Praksisforskning i socialt arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

? Fra 1 til 10.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
”Jeg gider da ikke rende rundt og se dum ud alene” Masterafhandling 2007 En kvalitativ undersøgelse af inaktive 8.klasses elevers barrierer for fysisk.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Indsatser med marginaliserede unge
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Introduktion til surveybanken: Grundlag og tematikker
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Prototyper – mellem hverdag og videnskab
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Prototyper i praksisforskning i socialt arbejde
Socialt arbejde som interpellation til velfærdsstaten?
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Hvad er misbrug i praksis?
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Refleksioner over post- / moderne videnskabsteori for psykologien
Gensidige læreprocesser mellem de unge misbrugere og de ansatte. …
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Vejlederens kommunikation
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
”Du har rørt mit hjerte” Kampagne for Sundhedsklinikken i Hørsholm.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
‘Retorik om KOL og rygning’
Ledelse og kollega-adfærd
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hverdagsliv, interpellation og fremstilling
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Objektivering af socialt arbejde
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Deltagelsesbegrebet som indfaldsvinkel til subjektivitet
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Karakterer og læring.
Præsentationens transcript:

Praksisforskning i socialt arbejde Morten Nissen www.psy.ku.dk/mnissen Hjemsiden er stedet hvor disse slides kan findes efter forelæsningen Jeg kalder forelæsningerne praksisforskning i socialt arbejde selvom dette er meget brede og måske mangetydige begreber Men praksisbegrebet er ret vigtigt for den måde jeg arbejder med det empiriske felt, som socialt arbejde er

Dagens program Praksisforskning i socialt arbejde Lokal praksis som model Prototypebegrebet Projekt, utopi og fællesskab Introforelæsning #2 ved Peter Elsass ( ca. kl. 9.30 – 10 )

Eksperimenter i socialt arbejde Fra reform- til forsøgsstrategi 7- og 10 punkt-programmerne SUM Satspuljen New Public Management Kontraktstyring Brugere, borgere Lokale ”communities”, ”civilsamfundet” Fra professionsstandarder til problemspecifikke projekter

”Best practice”: Dokumenterede idealer Kvalitativ beskrivelse + statistisk valideret effektmåling Efterprøvbarhed: Standardsituation Kvalitet: Standard, hensyn, økonomi, brug Forudsætninger: ikke-unikke forhold givne standarder velafgrænsede og stabile objekter givne subjekter

Udvikling som metode Participatory action research Realiserede utopier Whyte, W.F. (ed.) (1991). Participatory Action Research, London:Sage Realiserede utopier Aagaard Nielsen, K. (2001). At frisætte subjektivitet. Nordiske Udkast 29:1 Praksisforskning som aktionsforskning Jensen, U.J. (1992). Humanistisk sundhedsforskning. Videnskabsteoretiske overvejelser. Udkast 20:2

Nogle projekter og titler Brugerservice / Projektkompagniet Brugerindflydelse og handlesammenhænge i psykosocialt arbejde (1994) http://www.psy.ku.dk/mnissen/Text/PHD/INDEX.htm Projekt Gadebørn: Sjakket Projekt Gadebørn. Et forsøg med dialogisk, bevægelig og lokalkulturel socialpædagogik med de mest udsatte unge. (2000). Frederikshavn: Dafolo Vilde Læreprocesser Mørck, L.M. & Nissen, M. (2001). Vilde forskningsprocesser. Kritik, metoder og læring i socialt arbejde. Nordiske Udkast 29: 1, 33-60 – se også www.vildelaereprocesser.dk Unges misbrug i København How can "young drug misusers" become "persons"? (2003) http://www.psy.ku.dk/mnissen/Text/SMK03.htm

Teori III Erfaring III Joint venture 2 Erfaring II Teori II Forsknings-projekt 2 Udviklings-projekt 2 Erfaring II Teori II Joint venture 1 Udviklings-projekt 1 Forsknings-projekt 1 Her er en model for hvad praksisforskning er Hovedpointen er at der er to parter der er med til at styre hvad det handler om At der er to forskellige projekter behøver ikke betyde to forskellige personer eller organisationer – men der er forskel mellem bestræbelserne Udviklingsprojekt – et udtryk for at der er en organiseret bestræbelse – ikke nødvendigvis et eget selvstændigt ’projekt’ Det hele gynger og svajer – indeksikalt Transformation af referencer, der hentes ind Der er mere end de to parter! Forskeren er typisk blot én blandt mange der deltager i debatten Men hvorfor lige dette projekt? Hvilke mekanismer ligger der i at udpege en bestemt lokal praksis til model ? Teori I Referencer Erfaring I

