De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
Integrated Children’s System
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Erfaringen viser, at dette er begyndelsen på en
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Jobcentre; problemer, opgaver og kvalifikationer
Kurt Nygaard Jobcenter Horsens.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Kontanthjælpsreformen
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Tre Ege, Kirkens Korshær ©
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Rejseholdet - Grønland
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
SOF.  Den 1. januar 2013 trådte reformen af førtidspension og fleksjob i kraft.  Reformen betyder, at ansøgninger om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
Hjørring kommune Vejlederteamet.  Præsentation af vejlederteamet  Definition af gruppe C borgere  Hvorfor vejlederteamet  Statistik  Henvendelsesprocedure.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Et idé - og metodeudviklingsprojekt Gentofte Kommune & herberget Overførstergården.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Metodeudvikling og netværksdannelse i frontlinjen Projektleder Jesper Blådal-Hansen Socialforvaltningen, Københavns Kommune
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Oplæg om fastholdelsesindsatsen i Glostrup Jobcenter
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Rådet for Socialt Udsattes konference om bisidderordninger
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller ingen bolig Mangler sociale kompetencer Misbrug eller risiko for tilbagefald

Målet er arbejde eller uddannelse. Identitetsskabende Giver status Fællesskab Skaber struktur.

Beskæftigelse gør det ikke alene. Behandlingen skal gå hånd i hånd med beskæftigelsesmålet Individuel indsats Kontinuitet i forløbet ”Hvis jeg havde fået en ny rådgiver hvert halve år, var jeg aldrig nået så langt. Tryghed er at kunne stole på sin rådgiver” ”Hvis jeg havde fået en ny rådgiver hvert halve år, var jeg aldrig nået så langt. Tryghed er at kunne stole på sin rådgiver” Helhed i indsatsen Individuel vejledning ”Straks jeg var blevet clean, ville jeg til at behandle mennesker..” TID – ofte år

Forudsætningerne for den helhedsorienterede indsats er ændret. Der er mange aktører. Jobcentret varetager beskæftigelsesindsatsen Behandlingsinstitutionen varetager behandlingen Ydelsescentret varetager økonomien Børne- familieteamet varetager børnesagerne

” sikre, at en stofafhængig, der er indskrevet i behandling for misbrug, kan modtage en beskæftigelsesindsats, der er afpasset i forhold til brugerens behov, ressourcer og behandlingsforløb” (fælles sagsgang 3 BIF/SOF, Københavns Kommune)

Målet for den sociale indsats er beskæftigelse og selvforsørgelse!

”Flertallet af de ikke arbejdsmarkedsparate, matchgruppe 4 og 5 forventes ikke at komme i arbejde. De risikerer at havne i en evig rundkørsel” (Pernille Hohen, PHD. Socialforskningsinstituttet)

Vejen ud af rundkørslen Et formelt og reelt samarbejde mellem jobcentre og behandlingsinstitutioner Individuel indsats Brug af mange redskaber

Et jobcenter – 4 rådgivningecentre?

Der afholdes fælles møder mellem jobcentre og rådgivningscentre med udgangspunkt i enkelte sager. Kontaktpersoner i BIF/SOF er tovholdere. Der afholdes fælles temadage Der nedsættes erfagrupper for interesserede medarbejdere Der skabes mulighed for ”praktik” på henholdsvis jobcenter og rådgivningscenter De kontaktpersoner, der er på både rådgivningscentre og jobcentre, bruges mere aktivt Kontaktsamtaler samles og afholdes på rådgivningscentrene idékatalog

idékatalog De eksterne leverandører genoptager orienteringsmøderne og inviterer både jobcentre og kontaktpersoner fra rådgivningscentre Der formuleres et krav om samarbejde i alle sager. Der laves kvalitetsmål for dette. Der oprettes mailadresser i jobcentrene, hvor det sikres, at posten fordeles til den rette person Det tilstræbes, at brugerne har den samme jobkonsulent under hele forløbet Rådgivningscentrene orienterer om indskrivning umiddelbart efter visitationen, således at jobkonsulenten inddrages tidligt i forløbet ?

Det kan og skal lykkes at forbedre indsatsen. Men det kræver : SamarbejdeTålmodighed Individuelt tilpasset indsats Vejledning Brug af mange redskaber – også revalidering.

De økonomiske incitamenter – mere pisk – virker ikke for denne gruppe. Den helhedsorienterede indsats virker.