Introduktion til praktik for diplomingeniører

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
2 Kvalitative og kvantitative metoder
NOEA/Aalborg Universitet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Videnskabsteori og faglige metoder
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Opgave Virksomhed d. 2. oktober 2007 Second Life Lavet af Mia, Inge, Christina og Pernille.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Fra sanseindtryk til fagudtryk
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kvalitative metoder.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
SKABELON.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den naturvidenskabelige metode
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoder og produktion af data
Naturvidenskabelig metode
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
- og hvordan du undgår dem…
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Introduktion til praktik for diplomingeniører Sociologiske dataindsamlingsmetoder Præsenter + gerne stille spm. + jeg har spørgsmål undervejs, håber at vi kan få en god dialog, derved lærer I mest.

Dagens emner Analyseprocessen Sekundære datakilder - skrivebordsmodellen Primære datakilder - feltarbejde Interviewteknik

Analyseprocessen Fase 1: Formulering af hovedproblem/mulighed Fase 2: Analysemålsætning Fase 3: Analysedesign Fase 4: Implementering (Andersen et al., 2000)

Fase 1 – Formulering af hovedproblem Problemer og muligheder Problem: Det er uklart om der er overensstemmelse mellem Virksomhedens miljøpolitik og deres mål, handlingsplaner og praksis. Mulighed: Mulighed for at ændre praksis eller miljøpolitikker Beslutningsalternativer Hvad skyldes problemet Manglende fokus på miljø, manglende implementering …?

Fase 2 - Analysemålsætning Analysespørgsmål Hvilke spørgsmål skal analysen give svar på? Eks: Hvordan er den eksisterende praksis? Hvordan er miljøstyringssystemet opbygget? Er der interesse for ændringer? Afgrænsning Hvem skal analysen omfatte Hvem skal udføre analysen

Fase 3 - Analysedesign Analysetyper Valg af informationsmetoder/kilder Eksplorativ: Formål, at konkretisere problemet eller muligheden Deskriptiv: Formål, at belyse omfanget af problemet eller muligheden Kausal: Formål, belyse årsagssammenhænge mellem variable Valg af informationsmetoder/kilder Udfra: analyseproblemet, omkostninger, pålidelighed og tidsforbrug Primære / sekundære Design af dataindsamlingen Behandles senere Stikprøveplan Repræsentativitet kontra pålidelighed og gyldighed (statistik) (Andersen et al., 2000)

Analysetyper Sandsynlige sammen-hænge Problem Mulige årsager til problemet/ muligheden Sandsynlige årsager til problemet/ muligheden Sandsynlige sammen-hænge Eksplorativ analyse Deskriptiv analyse Kausal analyse (Andersen et al., 2000)

Fase 4 - Implementering Dataindsamling Dataanalyse Primære kilder Sekundære kilder Dataanalyse Kontrol af indsamlede data Databearbejdning (uddybes om lidt) Anbefaling og rapportering Klart og tydeligt Formål, metode, resultater og anbefalinger (konklusion)

Dataindsamlingens mulige fejlkilder Interviewer error -uklart formuleret spørgsmål -tvetydighed i svaret -interviewer udfylder selv rubrik Population Respondent Interviewer Sampling error -forkert stikprøve Nonresponse error -ikke hjemme -nægter at svare Response error -tvetydigt svar -kan ikke formulere sig -vil ikke besvare -vil behage interviewer -lyver (Andersen et al., 2000)

Sekundære kilder

Skrivebords analyse Bygger på sekundære datakilder: Definition: Data der, via desk research, er indsamlet til at belyse en anden problemstilling Overvejelser Kan sekundære datakilder besvare problemet? Skal analysen suppleres med primære datakilder?

Datakilder -sekundære Eksterne datakilder: Mundtlige Kollegaer, Kunder, Leverandører, Fagspecialister Skriftlige Officielle (statistikker, ministerier…) Officiøse (Branchestatistikker, bankstatistikker, regnskaber, forskningsresultater) Hjemmesider Årsrapporter / regnskaber Databaser (Videndatabaser, faktadatabaser, Internettet) Omnibusanalyse: Kører med fast interval, mange forskellige kan få et eller to spørgamål ind (kan forvirre respondenten)

Facts om virksomheden Let tilgængelige via hjemmesider mm. Nogle er objektive og dermed troværdige. Nogle viser ledelsens (de stærke aktørers) ønsker – måske ikke det samme som praksis. Skal suppleres med andre kilder

Sekundære datakilder Fordele Ulemper Billige at indsamle Hurtige at indsamle Let tilgængelige Nogle informationer kan kun fås fra sekundære kilder Kan give indsigt i en uklar problemstilling Kan give ideer til hvilke andre data, der skal indsamles som field research Ulemper Er indsamlet til andet formål Er ofte upræcise Analytiker har ingen kontrol med indsamlingen (Andersen et al., 2000)

Vær en kritisk analytiker! Forhold dig til: Relevansen Belyser kilden den aktuelle problemstilling? Sikkerheden Gyldigheden i en undersøgelse, måler vi det vi ønsker at måle, er konklusioner lavet på statistisk grundlag...? Pålidelighed udfra dataindsamling, databehandling, måleinstrumentet (Eks: er spørgeskemaet efterprøvet) Detaljeringsgraden Aktualitet Hvornår er resultaterne fra, er der sket ændringer siden...

