningspakken er et kortere praksisnært og aktivitetsbaseret undervisningsforløb, der udvikles i et samarbejde mellem 2 parter – den gymnasiale ungdomsuddannelse og den videregående uddannelse Studieretningspakken forventes udformet, så den kan være med til at understrege studieretningsprofilen i bred forstand Studiepakken afvikles over 2-3 dage af den videregående uddannelse med bistand fra lærere på den gymnasiale uddannelse. Studievalg skal indgå i samtlige studieret- ningspakker Styregruppen udarbejder et koncept
Studieretningspakker 2011/12 og 2012/13 2011/12 - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Rødkilde Gymnasium / SDU - Rødkilde Gymnasium / SDU - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt 2012/13 - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding Designskole Designskole
Tidsplan - milepælsplan Fase 1. - frem til 15. nov de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og - de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og lærere. De videregående udd. har udpeget lærere lærere. De videregående udd. har udpeget lærere - konceptet er færdigudarbejdet - konceptet er færdigudarbejdet - der er truffet aftale om evalueringen - der er truffet aftale om evalueringen - der har været afholdt 2 introducerende møder - der har været afholdt 2 introducerende møder
Tidsplan - milepælsplan Fase nov juli evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der - evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der er foretaget en før-måling (elever) er foretaget en før-måling (elever) - de 4 studieretningspakker udvikles. Der - de 4 studieretningspakker udvikles. Der udarbejdes beskrivelser over en skabelon udarbejdes beskrivelser over en skabelon - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - de 4 studieretningspakker afvikles - de 4 studieretningspakker afvikles - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - der gennemføres en del-evaluering - der gennemføres en del-evaluering
Budgetudkast for projektet "Uddannelse med perspektiv" Udgiftsbudget I alt Budgetposter/aktivitet Takst 1. juni juli 2012Medfinansiering 1. juni dec Fase 2 (okt juli 2012) Udvikling af 4 studieretningspakker + afprøvning 1 videregående uddannelse gymnasium pk á (2 x 210 t)1 pk á (2 x 42 t)504 t Ekstern processtøtte/ vidensressource Vejledning t Kørsel 0ca Økonomi
Uddannelse med perspektiv Koncept Fredericia Gymnasium Fredericia Gymnasium
Koncept 1 Studieretningspakken afvikles i en camp- model Varighed 2-3 dage. De 2 dage skal være hele camp-dage ( – evt. lidt mindre). Den 3. dag kan være afslutning, fremlæggelse, perspektivering, studievalg.... Det er den videregående uddannelse, der har ansvaret for camp’en Det forventes, at lærerne på den gymnasiale uddannelse bidrager
Camp på FG, 2011 Farlig virus i Fredericia
Koncept 2 Det er et krav, at der indgår én eller flere kompetencepersoner fra praksisfeltet. Det forventes, at der indgår studerende fra den videregående uddannelse. Studievalg forventes undervejs at bidrage med et mindre oplæg. Herudover prioriteres én til én vejledning. Der skal undervejs være produktkrav på samtlige camps.
Koncept 3 Det skal på den enkelte uddannelsesinstitution overvejes, hvorledes man bedst muligt formidler projektet ud på skolen. Facebook/wiki inddrages
Mythbusters Naturvidenskabelig camp FG 2010 Kan man gå på vælling?