Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Handicap, idræt og social deltagelse
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Digitale medier og mobning
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
ADHD- også alt det andet !
Om feedback og tilbagemeldinger
Kulturen i forandringsprocesser
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Æstetiske læreprocesser
Forening af krop og sind
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Seksualpolitik.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Niveauer for læring i organisationen
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
AVID d. 30/9 1.Præsentation af Roseanne Stone 2.Teksten: Will the Real Body Please Stand Up? 3.En tur gennem Carsten Sørensens framework 4.To alternative.
Et mærkeligt skib.
Børn og pædagoger i en digital verden
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
OPSUMMERING Medier og Kommunikation OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Relations kompetencer
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Identitet Kultur og uddannelse Bjarke Malmstrøm Jensen, Læringskompagniet.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Metoden fælles beslutningstagning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Historien om MonaCyclona

Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse Cyberspace, krop og identitet Perspektivering og afrunding Ca. 20 minutters diskussion

Indledning | Identitet Roots: Historie, baggrund, rødder – opretholdes af hukommelsen. Routes: Den vi vil være, eller tror vi bør være i bestemte kontekster. Den rute vi må gå for at nå dertil. John Storey: ”Popular Culture as the ”Roots” and ”Routes” of Cultural Identities”

Indledning | Identitet 2 Identitet = en aktiv proces (J. Storey) Selvet som refleksivt projekt Selv-narrativitet (A. Giddens)

Hvad er There? Social, grafisk MUD

Hvad er There? | Community Et fællesskab på nettet. Fællesskab = en gruppe mennesker, der deler ”stabile mønstre af social betydning”, dvs. bl.a. et fælles udgangspunkt, en følelse af solidaritet, en fælles forpligtelse overfor gruppen, interesse for hinanden, og fælles normer.

Identitet i en moderne verden IDENTITET Forening vs. fragmentering Magtesløshed vs. (gen)tilegnelse Personaliseret vs. tingsliggjort oplevelse Autoritet vs. uvished Anthony Giddens: ”Modernity and Self-Identity …”

Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse To myter Frigørelse:menneskets frihed og fornuft er hæmmet af fysiske begrænsninger, herunder krop, køn og landegrænser. Med disse begrænsninger følger fordomme, hæmninger og sociale konventioner, der står i vejen for lighed og fri dialog. Kunne man ophæve disse begrænsninger ville man kunne interagere frit til fælles fortjeneste. Fremmedgørelse: menneskelighed er baseret på umedieret nærvær og intimitet. Den ægte interaktion findes i face-to-face-mødet hvor menneskets fulde personlighed kommer til udtryk. Teknologi generelt og medier i særdeleshed forvrænger og formindsker vores samvær og ødelægger derved vores samhørighed. Eventuelle virtuelle fællesskaber er pseudofællesskaber uden reel værdi.

Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse Theres karakteristika: Socialt Adskillelse af tid og sted Anonymt Visuelt

Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse | Fordele og ulemper KarakteristikaFordeleUlemper Socialt MUD er i sin natur social, det handler om at kommunikere med andre mennesker. Tiden der anvendes i communities kan afskære en fra det sociale liv i real life. Adskillelse af tid og sted Muligheden for at holde distancen giver et godt grundlag for hurtigt at skabe kontakter, hurtigere end face –to- face. Sandsynligheden for at miste sine bekendtskaber kan også ske i samme hastighed.

Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse | Fordele og ulemper KarakteristikaFordeleUlemper Anonymt Giver mulighed for at eksperimentere og afprøve sider af sig selv som ellers ikke var muligt i RL Man kan ikke drages til ansvar for sine handlinger, Man slækker på etik og moral, troværdighed (hvad er sandt og hvad er falsk). Det er svært at skelne hvad der er sandt og hvad der er falskt fra hinanden. Visuelt Kan give et fælles udgangspunkt og udtrykke signaler omkring livsstil. Giver mulighed for at personalisere og differentiere sig. Begrænser identitetsudfoldelsen, fordi du ikke selv kan opdigte hvem du er, men må forholde dig til de påforhånd fastlagte måder din avatar kan se ud på.

Cyberspace, krop og identitet Emnets relevans for casen Diskussion af kropslighed i cyberspace (udgangspunkt i Fornäs og Goffman) Hvilken betydning har det for identitetsdannelse?

Cyberspace, krop og identitet | Emnets relevans for casen Er cyberspace et ”rum” hvor vi er befriet fra kroppen? Hvad giver det i så fald af nye muligheder for identitetsdannelse? Ramonas liv i cyberspace opfyldte behov, hun ikke kunne få opfyldt i det virkelige liv pga. sit handicap. => et positivt syn på teknologiens frigørende potentiale

Cyberspace, krop og identitet | Diskussion af kropslighed i cyberspace Cyberspace er ikke “befriet” fra kroppen. Kroppen er første og sidste led i enhver kommunikativ handling. (J. Fornäs) Case: Ramona havde problemer med at styre avataren på There pga. sit fysiske handicap.

Cyberspace, krop og identitet | Diskussion af kropslighed i cyberspace Al interaktion kræver en genkendelig kropsliggørelse af de interagerende subjekter (J. Fornäs) Expression given: bevidst selvrepræsentation Expression given off: ubevidst udsendte signaler (E. Goffman)

Cyberspace, krop og identitet | Betydning for identitetsdannelse På There dannes en ny digital krop, som får betydning for identitetsdannelsen. Man må stadig tage de vilkår personen har i sit offline liv med i betragtning, hvis man vil forstå identitetsdannelsesprocesserne. Implicit forudsætning for frigørelsesmyten: den handicappede er utilfreds med sig selv og sit liv, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet.

Perspektivering og afrunding Incitament for Ramona: ”Flugt” til en ny krop (avatar). Grafisk verden ikke fordelagtig i identitetsleg. Diskriminerende og magtopretholdende træk: der tilbydes kun idealiserede former for selvfremstilling.

Historien om MonaCyclona | Diskussion