Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dragen på loftet Oplæg:
Computerspil 23/11/2001: Afslutning •Opsamling •Om eksamen •Spils fremtid •Øvelse: Brainstorm på fremtid •Øvelse: Spille.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Disposition 1) Interaktion som ideologi 2) Interaktionsskalaen 3) En udvidet interaktionstypologi.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Dynamisk audio i location- based spil Specialeforsvar ITU d. 16/
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Audiovisuel betydning
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Innovation i AT/SO.
Digitale biblioteker og web 2.0
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Kjetil Sandvik Computerspilsdramaturgi Computerspillets historie og teori I: Interface Filmskolen 26. oktober 2004 Vi ser nærmere på computerspillets udvikling.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Computerspilsdramaturgi Computerspillets karakteristika II: Interaktivitet og narrativitet 23. september 2004.
Computerspillet som kommunikationsform
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Metaforik og alternative muligheder
1 QA and user research
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Kjetil Sandvik Computerspilsdramaturgi Computerspillets historie og teori II: Interaktivitet og narrativitet Filmskolen 29. oktober 2004 Vi ser nærmere.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Computerspilsdramaturgi Dramaturgisk computerspilsanalyse I En computerspilsanalytisk værktøjskasse 11. november 2004.
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Computerspilsdramaturgi Introduktion 9. september 2004

Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

Kursets formål at analysere og forstå hvordan computerspil fortæller og den særlige, fascinerende rolle computerspilleren indtager i denne fortælling.

Computerspilsfortællingen adskiller sig radikalt fra den klassiske fortælling Fortællingen er dynamisk og emergent Fortællingen er non-lineær Lighedstræk med teatrets interaktive form: teater-med- publikum

Interaktive multimediefortællinger Fortællinger der rummer et stærkt element af narrativitet som for- midles multimedialt og er struktur- eret på en interaktiv måde, som tillader brugeren en direkte ind- flydelse på fortællingen.

Teater som model Ligheder med interaktive multimediefortællinger: –multimedialitet –kompleks narrativitet –mulighed for interaktion A spiller B, mens C ser på - i ’realtime’! Særligt anvendelig form: –den metafiktionelle form: sammenhængsskabende elementer og metafiktionelle brud

Teatrets interaktive form

Interaktivitet og gameplay Interaktivitet –mål for computerspillets evne til at lade sin bruger foretage en række aktive valg, der sætter sig spor i og afføder respons i spillet, og mål for spillets evne til at lade brugeren tilføre inputs, der på samme måde sætter sig spor og afføder respons. Interaktivitet organiseres og iscenesættes af computerspillets gameplay. –computerspillets fiktionskontrakt, der bestemmer interaktionen mellem bruger og computerspil og brugerens positionering i forhold til spillet.

Potenseret indlevelse i den interaktive fortælling ’fysisk’ projektion af brugerens jeg ind i det interaktive narrative univers det handler ikke kun om at indleve sig i fortællingens figurer, men om at blive figur brugeren bliver i den interaktive fortælling aktør i fiktionens her-og-nu-tid Brugeren ikke blot bibringes en fornem- melse af ‘at kunne havne i samme situa- tion’; han eller hun befinder sig så at sige i situationen

Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

Litteratur (semesterhylde) Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas H. Smith: Den digitale leg. Om børn og computerspil Janet Murray: Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace Katie Salen og Eric Zimmerman: Rules of Play. Game Design Fundamentals Ida Engholm og Lisbeth Klastrup (red.): Digitale verdener Brenda Laurel: Computer as Theatre Noah Wardrip-Fruin og Pat Harrigan (red.): First Person. New Media as Story, Performance and Game

Semesterplan Computerspillets karakteristika I Interface: Vi ser nærmere på computer-spillets udvikling fra ‘Space Invaders’ til ‘Halo 2’: Har det voldsomme udvikling af computer- ens evner og kapacitet haft tilsvarende voldsom indflydelse på computerspillets form og indhold? Om forskellige platformes og interfaces betydning og om hvordan computerspil kan karakteriseres ud fra deres gameplay. Dato: 16.9.

Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Teatret som model for digitale multimediesystemer, downloades på: Marie-Laure Ryan: Beyond Myth and Methaphor. The Case of Narrative in Digital Media, downloades på: Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas H. Smith: Computerspil og genrer, downloades på Chris Crawford: What is a game?,downloades på: Katie Salen og Eric Zimmerman: Defining Digital Games, kopieres fra kompendiummappen

Semesterplan Computerspillets karakteristika II Interaktivitet og narrativitet: Vi ser nærmere på to centrale begreber for analyse af computerspil og hvordan disse to spiller sammen (eller spænder ben for hinanden). Om spil-centreret narrativitet og gameplays organisering af computerspillets interaktive fiktions- verden. Dato: 23.9.

Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Interaktivitetsbegrebet, fås pdf-fil Brenda Laurel: The Nature of the Beast, kopieres fra kompendiummappen Jesper Juul: Games Telling Stories, -A brief note on games and narratives, downloades på: Henry Jenkins: Game Design as Narrative Architecture, downloades på: ative.html ative.html Celia Pearce: Towards a Game Theory of Game, downloades fra person.htmlhttp:// person.html Katie Salen og Eric Zimmerman: Games as Narrative Play, kopieres fra kompendiummappen

Semesterplan Casestudies I (inkl. studenter-oplæg) En analytisk workshop, hvor vi gennem studenteroplæg og plenumdi­skussioner, ser nærmere på et lille udvalg af com- puterspil med fokus på de forudgående forelæsningers problemstillinger. Dato: 30.9.