Prototypens 3 aspekter A. Den prototypiske praksis Udpeget, afgrænset, bestemt B. Modellen (prototypen som objekt) Praksis fremstillet, objektiveret, genstandsgjort C. Almen relevans (hvad den er prototypisk for) …hvilket er et differentieret, bevægeligt, omkæmpet forhold, udspændt i tid, og ikke en enkel, neutral og samtidig identitet / afbildning Model af og model for Med en model eller et eksperiment laver man en abstraktion, bestemte forhold fremhæves som særligt interessante og alment relevante Abstraktionen sker ikke ved at man søger at skabe en alt-andet-lige situation Eller ved statistisk bearbejdning Men ved at man betragter en given praksis som model De udpeges til modeller – dvs. konkret at deres relation til almene problemstillinger formidles over at de indskrives i bestemte objekter, de objektiveres Eks. Makarenko. Vejen til Livet. Unik situation med dannelsen af en ny stat. Eks. Sjakket – ligeså unik Men det unikke beskrives i bøger, film, rapporter, avisartikler oma i mange eksemplarer Altså 3 aspekter der forudsætter hinanden I teknologidiskussion er prototypen selve objektet, tingen – men den kan man ikke betragte isoleret

Objektivering 1: Artefakter i socialt arbejde Wartofsky, M.W. (1979). Models. Representation and the Scientific Understanding. Dordrecht / Boston / London:D.Reidel Primære artefakter Fx Lokaler, nøglebundter, one-way-mirrors, piercinger, skaldepande, tobak Sekundære artefakter Repræsenterer situationelt med konventionelle symboler - sprog (i forskellige genrer ~ former) Fx ord, klichéer, narrativer, stiliseret gestik Tertiære artefakter ”Inscription devices” Fx tekst (i forskellige genrer), billedmedier Sproget: The tool of tools Genre er former af sprog - regler vi bruger når vi taler osv., og ved tertiære artefakter måder hvorpå forfatter, tekst og læser er forbundne Objektiverer sekundære artefakter

Tekstgenrer i socialt arbejde Genre: Former af (objektiveret) sprog Bakhtin, MM. (1988). The Dialogic Imagination. Four Essays, Austin:University of Texas Press. Som ytringer i fortløbende ”dialog” Producenter, medier, modtagere Tid / sted foldninger - (”Kort og landskab”) Nogle vigtige tekstgenrer: Journaler, klientdatabaser, projektbeskrivelser, reklamefoldere, skønlitteratur, film, avisartikler, TV-udsendelser, sange, forskning, internet hjemsider, evalueringer, ekspertrapporter... Husk Weicks anekdote

Kopieret fra http://www.euroadad.com/

Fra Lundqvist, T. & Ericsson, D. (1999). Ud af Hasmisbrug Fra Lundqvist, T. & Ericsson, D. (1999). Ud af Hasmisbrug. Haslev: Det Schønbergske Forlag, s. 36 100% THC 50% Fase 2 THC Psykologisk Fase 3 Fase 1 fokus Socialt fokus Medicinsk fokus Angst Uro Rastløshed 1 2 3 4 5 6 uger Bogen er ikke en videnskabelig publikation men en “ekspertise-formidling” Samtidig en psyko-edukation - her kan man se hvordan man skal fortolke sin rastløshed Det flade psykologiske rum Et godt eksempel på grænseobjektivitet

Løbeseddel, Sjakket, januar 1995 NO HOPE WITH DOPE SKAL DINE VENNER ENDE SOM FLADE JUNKIER ER DU HAMRENDE TRÆT AF AT SE FOLK GÅ NED PÅ SPRUT OG DOPE ER DU TRÆT AF AT BLIVE TILBUDT DOPE HVER GANG DU GÅR NED AF ISTEDGADE. VIL DU BO I EN BY HVOR CRACK OG VOLD BARE BLIVER HVERDAGSSTOF OG HVOR FOLK SKYDER HOVEDET AF HINANDEN UDEN NOGEN REAGERER VIL DU VÆRE MED TIL AT GØRE NOGET VED DET? NU HAR DU CHANCEN SJAKKET VIL LAVE FESTER , HAPPENINGS ,MØDER SNAKKE MED DE UNGE OSV OSV MOD DOPE VIL DU VÆRE MED SÅ AFLEVER DENNE BLANKET I KAFFEBAREN – SÅ SKRIVER VI TIL DIG NÆSTE GANG VI LAVER NOGET ----------------------------------------------------------------------- NAVN ADRESSE: POSTNUMMER: TELEFON: Sjakket 1995 - løbeseddel Begrebet om flade junkier som projektets omdrejningspunkt Udstødelse af junkierne på ét plan Men også identifikation - venner - deltagere tæt på junkierne Støtte fra Sundhedsstyrelsen - formidler magt Løbesedlen er éngangs - ikke så ”forpligtende” - men objektiverer projektet Løbeseddel, Sjakket, januar 1995

