UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen www.uu-viborgegnen.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Roskilde Tekniske Skole
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Forældremøde 9 klasse (skole)
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Velkommen hjem fra efterskole….
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontanthjælpsreformen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Bidrag til en fastholdelsesstrategi
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Tema 4 Overgange i barnets liv
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning – dagens program
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Præsentationens transcript:

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 De 9 i UU-ViborgEgnen

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 FTU 2005 vs UU-ViborgEgnen

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Målrettet vejledning ? EUC- midt Antal elever Håndværk og teknik - 3 dage 22 Håndværk og teknik - 2 dage 82 Teknologi og kommunkation - 3 dage 76 Teknologi og kommunkation - 2 dage 41 Bygge og anlæg - 3 dage 100 Bygge og anlæg - 2 dage 33 Jord til bord - 3 dage 126 Jord til bord - 2 dage 165 Automatik - 3 dage 7 Automatik - 2 dage 8 Mekanik, transport og logistik - 3 dage 91 Mekanik, transport og logistik - 2 dage 46 HTX - 3 dage 85 HTX - 2 dage 165

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Aftaler vs. kurser

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Forslag til handlingsplan fra 95 % udvalget 1.Tidlig og diffentieret/opsøgende indsats. Forslag (F)2 og F 7 2.Fleksibilitet og brobygning: FG og brobygning/ungdomsklassen F8, F9, F10 3.UU-vejleder-Studievejleder- Kontaktlærer. F11, F12, F13, F14

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Tidlig og diffentieret/opsøgende indsats. Forslag 2 og 7 fra 95% udvalget Forslag 2. Tidligere identifikation af elever med henblik på forebyggende indsats fra 6. klasse For elever, som vurderes at have en øget frafaldsrisiko skal der tidligt tilrettelægges en forebyggende indsats i et samarbejde mellem skolen og UU. Identifikation af denne målgruppe skal gøres obligatorisk og startes allerede i 6. klasse, hvor arbejdet med elevens uddannelsesbog påbegyndes. Det betyder, at der fremover skal foretages en konkret vurdering af, om en elev har brug for, at der iværksættes en særlig indsats med henblik på at forbedre elevens chancer for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Fra 8. og 9. klasse kan §9, stk. 5 forløb samt brug af mentorer jf. neden for være en del af denne særlige indsats. Forslag 7. Opsøgende indsats Kommunalbestyrelsen skal forpligtes til en udvidet, opsøgende indsats over for elever, der enten ikke har påbegyndt en ungdomsuddannelse efter grundskolen eller er frafaldstruede/falder fra en ungdomsuddannelse. I dag tilbyder Ungdommens Uddannelsesvejledning den unge vejledning løbende og mindst to gange årligt indtil den pågældende fylder 19 år. Ungdomsuddannelsesinstitutionerne har underretningspligt til UU om unge, der er faldet fra/frafaldstruede unge. UU skal forpligtes til – i samarbejde med uddannelsesinstitutionen – at kontakte elever, der er frafaldstruede, og som vurderes at have brug for vejledning ud over den gennemførselsvejledning, der gives på institutionen. Elever, der ikke er påbegyndt en ungdomsuddannelse efter grundskolen, skal kontaktes straks, dette konstateres. For så vidt angår unge under 18 år skal der tages kontakt til forældrene, der skal tilbydes information om den unges uddannelsesmuligheder, jf. afsnit 8.1 om forældreansvar (forslag 32). UU skal forpligtes til at kontakte frafaldne elever snarest muligt og senest 14 dage efter at have modtaget underretning fra uddannelsesinstitutionen om, at eleven er afmeldt. Der udarbejdes en ny uddannelsesplan. De unge skal herefter kontaktes jævnligt, indtil de er i en uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig tilfredsstillende situation. De unge skal skrive under på at have modtaget et tilbud. Hvis de ikke ønsker yderligere kontakt med UU, skal de – hvis de unge er under 18 år, forældrene - skrive under på, at de er bekendt med eventuelle økonomiske konsekvenser. UU skal foretage en konkret vurdering af, hvilken indsats der er behov for, således at almindelige studieskiftere modtager vejledning i forhold til at begynde på en anden ungdomsuddannelse, mens de særligt udsatte unge visiteres til relevante tilbud og hjælpeforanstaltninger. Kommunen skal i den forbindelse sikre, at vejlederne har indgående kendskab til alle ungdomsuddannelser samt de fornødne kompetencer i forhold til at vejlede unge med anden etnisk herkomst end dansk samt deres forældre.

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Forebyggelse ”UU skal forpligtiges til- i samarbejde med uddannelsesinstitutionen- at kontakte elever, der er frafaldstruede, og som vurderes at have brug for vejledning ud over den gennemførelsesvejeldning, der gives på institutionen”

