Hvorfor 1,7 BI? Plantekongressen i Herning 9. januar 2007 Jens Erik Ørum, Tove Christensen og Henrik Huusom Fødevareøkonomisk Institut, KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Forskning for at reducere pesticidforbruget Hvornår kommer gennembruddet? Per Kudsk.
Advertisements

Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Efterafgrøder og miljøet
Større mejetærsker eller tørring!
Konsulent Ole Møller Hansen
Planteværn Online sygdomme og skadedyr
Planteværn Online -uovertruffent værktøj •Nyeste viden indenfor planteværn •15+ års validering • markforsøg •Anvendes af alle konsulenter •Ca
Tjene penge på at pleje naturen og vildtet?
Specialkonsulent Søren Kolind Hvid Landscentret, Planteproduktion
Erfaringer fra SAMBA-projektet
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Nordsjællands Landboforening
Bælgsæd som en økonomisk attraktiv afgrøde
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
Vesthimmerlands Landboforening
Er landmændene IPM-klar? Landskonsulent Jens Erik Jensen VFL.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Landbrugets behov og forventninger til natur- og miljøovervågning Herunder anvendelse af modeller Flemming Gertz.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Hvad skal vi gøre bedre i 2007?
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Planteavls-efterårskonference 2/ Midtvejs i Pesticidhandlingsplan II Sådan sprøjter landmændene Analyse af behandlingsindeks og måltal fra 1700.
Hvordan udnyttes maskinparken optimalt?
Hvad siger landmændene i tilfredshedsundersøgelsen fra 2011?
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
Landboforeningen Gefion Hvorfor er det ikke så enkelt med de lave doseringer i praksis ? Jakob F. Kjærsgaard Landboforeningen Gefion
Jordbearbejdningssystemets betydning for ukrudtsbekæmpelsen
Beretning Gdr. Henrik Høegh, Holeby Landsudvalget for Planteavl.
Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening.
Regler om drift af naturarealer
Aktuelt om lovgivning og miljø
Rådgivning og forebyggende indsats, herunder mærkning af midler Specialkonsulent Jens Erik Jensen Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Status på positionsbestemt sprøjtning Konsulent Ole Møller Hansen Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Hvad bestemmer merudbyttet ved svampebekæmpelse i vinterhvede? Indlæg på Plantekongres 2005 Jens Erik Ørum, FØI Hans Pinnschmidt, DJF og Lise Nistrup Jørgensen,
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Fødevareøkonomisk Institut, KU
DJF, Flakkebjerg Lise Nistrup Jørgensen 1 Potentiale for nedsættelse af pesticidforbruget ved anvendelse af Planteværn Online Lise Nistrup Jørgensen Per.
Pesticidhandlingsplan II Landskonsulent Poul Henning Petersen og Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Landskonsulent Poul Henning Petersen og Landskonsulent.
Hvorfor nåede demonstrationslandbrugene ikke ned på 1,7? Jens Erik Jensen.
Hvor tæt er du på IPM? Hør om pointsystemet Landskonsulent Poul Henning Petersen.
Driftsøkonomiske Muligheder for en Reduceret Pesticidanvendelse Indlæg på 1. Danske Planteavlskongres 2004 Jens Erik Ørum FØDEVAREMINISTERIET FØDEVAREØKONOMISK.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Landskonsulent Leif Knudsen
Planteværn Online i majs Per Rydahl Danmarks Jordbrugsforskning.
Er fusariumtoksiner i korn og majsensilage et problem? Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, Planteavl Dansk Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrug h\ovh\…\…ppt Politiske mål for randzoner 9. januar 2007 ved Jens Østergaard Dansk Landbrug.
Velkommen til Seminar om Planteværn 2002
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Per Rydahl Hvordan planlægges og gennemføres planteværn på 500 ha? Plantekongres.
Driftsledelse på planteavlsbedriften Konsulent Erik Sandal Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004.
Strategi for ukrudtsbekæmpelse i vinterhvede Specialkonsulent Jens Erik Jensen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004.
Bekæmpelse af rodukrudt i landbrugsafgrøder
Konsekvenser af de forhøjede afgifter Poul Henning Petersen Ghita Cordsen Nielsen Jens Erik Jensen Det Europæiske Fællesskab ved Den Europæiske Fond for.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Hvordan klarer vi de stigende problemer med græsukrudt? Specialkonsulent Jens Erik Jensen & Landskonsulent.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Planteværn Online - ukrudt
DJF, Afdeling for Plantebeskyttelse Forsøgsgrundlag for anbefalinger og nye værktøjer Per Rydahl og Leif Hagelskjær Danmarks Jordbrugsforskning Afd. for.
Ukrudtsfloraen er forskellig – det skal ukrudtsbekæmpelsen også være Landskonsulent Poul Henning Petersen, Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret Dansk.
Økonomi i planteværn på 500 ha? Indlæg på Plantekongres Session 1,5 Jens Erik Ørum Afdeling for Jordbrugets Driftsøkonomi Miljø, naturressourcer.
En model for fungicidanvendelse i vinterhvede Plantekongressen januar 2006 Session 1.33 Jens Erik Ørum, Fødevareøkonomisk Institut Lise Nistrup.
Hvad vil jeg sige noget om? Miljøordningerne Landmændenes tilgang til ordningerne Barrierer Mål med ordningerne Kan målene opfyldes? Mere fokuseret rådgivning.
Kan landbruget reducere pesticidforbruget yderligere? Chefkonsulent Carl Åge Pedersen Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Specialkonsulent Søren Kolind Hvid Landscentret, Planteproduktion
Septoriamodel med vejrdata versus en septoria timer i afgrøden
Glyphosats betydning for dansk jordbrug og de mulige alternativer
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
Ny målrettet arealregulering af landbruget
Præsentationens transcript:

Hvorfor 1,7 BI? Plantekongressen i Herning 9. januar 2007 Jens Erik Ørum, Tove Christensen og Henrik Huusom Fødevareøkonomisk Institut, KU

Disposition Opdateringen af Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser 2003 Hvorfor 1,7 BI ? Andre muligheder Midtvejsevaluering

Opdateringen af Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser 2003 Gode og effektive reduktionsmuligheder Reduktioner til 1,7 og 1,4 BI kan gennemføres uden særlige omkostninger Den nye pesticidplan kan opfyldes til tiden og uden væsentlige omkostninger Beskedne incitamenter Store krav til rådgivningstjenesten Behov for øgede afgifter eller kvoter

Meget flad kurve – beskedne incitamenter

Er 1,7 BI økonomisk optimalt? Ukrudt registreres og bekæmpes med henblik på at undgå høstbesvær og opformering af ukrudt. Planteværn Online! For sygdomme sprøjtes i mange tilfælde forebyggende, men i korn udnyttes sorternes resistensegenskaber. Planteværn Online! Økonomisk betinget forebyggende insektbekæmpelse i korn Ikke vækstregulering i korn

Hvor meget ekstra BI og sikkerhed? 0,40 til rodukrudt i sædskifte 0,15 ekstra til vintersæd efter vintersæd 0,15-0,30 ekstra til udlægsmarker 0,20 ekstra til korn i sukkerroesædskifter 0,20 ekstra til potentielt maltbyg 0,10 mindre til sund hvede og maltbyg Plansprøjtning med insekticider i hvede Store bedrifter, pløjefri dyrkning og landsdel 

Husdyr og bedriftsstørrelse

Andre muligheder Afgrødevalg Ændret sædskifte kan afhjælpe øget ukrudtstryk i vintersæd Mekanisk ukrudtsbekæmpelse Sunde sorter, såtidspunkt og udsædsmængde MEN NUVÆRENDE PRAKSIS PLUS + 1,7 BI ER ØKONIMSK OPTIMALT! Højere doser end anbefalet af konsulent eller Planteværn Online er penge og BI, som er mistet til ingen verdens nytte.

Hvorfor 1,7 BI ? SLUT! Jens Erik Ørum Tove Christensen og Henrik Huusom Fødevareøkonomisk Institut, KU

Midtvejsevaluering, kvoter og afgifter Nye afgifter og kvoter - Virkemiddeludvalget Ny teknologi og 1.6 BI i 2008? Midtvejsevaluering –Arealanvendelse, produkt- og faktorpriser –Mere ukrudt –Bedriftsstørrelse og parcelforsøg –Pløjefri dyrkning –Behandlings- eller miljøindeks

Afgifter og marginalnytte

Hurtige, ukomplicerede reduktioner i korn, som ikke kræver monitering og PVO

Hvorfor 1,7 BI i 2009? SLUT 2! Jens Erik Ørum Fødevareøkonomisk Institut, KU

Hvorfor 1,7 BI i 2009 Bicheludvalget? Fødevareøkonomisk Institut? Danmarks JordbrugsForskning? Landbruget? Folketinget? Landbrugs eller miljøministeren? Ny eller gammel regering?

Ændring i priser, behov og forbrug Kun kortvarig effekt af afgiftsforhøjelsen i 1998 Pesticidpriser er steget ca. 4 pct. Pesticidanvendelse er relativt blevet 50 pct. dyrere Behovet for pesticider (målt ved måltallet) er reduceret med knap 0,1 BI eller ca. 5 pct. Kemikalieomkostningerne er steget mindre end 10 kr. pr. ha eller ca. 4 pct.

Konklusion (Herning 2004) Gode og effektive reduktionsmuligheder Reduktioner til 1,7 og 1,4 BI kan gennemføres uden særlige omkostninger Den nye pesticidplan kan opfyldes til tiden og uden væsentlige omkostninger Beskedne incitamenter Store krav til rådgivningstjenesten Behov for øgede afgifter eller kvoter

Opdatering af Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser Produktpriser Pesticidpriser Opdatering af pesticidanvendelsesmulighederne Behandlingsindeksregnskaber To modeller Følsomhedsanalyser

Opdatering af Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser Produktpriser Pesticidpriser Opdatering af pesticidanvendelsesmulighederne Behandlingsindeksregnskaber To modeller Følsomhedsanalyser

Forudsætninger og følsomhedsanalyser Eksisterende viden og teknologi Behov for mere radrensning og strigling Incitamenter Tid Miljøeffekter Ukendte faktorer

Reduktionsmuligheder ved en uændret arealanvendelse for hele landet

Pesticidplanens konsekvenser og gennemførelse (Jokere) Mange ukendte faktorer NaturSygdomme, resistens, klima … Ny teknologiSorter, viden, pesticider, Varslingssystemer, BBS, GPS … PriserAfgrøder, arbejdsløn, pesticider … PolitikAfgifter, kvoter, tilskud, forskning, rådgivning …

Opfyldelse af pesticidplan Rådgivning? Miljøeffekter? Viden? Afgifter? Kvoter? Genveje? Tid? Priser? Investeringer? Omkostninger? Incitamenter? Bedriftsstørrelse?

Diskussion I - Rapport 163, side 137 De nye driftsøkonomiske beregninger har vist, at landbruget ved en økonomisk optimering af pesticidanvendelsen kan reducere pesticidforbruget fra de nuværende ca. 2,0 BI til 1,7 BI, samtidig med at det kan forbedre indtjeningen med op mod 100 kr. pr. ha. At landbruget ikke har udnyttet denne reduktionsmulighed skyldes ikke nødvendigvis manglende viden, vilje eller muligheder. Erfaringerne fra projektet ”Pesticidhandlingsplan II i praksis” samt afprøvning af den driftsøkonomiske planteavlsmodel har demonstreret, at planteavlen ikke planlægges og gennemføres med det ene formål at reducere pesticidforbruget eller optimere det økonomiske afkast pr. ha til sidste krone. Der efterspørges i stedet nogle praktisk gennemførlige løsninger, hvor der er sikkerhed for, at kvælstofnormer, hektarstøtte, gylleaftaler, foder til husdyrene, kontrakter om foder, kontrakter for næste års høst, forpagtningsaftaler, arbejds- og maskinkapacitet i spidsbelastningsperioder hænger sammen.

Diskussion II - Rapport 163, side 137 På den baggrund kan de driftsøkonomiske beregninger for en optimal pesticidanvendelse nemt risikere at fremstå som suboptimale løsninger, og det er fra et driftsøkonomisk synspunkt vanskeligt at argumentere for, at landmændene ikke allerede gennemfører en økonomisk rationel planteavl. Enhver ændring af nudriften vil koste øget opmærksomhed og give usikkerhed. Ændringer kræver incitamenter, herunder også incitamenter af produktionsmæssig, økonomisk eller lovgivningsmæssig karakter.

Diskussion III - Rapport 163, side 137 Formålet med de driftsøkonomiske beregninger har ikke været at bestemme den økonomisk optimale pesticidanvendelse, men at bestemme reduktionspotentialet. Den optimale pesticidanvendelse kan imidlertid fastsættes på flere måder. Hvis det antages, at landmanden allerede optimerer sin nytte, kunne den nuværende pesticidanvendelse jf. behandlingsindeksopgørelserne være et godt bud på en driftsøkonomisk optimal pesticidanvendelse. De af planteværnseksperterne fastsatte faglige normer og muligheder giver grundlag for et andet bud på en driftsøkonomisk optimal pesticidanvendelse. Gabet mellem praksis og de faglige muligheder kan skyldes diverse barrierer eller manglende viden og incitamenter. De driftsøkonomiske beregninger kan imidlertid ikke dokumentere at gabet kan overvindes med frivillige midler. Beregningerne viser derfor de omkostninger, der vil være forbundet med reduktioner ud over det økonomisk optimale, når det antages, at landbruget udnytter de faglige muligheder fuldt ud.

Diskussion VI - Rapport 163, side 138 Den økonomisk optimale pesticidanvendelse på 1,7 BI er således bestemt på grundlag af planteværnsfaglige normer og muligheder. At landbrugets forbrug af pesticider i dag afviger fra det økonomisk optimale kan blandt andet skyldes barrierer, trægheder samt manglende viden og incitamenter. Forhold som selv en stor rådgivningsindsats og gunstigere prisrelationer ikke har kunnet overvinde. De transaktionsomkostninger der er forbundet med at overvinde disse barrierer og optimere pesticidforbruget til sidste øre, indgår ikke eksplicit i modelberegningerne. For at reduktionspotentialet kan realiseres, kræves derfor nogle stærke(re) incitamenter. Om det i praksis vil være økonomisk mest fordelagtigt for dansk landbrug, at netop de faglige normer bliver ophøjet til kvoter er lidet sandsynligt, men ikke eksplicit analyseret i projektet.

Konklusion I - Rapport 163, side 139 Reduktionerne til 1,7 eller 1,4 BI vil forudsætte en øget brug af planteavlsrådgivningen, ændrede tærskler, mindre tid til marksprøjtninger og mere tid til monitering i markerne, flere pletsprøjtninger og færre plansprøjtninger osv. En sådan adfærdsændring vil kræve øget opmærksomhed af driftslederen og være forbundet med både omkostninger og usikkerhed. De nødvendige adfærdsændringer og reduktionerne i pesticidforbruget kommer derfor ikke af sig selv, men vil, som det også blev konkluderet i Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser, kræve nogle stærke(re) incitamenter i form af fx kvoter eller øgede afgifter.

Konklusion II - Rapport 163, side 139 For nogle landmænd vil det være vanskeligt at omstille sig til nye krav, og for andre vil det være vanskeligt at acceptere nye krav. Forhold som landmandens uddannelse, driftsformen og bedriftsstørrelsen vil og må derfor være bestemmende for effekten af og behovet for incitamenter, løsninger og rådgivningstilbud.

Aktuelt sammendrag på konklusion Forsøgene viser, at der er gode og effektive reduktionsmuligheder! Forskel på hvad landmanden gør og det forsøge siger han bør gøre! Uvidenhed, usikkerhed, ubekvemt, bøvl og barrierer! Landbruget har derfor ikke et tilstrækkeligt incitament til at nå 1,7 BI ad frivillighedens vej! Stor udfordring for rådgivningstjenesten! Kvoter og afgifter er nødvendige for at nå 1,7 BI!

Hvorfor skulle 1,7 BI ikke være optimalt? Forsøgene viser hvad der er behov for! Landmanden kan ikke selv se hvad der er optimalt! Hvordan skal man indregne værdien af manglende viden, usikkerhed, ledelsesmæssige udfordringer, bøvl og uvilje i de økonomiske analyser? Skal politikerne acceptere, at det er for bøvlet for landbruget at spare 0,3 BI og kr. pr. ha med kendte, let tilgængelige metoder? Sprøjter planteavleren gratis, men kræver 800 kr. pr. time for at monitere og strigle ukrudt? Kan ukrudt og Planteværn Online ikke læres på fem år? Priser, arealanvendelse, mere ukrudt, bedriftsstørrelse, pløjefri dyrkning og parcelforsøg!