Primære datakilder

Primære datakilder Definition: Data der, via feltundersøgelse, er indsamlet til at belyse den konkrete problemstilling Kan anvendes i såvel kvalitative og kvantitative undersøgelser, men så varierer dataindsamlingsmetoderne. (Andersen et al., 2000)

Primære datakilder Fordele Ulemper Er indsamlet til det konkrete formål Er præcise Nogle informationer kan kun fås fra primære kilder Ulemper Er dyre at indsamle Tager lang tid at indsamle Analytiker skal kende specielle teknikker til indsamlingen (Andersen et al., 2000)

Kvalitative metoder

Kvalitative metoder Observationer: beskrivelser af sociale handlinger – samspil, adfærd, kropssprog, mimik etc. Dokumentstudier: beskriver menneskers aspirationer og intentioner for de perioder, de henviser til og beskriver steder, begivenheder og sociale relationer, hvor vi ikke har mulighed for at være tilstede Interviews: Handler om menneskers subjektive opfattelse af den sociale virkelighed, de indgår i. Afdækker menneskers viden, opfattelser, meninger eller vurderinger om et givent emne. Standardiseret interview Dybdeinterview Fokusgruppeinterview Temainterview …

Dybdeinterview Taler med én person af gangen Respondenten taler frit uden megen styring Metoden kan bruges på både konsument og producentmarkedet Ustruktureret samtale Interviewer har udarbejdet en spørgeramme, der sikrer fokus på emnet

Personligt interview Fordele Ulemper Uklare spørgsmål kan forklares Der kan stilles forskellige spørgsmål til respondenterne Stor svarprocent Ulemper Tidskrævende at indsamle Svært at kontrollere interviewer Dyrt pr. interview Kræver kvalificerede interviewere Hjælpemidler kan bruges (Andersen et al., 2000)

Dybdeinterview Krav til interviewer Skal kunne skabe: Fastholde emnet kontakt tillid Fastholde emnet Følge op på interessante svar Én interviewer gennemfører alle interviews

Fokusgruppeinterview Fokusgruppeinterview anvendes, hvis et samspil mellem flere personer ønskes Deltagerne inspirerer hinanden til kritiske og konstruktive overvejelser om emne eller produkt Fordelen er at interviewer får en realistisk oplevelse af forbrugerne Undersøgelsen kræver 5-8 deltagere og varer typisk 2-3 timer

Fokusgruppeinterview Undersøgelsen kræver 5-8 deltagere og varer typisk 2-3 timer Gruppemedlemmer udvælges efter kriterier som alder, køn indkomst og holdning Gruppen udvælges til enten at være homogen eller heterogen afhængigt af problemet Undersøgelsen gennemføres af en moderator som ordstyrer, der sikrer de rigtige informationer Inden undersøgelsen udarbejdes en spørgeramme

Temainterview Der opstilles på forhånd en række interviewtemaer Rækkefølgen afgøres af, hvad der føles naturligt Interviewguiden fungerer som checkliste Interviewer skal være nærværende, lydhør og opmærksom Anvendes når emnet der interviewes omkring kendes relativt godt Anvendelsen af temaer muliggør spontanitet, nye synsvinkler og perspektiver

Interviewers instruktion til respondenten Formålet med projektet Hvem der står bag projektet Hvordan de indsamlede data vil blive analyseret Hvordan resultaterne af projektet vil blive formidlet/publiceret

Kontroller dine spørgsmål Er der indblandet følelser? ”Hvad synes du om jeres overambitiøse miljøpolitik?” Er spørgsmålet ledende? ”Du tænker ikke på miljø i dagligdagen, vel?” Er spørgsmålet entydigt? ”Synes du, at vi skal bruge flere penge på miljø/arbejdsmiljø?” Kræver spørgsmålet, at svarpersonen er i besiddelse af bestemte kompetencer? ”Synes du, at virksomheden bruger de rette midler til implementering af miljøpolitikken? Indeholder spørgsmålet dobbeltnegation? ”Er du uenig i påstanden om, at miljøpolitikken ikke overholdes?” Rækkefølgen er ikke ligegyldig Holdning til miljø kan varierer: Efter et spm. om klimaforandringer Efter et spm. om politikker der ikke er implementeret

Andre uønskede spørgsmålstyper ”Sandhedsproblemet” Hvor ærlige er folk, hvis der er spurgt til ting de har svært ved at håndtere? F.eks. brud på regler, sort arbejde, uønskede udgifter, arbejdsulykker? Pas på vidensspørgsmålene Folk svarer på hvad som helst for ikke at virke uvidende: Holdning til ikke-eksisterende mål og politikker Holdning til ledelsens (manglende) prioriteringer Kan ikke besvares positivt eller negativt ”Skal miljøarbejdet tilrettelægges således, at den giver mulighed for, at medarbejdernes viden, kreativitet og evner kommer til udfoldelse?” Kan man være uenig i det??