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 ”Udstationeret som vejleder” -fra UG.DK Når missionen lyder på at fastholde elever i uddannelsen, kræver det et fleksibelt beredskab, der hurtigt kan rykke ud og vejlede. På ViborgEgnen er en vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning sendt "ud i marken" og har fået fast base i de unges uddannelsesmiljø på Viborg Amtsgymnasium og HF. "Jeg skal tale med vejlederen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvor finder jeg hende?", kan spørgsmålet være fra eleven, der trods et besøg hos sin lokale studievejleder overvejer at skifte uddannelse. "Du finder hende på kontoret længere nede af gangen," lyder det fra rektor Lone Mikkelsen fra Viborg Amtsgymnasium og HF. Hun peger straks på nytten ved at have en UU-vejleder udstationeret på uddannelsesstedet: "Den ugentlige tilstedeværelse af en vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning supplerer vores strategi for fastholdelse af eleverne. Hos UU-vejlederen får eleverne gennemgået deres muligheder for at skifte uddannelse. Måske finder de ud af, at de er skoletrætte. Måske finder de ud af, at gymnasiet alligevel er det rigtige for dem. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at vi hurtigt kan samle op på de unge mennesker, der bliver i tvivl om deres valg," siger hun. Fast træffetid Anni Kirk er den vejleder fra UU-ViborgEgnen, der skal hjælpe de elever, der ønsker oplysninger om mulighederne for et skifte til en anden ungdomsuddannelse. Hun har fast træffetid på Viborg Amtsgymnasium og HF, som stiller et kontor til rådighed: "I gennemsnit har jeg måske to elever til samtale om ugen, og derudover kan der være behov for opfølgning og løbende samtaler," siger hun om sin afvekslende arbejdsrytme. "Eksempelvis har jeg stadig kontakt til unge, der meldte sig ud i januar. Jeg har hånd i hanke med de elever, der fortsat kæmper med at bestemme sig og vælge den rette uddannelse," siger Anni Kirk. Hun mener, at samarbejdet med studievejlederne på gymnasiet med tiden har fundet en form, hvor de hver især er blevet bevidst om hinandens forskellige roller og opgaver: "Alfa og omega er, at vi hele tiden orienterer hinanden om elevens situation. Respekten, for at man lader studievejlederne gøre deres arbejde, før man selv træder til, skal være til stede: Ligesom studievejlederne henviser elever til mig, henviser jeg også elever tilbage til studievejlederen, når der er behov for det." Afmystificering af UU Det noget utraditionelle samarbejde styrker ikke kun fastholdelsen af eleverne, mener Steen Würtz, der er leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning på ViborgEgnen: "Den fysiske tilstedeværelse af en UU-vejleder på ugentlig basis synliggør også den sammenhængende vejledningsindsats: Fra overgangsvejledning til gennemførelsesvejledning, og fra gennemførelsesvejledning til eventuelt en ny overgangsvejledning," siger han om udstationeringen af UU-vejlederen. Han påpeger dog, at det kræver en mellemstor eller stor ungdomsuddannelses-institution, før et sådan samarbejde kan svare sig. Siden 2004 har både Viborg Amtsgymnasium og HF og Viborg Handelsskole benyttet sig af tilbudet fra UU-ViborgEgnen. Det har været med til at styrke samarbejdet mellem ungdomsuddannelserne og Ungdommens Uddannelsesvejledning: "Jeg er overbevist om, at vi som ’ny’ organisation er blevet afmystificeret via et konkret, dagligt samarbejde som dette," pointerer Steen Würtz. Rektor Lone Mikkelsen er heller ikke i tvivl om, at samarbejdet med UU-ViborgEgnen er blevet forstærket ad denne vej: "Vi har fortsat lettere ved at diskutere vores samarbejdsflader ligesom at informationsgangene flyder nemmere," siger hun. For når Anni Kirk er på gymnasiet, stikker hun tit hovedet forbi rektors kontor: "Det er godt at være i jævnlig kontakt med ledelsen og studievejlederne. Jeg tror, det styrker samarbejdet at være et kendt ansigt på skolen. Hos mig kan de altid søge information om eleverne igen og høre, hvad der blev af den elev, der valgte at skifte uddannelse," slutter den udstationerede UU-vejleder. Gode råd om samarbejde: Få ansigt på samarbejdspartneren – det er i den nære kontakt, at tilliden vokser Lav en synlig vejledningsindsats – vis, at det virker at vejlede Overvej, hvordan man kan skabe samarbejdsrelationer, hvor man kan komme tættere på målgruppen. VidensCenter for Vejledning: Gode eksempler på samarbejde. Kolofon. Siden er redigeret den 21. december 2005 Kolofon

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Forslag til handlingsplan fra 95 % udvalget 1.Tidlig og diffentieret/opsøgende indsats. Forslag (F)2 og F 7 2.Fleksibilitet og brobygning: FG og brobygning/ungdomsklassen F8, F9, F10 3.UU-vejleder-Studievejleder- Kontaktlærer. F11, F12, F13, F14

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Fremtidens politiske tiltag Mere praksisnære præsentationsforløb Ungdomsklassen Særligt tilrettelagte brobygningsforløb Bedre uddannelsesplaner fra eleverne Trainee-forløb Mesterlære Særligt tilrettelagte grundforløb Samarbejde med produktionsskoler Øget fokus på gennemførelse/frafald

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Fremtidens samarbejde mellem UU centrene og erhvervsskolerne Bedre dialog om hvem eleverne egentlig er og hvad de har brug for Bedre kendskab til tilbuddene på erhvervsskolerne og kravene i EUD/HTX/HHX Mere fokus elever, der ikke trives Fokus på de 20%

UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 Den unge er i centrum Væk med konkurrence! Væk med ”plejer”! Tænk kreativt! Brug hinandens styrker! Brug de nye muligheder i systemet! Giv den unge succes og tro! Alle skridt i den rigtige retning er vigtige!