Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober 2011 24. oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Større Skriftlig Opgave
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Distriktsmøde 1.Tee Afvikles i klubberne Hcp: ingen Alder: Talentudvikling 1 Afvikles i distrikterne Hcp: max 36 Alder: 10 – 18 Kurset afvikles.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
”Veje til videregående uddannelse ” - et projekt om nye overgange til uddannelse DUR
SKP-projektlederværksted 14. nov. 2012, Vejle Regina Lamscheck-Nielsen.
Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7
Frøslev-Padborg skole
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Året der gik Klubstart den 1. maj 2006 majjunijuliaug.sep.okt.nov.dec.jan.feb.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
”Vi når målet – men hvordan?”
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
- Overgangsfrekvenser
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
- et bedre sted at lære Velkommen …..vi glæder os til en spændende dag med jer.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Gymnasiet (Stx)
Regeringens globaliseringsudspil
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Bestyrelsesmøde den 9. april. Ændringer på specialområdet 1. Nye vilkår 2. Personalesituationen 3. Status på Enghaveskolen 21. marts 4. Stillingsbehov.
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011

Forhistorien  Fastholdelse gennem motivation  Stigende antal elever i de gymnasiale uddannelser  Nyt. Regeringen peger nu på 60 %, der skal have en videregående uddannelse  Stort ukendskab til især de korte og mellemlange uddannelser  Utydelige profiler på nogle studieretninger  Dialog – projektudarbejdelse....april 2011, juli 2011, aug. 2011, 27. september 2011.

Formål  At fastholde de unge i de gymnasiale uddannelser og hjælpe dem på vej til videregående uddannelser  At bidrage til at de unge får en større viden om de videregående uddannelser – ikke mindst de korte og mellemlange uddannelser  At styrke studieretningsprofilerne på de gymnasiale uddannelser

Fra formål til handling  At vække nysgerrighed og interesse gennem motiverende og inspirerende undervisning  At give specielt de usikre unge (ofte unge med en uddannelsesfremmed baggrund) et uddannelsesperspektiv  At eleverne møder videregående uddannelser gennem praksisnære og aktivitetsbaserede undervisningsforløb

Målgruppen  Primært elever på de gymnasiale uddannelser, som savner et fremtidsperspektiv, der rækker ud over den igangværende ungdomsuddannelse  Disse elever sidder ofte på de lidt tyndere studieretninger, hvor afgørende valg ofte kan udskydes

Studieretningspakker  Studieretningspakken er et kortere praksisnært og aktivitetsbaseret undervisningsforløb, der udvikles i et samarbejde mellem 2 parter – den gymnasiale ungdomsuddannelse og den videregående uddannelse  Studieretningspakken forventes udformet, så den kan være med til at understrege studieretningsprofilen i bred forstand  Studiepakken afvikles over 2-3 dage af den videregående uddannelse med bistand fra lærere på den gymnasiale uddannelse. Studievalg skal indgå i samtlige studieret- ningspakker  Styregruppen udarbejder et koncept

Studieretningspakker 2011/12 og 2012/13  2011/12 - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Rødkilde Gymnasium / SDU - Rødkilde Gymnasium / SDU - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt  2012/13 - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding Designskole Designskole

Tidsplan - milepælsplan  Fase 1. - frem til 15. nov de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og - de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og lærere. De videregående udd. har udpeget lærere lærere. De videregående udd. har udpeget lærere - konceptet er færdigudarbejdet - konceptet er færdigudarbejdet - der er truffet aftale om evalueringen - der er truffet aftale om evalueringen - der har været afholdt 2 introducerende møder - der har været afholdt 2 introducerende møder

Tidsplan - milepælsplan  Fase nov juli evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der - evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der er foretaget en før-måling (elever) er foretaget en før-måling (elever) - de 4 studieretningspakker udvikles. Der - de 4 studieretningspakker udvikles. Der udarbejdes beskrivelser over en skabelon udarbejdes beskrivelser over en skabelon - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - de 4 studieretningspakker afvikles - de 4 studieretningspakker afvikles - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - der gennemføres en del-evaluering - der gennemføres en del-evaluering

Budgetudkast for projektet "Uddannelse med perspektiv" Udgiftsbudget I alt Budgetposter/aktivitet Takst 1. juni juli 2012Medfinansiering 1. juni dec Fase 2 (okt juli 2012) Udvikling af 4 studieretningspakker + afprøvning 1 videregående uddannelse gymnasium pk á (2 x 210 t)1 pk á (2 x 42 t)504 t Ekstern processtøtte/ vidensressource Vejledning t Kørsel 0ca Økonomi

Uddannelse med perspektiv Koncept Fredericia Gymnasium Fredericia Gymnasium

Koncept 1  Studieretningspakken afvikles i en camp- model  Varighed 2-3 dage. De 2 dage skal være hele camp-dage ( – evt. lidt mindre). Den 3. dag kan være afslutning, fremlæggelse, perspektivering, studievalg....  Det er den videregående uddannelse, der har ansvaret for camp’en  Det forventes, at lærerne på den gymnasiale uddannelse bidrager

Camp på FG, 2011  Farlig virus i Fredericia

Koncept 2  Det er et krav, at der indgår én eller flere kompetencepersoner fra praksisfeltet.  Det forventes, at der indgår studerende fra den videregående uddannelse.  Studievalg forventes undervejs at bidrage med et mindre oplæg. Herudover prioriteres én til én vejledning.  Der skal undervejs være produktkrav på samtlige camps.

Koncept 3  Det skal på den enkelte uddannelsesinstitution overvejes, hvorledes man bedst muligt formidler projektet ud på skolen.  Facebook/wiki inddrages

Mythbusters Naturvidenskabelig camp FG 2010  Kan man gå på vælling?