Interviewerens ”miniguide” Forbered dig godt! Ved brug af optager - husk ekstra batterier Vær klar til at tage notater, hvis optageren svigter Pas på ikke at blive for familiær med respondenten - du laver videnskabelig arbejde

Interviewerens ”miniguide” Ved kontakt med respondent - vær venlig og interesseret Overvej om respondenten er repræsentativ for undersøgelsen af jeres problem I jeres projekt skal respondenterne præsenteres med navn og titel Pas på overfortolkning af dine data - sig ikke mere end der er dokumentation for Vær nysgerrig!

Guidelines for citater 1/2 Citater skal relateres til den generelle tekst/model Citater skal sættes i deres kontekstuelle korrekte sammenhæng Citater skal fortolkes i kontekst der skal være en balance imellem citater og tekst

Guidelines for citater 2/2 Citater skal være korte Brug kun de bedste citater Interview citater skal overleveres i skreven form (fx mimik m.v.) Der skal være et simpelt signatursystem (symboler) for citering af citater

Observation Fordele Ulemper Respondenten ved ikke, at der observeres Observationer viser ikke atypisk adfærd Mere præcise målinger Ulemper Hvis respondenten observeres kan han udvise atypisk adfærd Tidskrævende målinger Omkostningskrævende Man kan ikke observere respondentens tanker (Andersen et al., 2000)

Pålidelighed og gyldighed

Pålidelighed og gyldighed (reliabilitet og validitet) Pålidelighed handler om stabiliteten i en måling. Et upålideligt mål er præget af tilfældige målefejl. Det kan f.eks. være sjuskede interviewere, vanskeligt forståelige spørgsmål og mange andre ting. Et ikke pålideligt mål er heller ikke gyldigt. Gyldighed handler om hvorvidt man måler det, der er intentionen at måle. Et mål kan mangle gyldighed pga. manglende pålidelighed, dvs. tilfældige målefejl. Manglende gyldighed forbindes dog mere med systematiske målefejl. Dvs. at man simpelthen måler noget forkert.

Pålidelighed og gyldighed, grafisk illustreret men ikke gyldig Ikke gyldig og ikke pålidelig Gyldig og pålidelig Begrebet der skal indfanges Måling (der vises tre målinger) Riis, Ole (2005): Samfundsvidenskab i praksis, p. 38

Metodetriangulering Hentet fra søfarten, når man vil bruge flere udgangspunkter for at bestemme et objekts nøjagtige position En kombination af metodologier, der bruges ved undersøgelse af samme fænomen

Metodetriangulering Triangulering mellem kvalitative metoder kvalitative observationer kvalitative interviews Triangulering mellem kvantitative metoder spørgeskema kvantitativt struktureret interview

Eksempel -metodevalg

Eksempel fra projekt 1/3 The following data are collected through the questionnaire: The amount of green procurement in total (%). The product groups where they conduct green procurement What kind of tools or criteria the central purchaser use when selecting a specific product type (Guidelines, Eco-labelling etc.).

The interviews deals with the following issues: Eksempel fra projekt 2/3 The interviews deals with the following issues: • Green procurement policy. • Action plans to implement the green procurement policy. • Evaluation of the efforts done within green procurement. Including the level of education and the amount of green procurement. • Organization of procurement. • The use of different tools or criteria to conduct green procurement. • Identifying driving forces affecting green procurement practice.

Andre datakilder (sekundære) Eksempel fra projekt 3/3 Andre datakilder (sekundære) Hjemmesider Rapporter udarbejdet af KL og MST

Nogle relevante kilder Robert K Yin: Case study research Steinar Kvale: Interview

Opgaver Udfra jeres eget projekt arbejdes med følgende opgaver: Skitser analyseprocessen, med udgangspunkt i de 4 faser, som den kan anvendes i jeres projekt. Hvilke dataindsamlingsmetoder kunne I forestille jer at anvende og hvad er begrundelsen for dette? Hvad vil I bruge henholdsvis primære og sekundære data til? Hvilke fordele og ulemper er forbundet med de valgte dataindsamlingsmetoder og hvilken indflydelse har dette på jeres projekt? Lav en skitse over emner og indhold i de interview I vil anvende i forbindelse med projektet.