Vilde Læreprocesser, 2001 - en tur ud i det blå "- ham den ene af dem, han råber og skriger som en stukken gris, fordi det er ligesom sådan hans stil, at han skal være sådan bred, lidt, og - og hvor jeg får sagt til ham: "Slap nu af! For helvede, du er ikke i Pusher Street, eller Costa del Sol, eller et eller andet, prøv lige at slappe af, og nyd, solen skinner, der er fred her i havnen, slap af!" Og de synes det er dejligt og hyggeligt, og vi sludrer om - om løst og fast og Vesterbro og fælles bekendte, og…” Nissen, M. (in press). Objektivitet og subjektivering i socialt arbejde. In: Hostrup, L. & Højrup, T. (red.). Livsformer og Velfærdsstat ved en Korsvej. København: Museum Tusculanum

Objektivering 2: Ideologi Teksten som ”repræsentativ” Projektet som fællesskab Evaluering som konstitutivt ritual? Ideologi er subjektets (fællesskabets og deltagernes) objektivitet

Interview, Sjakket 1994, ”Projekt Gadebørn” Konfliktualitet: Anerkendelsen af Linda er også kampen mod hende Ideologien formidler: At møde mennesket osv. Sml. begrebet VILD Forskningen deltager i fremstillingen her Interview, Sjakket 1994, ”Projekt Gadebørn”

Objektivering 3. Ideologikritik Projektet som alternativ Fra ”som-om” til ”the real thing” Fra samtale til magtudøvelse Fra lukket institution til gadeplanet Fra sekterisk fællesskab til udvekslinger Fra stigma til politisering Ideologi- /kritik som proces Abstrakt negation Utopisk konstituering Substantialisering ”Den selvopfyldende profetis logik”

“An existing object, by recreating the maker, itself necessitates a new act of objectified projection: the human being, troubled by weight, creates a chair; the chair recreates him to be weightless; and now he projects this new weightless self into new objects, the image of an angel, the design for a flying machine”. Scarry, E. (1985) The Body in Pain, 321 The Arc of Creation Realization Imagination Reciprocation

Om hash - nr 3. Erfaringer og holdninger i forhold til hash 18.05.2002 Om hash - nr 3. Erfaringer og holdninger i forhold til hash Pige på 16 år Første gang jeg selv prøvede at ryge hash, var jeg 12 år. De første par gange, jeg røg, røg jeg sammen med nogle venner, som var vant til at ryge. I starten kunne jeg faktisk ikke lide at være skæv, så jeg ved ikke hvorfor jeg fortsatte. I dag ville jeg ønske, at jeg aldrig var startet, for nu kan jeg godt lide det, og ryger det hver dag. Jeg startede med at ryge hver dag, da jeg lige var fyldt 16. Det startede i sommerferien, hvor vi begyndte at gå sammen med nogle drenge, som røg hver dag. Jeg giver ikke dem skylden, for at jeg ryger hver dag nu. Men det blev bare almindeligt at ryge hver dag, når man var sammen med dem. Jeg går ikke sammen med de drenge mere, men ryger stadigvæk hver dag. På en måde vil jeg gerne stoppe med at ryge, på en anden måde vil jeg ikke. Jeg vil gerne stoppe, fordi jeg selv føler, at jeg bliver dum af det og glemmer. Grunden til at jeg ikke vil stoppe er, at jeg godt kan lide at ryge og være skæv. (http://www.vildelaereprocesser.dk/kronik/kroniktekst.php3?id=95 pr. 20/2 2004) Jeg arbejdede med misbrugsproblematikker SM bad mig kommentere disse kronikker Et andet artefakt: Internettet De er fra maj 2002 - jeg har også skrevet min kritik på samme hjemmeside Internet hjemsier er interessante som genre fordi hele verden kan læse dem; de er ikke helt faste, men alligevel sanktionerede af og for institutionen VildeLæreprocessers ansigt - og derigennem Københavns Kommune Anerkendelsen af den unge Tillidsprincippet – brugerperspektiv Det etnografiske blik - flig af en hverdag Misbrugsdiskursen Abstinenser, afhængighed, peer group, skolegang, kognitive defekter osv. Selvberetningens form, paradokset - jvnf Mariana Valverde Fremstillingens pædagogik Fremstillingen af Vilde Læreprocesser og af ”pige 16 år” som subjekt Den bevægelige objektivitet - i modsætning til ekspertisebaseret fremstilling