MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/2-2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humaniora.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kvantitative metoder
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Videnskabsteori og faglige metoder
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Samfundsvidenskabelig metode
At identificere resultater og skrive etnografi
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Konference om Almen Studieforberedelse
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Validitet og reliabilitet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Øvelse 1: First Impressions
Humanistisk sundhedsforskning
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 OVERORDNEDE TILGANGE TIL MEDIER 13/
Kvalitative metoder.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Sådan skriver vi i Danmarks Domstole – måske!? – en effektanalyse af et klarsprogsprojekt Anne Kjærgaard, Dansk Sprognævn.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Interview-teknik.
Velkommen til Metode i DIO.
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Måling (psykometri) 1.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/2-2004

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 METODER 27/ Forsøger at opnå sande udsagn (ikke nødvendigvis sandheden) Hypoteseafprøvende Eksplorative Vidensbidragende STRUKTURERINGSGRAD

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 METODER 27/ Kvantitative metoderKvalitative metoder TilgangeSurveys, kontrollerede eksperimenter, indholdsanalyse Interview, observation, hermeneutisk tekstanalyse KarakteristikaSiger lidt om megetSiger meget om lidt Grundlæggende inspiration PositivismeHermeneutik Søger at afdække Tendenser, kvantitative sammenhænge Ukendte faktorer, betydningsdannelse, respondenters opfattelse (verdensbillede etc.) FordeleNemt at behandle data, klare regler Kan opdage uventet data, kan afdække ikke-kvantificérbare sammenhænge

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 PRINCIPPER 27/ Man bør vælge den metode, der er bedst egnet til at besvare ens spørgsmål Man bør gennemtænke undersøgelsens faser og mulige udfald før man starter

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 SURVEY/SPØRGESKEMA… 27/ Kvantitativ metode Søger generalisérbarhed Problemer: Sampling kan være vanskelig (bla.a. ’spørgeskematræthed’), kategorier kan være mangelfulde, svar kan være ’ukorrekte’. Population Sample

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KONTROLLEREDE EKSP. 27/ Kvantitativ metode, hypoteseafprøvende Søger at isolere alle variable pånær 1 Problemer: Laboratoriet introducerer en mængde variable (adskiller sig fra alm. mediebrug) E.g. Dill & Anderson (2000). Video Games and Aggressive Thoughts, Feelings, and Behavior in the Laboratory and in Life. Journal of Personality and Social Psychology. Vol 78, no 4.

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 INDHOLDSANALYSE 27/ Kvantitativ metode Optæller indholdselementer (f.eks. kønsfordeling, rollefordeling) Problemer: Indholdselementer falder ikke i nøje definerede kasser, ikke oplagt hvilke konklusioner optællingen kan medføre. Beyond Good and Evil (2003)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 INTERVIEW 1/2 27/ Kvalitativ metode Søger indsigt i respondentens livsverden/forestillinger (for at forstå og forklare adfærd) Søger en anden-ordenstolkning 1.orden: Respondentens tolkning af virk. 2.orden: Forskerens tolkning af 1 Primær forskel på interviewtyper: Graden af struktur Ofte forsøger man at gennemføre en ’samtale’, dvs. ikke et forhør (respondenten skal føle sig godt tilpas)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 INTERVIEW 2/2 27/ MetodeInterviewtekstAnalyseresultat Kondensering (de interviewedes udtrykte meninger trækkes sammen til kortere formuleringer) Kategorisering (interviewet kodes i kategorier) / Narrativ (tekstens tidslige og sociale organisation får meningen frem) Start  Mål Fjender > Helt < Hjælpere Fortolkning (går efter dybere og mere eller mindre spekulative interpretationer af teksten) Efter: Kvale, 1997

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 OBSERVATION 27/ Kvalitativ metode Etnografisk inspireret (ofte deltagerobservation) Søger at forstå en social situation Fokuserer på kontekstens betydning for forståelse Problemer: Kan være vanskeligt at dokumentere, får næppe fat i strukturelle (ikke-lokale) forhold etc., glemmer ofte ”teksten” Jessen og Faurholt: Inspireret af semiotikken (og cultural studies)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 HERMENEUTISK TEKSTANALYSE 27/ Kvalitativ metode Søger tekstens egentlige betydning Problem: Uklart hvem ’betydningen’ gælder

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KRITERIER 27/ Validitet: Måler vi det vi siger vi måler Reliabilitet: I hvilken udstrækning kan undersøgelsen gentages (i hvilken udstrækning er resultaterne blevet gentaget) Falsificérbarhed: Kan teorien modbevises? (hvad skal der til for at teorien er modbevist?)

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 SYNOPSIS 27/ En synops 2-4 sider for to personer (max 2 sider ekstra per følgende person) Introducerer til interessante diskussioner vedr. et emne Indgår ikke i bedømmelse Siger ikke det interessante (leder frem til det interessante) Tager gerne udgangspunkt i en ’case’ (f.eks. en avisartikel, et website etc.)