Semesterplan Computerspillets karakteristika III Produktionsdramaturgi: Hvordan tilrettelægges en produktions- proces fra idé til færdigt spil. Introduk- tion til produktionsmetodik og anven- delse af designredskaber som fx story- boards. Gæstelærer: Gunnar Wille, leder af animationsinstruktørlinjen på Statens Filmskole Dato: 7.10.

Semesterplan Casestudies II Praktiske øvelser i produktions- planlægning. Gæstelærer: Gunnar Wille Dato:

Semesterplan Dramaturgisk computerspilsanalyse I Computerspil og dramatiske fortælle- former: Om hvordan de dramaturgiske modeller der er indeholdt i forskellige dramatiske former kan potenseres og anvendes i computerspilsanalyse, samt om hvordan man med dramatiske genrer som komedie og tragedie kan inddele computerspil efter hvilken grad af og form for narrativ indlevelse spiloplevelsen giver. Dato: 4.11.

Litteratur (kompendium) Janet Murray: Agency, kopieres fra kompendiummappen Kjetil Sandvik: Teatrale computerspilsgenrer, fås som pdf- fil

Semesterplan Dramaturgisk computerspilsanalyse II En computerspilsanalytisk værktøjs- kasse: Om hvordan man kan anvende fore- stillingsanalytiske redskaber til at ana- lysere computerspil med. Samt om mulig- heder og umuligheder ved at lave narrative analyser af single-player og multi-player pc/konsol og online-spil. Og et særligt kig på lydens betydning i computerspil. Gæstelærer: Kristine Jørgensen, phd- stipendiat ved Film- og Medievidenskab, forsker i lyd i computerspil Dato:

Litteratur (kompendium) Kjetil Sandvik: Computerspil som teater – en dramaturgisk værktøjskasse til analyse af computerspil, fås som pdf-fil Kjetil Sandvik: En computerspilsanalytisk værktøjskasse, fås som pdf-fil Lisbeth Klastrup: EverQuest som en ny tids fiktion. Kommunikation og interaktion i en online verden, kopieres fra kompeniummapp Knut Augestand og Jo Singstad: Online-spill, downloades på: sjoner/tekst/augedalsingstad/Online-spill.pdf sjoner/tekst/augedalsingstad/Online-spill.pdf Kristine Jørgensen: Interpersonal Communication in Lineage II: The Chaotic Chronicle, fås som pdf-fil

Semesterplan Casestudies III (inkl. studenter-oplæg) En analytisk workshop, hvor vi gennem studenteroplæg og plenumsdiskussion- er, ser nærmere på et lille udvalg af computerspil med fokus på de forud- gående forelæsningers problemstillinger. Dato:

Semesterplan Computerspil-design I Dramaturgisk modeltænkning i design af computerspil: Om hvordan man tænker rammer for narrative scenarier, der giver plads til brugerens handlinger og ‘spillen med i fortællingen’. Dato:

Litteratur (kompendium) Claus Rosenstand: Kreation og organisering, kopieres fra kompendiummappen Kjetil Sandvik: Dramaturgiske perspektiver på computer- spildesign. Nogle uforskammede forslag til koncept- tænkning og tilrettelæggelse af designprocesser, fås som pdf-fil

Semesterplan Computerspil-design II Dramaturgisk modeltænkning i praksis: Om praktiske erfaringer med at udvikle computerspillets interaktive fortællinger. Gæstelærer: Michael Valeur, forfatter og spiludvikler Dato: 2.12.

Litteratur (kompendium) Michael Valeur: Different platforms, kopieres fra kompendiumsmappen

Semesterplan Opsummering og eksamens- snak Dato: 9.12.

Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

Dagens program Kort om kursets mål og fokus Semesterplan og litteratur Præsentation af holdet og inddeling i arbejdsgrupper Computerspilforskningens diskurser

1. teknologi 2. narratologi 3. ludologi 4. pædagogisk diskurs 5. kulturkritisk diskurs 6. markedsøkonomisk diskurs

Vold i computerspil

Computerspil Top 10

Carsten Jessen: “Når drenge spiller actionspil” En vifte af forskellige aktiviteter at spille spillet, at øve sig og blive “god”, at konkurrere, at udforske og kortlægge, at udvikle eller skaffe viden, at udveksle viden i form af tips og tricks, at mødes med spillet som social anledning.”

Eric Bentley: Det levende drama Den fiktive fortælling: en fornøjelig og spændende udstråling af et naturligt jeg, mulighed for at opnå en sund udløsning, en mådeholden katharsis, uskadelig, eftersom den foregår i noget som alle andre end en sindssyg kan anerkende som ren fantasi.

Computerspilsanalytisk krydsfelt Dramaturgisk analyse Billedanalyse Tekstanalyse Filmanalyse Lyd-/musikanalyse Receptionsanalyse

Ny diskurs Computerspil som komplekse og dynamiske systemer  forbinder både den teknologiske, narratologiske og ludologiske (og i en vis grad også den pædagogiske diskurs)

Computerspilsforskning på nettet

Kursets hjemmeside Litteratur, powerpoints og studenter- oplæg vil blive lagt ud på: