Tilladelse til forsikringsvirksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så længe den pågældende har kørekort. Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren:  i de sidste 3 år jævnligt.
DTaF’s Lovmappe Afsnit 8 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Søjle 1: Offentlige ydelser
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Dias nr. 1V2 på tværs – ATV møde den 4. november 2009 V2 kortlægning Et kig ind i forskelle på tværs af regioner ATV-møde den 4. november 2009 Schaeffergården.
Investering og Finansiering
Lars Kalsen1 Pensionsregulativ Generalforsamling 2009 Dagsordens punkt. 6 Torsdag 16. April 2009 Lars Kalsen.
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1 © Copyright AK-Samvirke – november 2014 Dagpenge under de første 14 dages sygdom.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
V) Henrik Bjerre-Nielsen direktør i Finanstilsynet Indlæg på Finansrådets direktørkonference, Hotel Munkebjerg 10. september 2002.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Grunde til at jeg elsker dig
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
Skadesforsikring.
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
Regulering af og tilsyn med Forsikringsvirksomheder Januar 2009, Malene Stadil.
Liv-selskabernes virksomhed i drift Januar 2009 EVYS/NIE/MSTA.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Finanstilsynets benchmark for levetidsforudsætninger Præsentation 19. januar 2011.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Økonomiske rammer Informationsmøde Den 6. oktober 2016, Skanderborg.
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Malerfagets overenskomst
Kunningarfundur um nýggjar kunngerðir á tryggingarøkinum
Regelsæt feriefonde Ved Søren Balslev og Lisbet Dinsen STAR
Personligt Tillæg Folkepension.
Kapitel 5 Forsikring.
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Præsentationens transcript:

Tilladelse til forsikringsvirksomhed Krav til ansøgning Krav til kapital Krav til ejere Krav til ledelse

Virksomhedsområdet Hvad må forsikringsselskaber Primært forsikringsvirksomhed Forskel på liv og skade

Virksomhedsområdet Skadesforsikring Erstatning for værditab (ting og interesser) FIL Bilag 7 Koncessionsbekendtgørelsen

Virksomhedsområdet Typiske skadesforsikringer: Ansvarsforsikring, privat, erhverv, biler mv. Indbo Retshjælp

Virksomhedsområdet Livsforsikring udbetaling af på forhånd aftalt ydelse vedrører personer FIL bilag 8 koncessionsbekendtgørelsen

Virksomhedsområdet Typiske livsforsikringer: Opsparing Udbetaling ved død Tab af erhvervsevne Helbredsforsikringer

Virksomhedsområdet Relevant lovgivning mv. FIL §§ 11, 14, 19, 24, 25, 26 FIL bilag 8 Bekendtgørelser nr. 956 af 11. 12.1997 om koncession til livsforsikringsselskaber nr. 1523 af 13.12.2007 om solvens og driftsplaner for forsikringsselskaber nr. 1266 af 26.10.2007 om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser med tilhørende ændringsbekendtgørelse nr. 1527 af 13.12.2007.

Hvilken virksomhed må drives FIL § 19: Ikke liv og skade sammen FIL § 24: Accessorisk virksomhed FIL § 25: Afvikling og omstrukturering FIL § 26: I fællesskab med andre Afgørende: Forsikringsvirksomhed eller ikke bestemmende indflydelse

Tilladelsen FIL § 11 og § 14:  § 11. Virksomheder, der udøver forsikringsvirksomhed, herunder genforsikringsvirksomhed, skal have tilladelse som forsikringsselskab eller captivegenforsikringsselskab, jf. dog §§ 30 og 31. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på følgende typer af virksomheder: (…) Stk. 3. Virksomheder, der har tilladelse som forsikringsselskab, har eneret til at benytte betegnelsen »forsikringsselskab«, »gensidigt selskab«, »captivegenforsikringsselskab« eller »pensionskasse« i deres navn. Andre virksomheder må ikke anvende navne eller betegnelser for deres virksomhed, som er egnet til at fremkalde det indtryk, at de er forsikringsselskaber eller pensionskasser. Stk. 4. Forsikringsselskaber har pligt til at benytte et navn, som tydeligt angiver selskabets egenskab af forsikringsselskab (…)

Tilladelsen Betingelser: Selskabet skal opfylde lovens betingelser og anmeldt til E&S Ledelsen fit & proper. Jf. § 64 Ejerne godkendes – må ikke modvirke forsvarlig drift, jf. § 61 og § 5 Ingen snævre forbindelse, som vanskeliggør tilsynets arbejde, jf. § 5 Forsvarlige forretningsgange og administrative forhold – særligt § 71 Krav til hovedkontor og hjemsted Driftsplan incl. Teknisk grundlag jf. §§ 20-21 på plads Økonomiske forhold på plads jf. § 11, stk. 5

Tilladelsen Ansøgningens indhold 1/2: Primært driftsplan - Indhold fremgår af koncessions- og solvensbkg. Åbningsbalance efter afholdelse af stiftelsesomkostninger, De forventede regnskabsmæssige resultater for de regnskabsår, driftsplanen omfatter, Angivelse af de omkostninger, som forventes afholdt til opbygning af selskabets administration i løbet af perioden For livsforsikringsselskaber det tekniske grundlag mv. som driftsplanen baseres på. Påtænkte genforsikringsprogrammer og kreditværdighed Arten af de risici, selskabet agter at dække,

Tilladelsen Ansøgningens indhold 2/2: For skadesforsikringsvirksomhed, en redegørelse for baggrunden for selskabets forventninger til erstatningsudgifternes størrelse i forhold til præmieindtægterne, Selskabets investeringspolitik, Beregning af forventet kapitalkrav, individuelt solvensbehov og basiskapital efter udløbet af hvert af de kvartaler, driftsplanen omfatter. Det udstyr, som forsikringsselskabet råder over til brug for virksomhed omfattet af forsikringsklasse 18 For skadesforsikringsselskaber en vurdering af sandsynligheden for dels at selskabet ikke kan overholde kapitalkravet år 1 dels for, at selskabet taber hele basiskapitalen For livsforsikringsselskaber kan Finanstilsynet forlange længere perioder end de i 11 og 12 nævnte

Krav til kapital FIL § 126 samt bkg. 1523 af 13.12.2007 om solvens mv. Solvens II

Kapitalkrav til forsikringsvirksomhed Alle forsikringsselskaber skal have en Basiskapital Basiskapitalen opgøres efter FIL § 126 § 126. Forsikringsselskaber og tværgående pensionskassers bestyrelse og direktion skal sikre, at virksomheden har en tilstrækkelig basiskapital og råder over interne procedurer til risikomåling og risikostyring til løbende vurdering og opretholdelse af en basiskapital af en størrelse, type og fordeling, som er passende til at dække virksomhedens risici.

Kapitalkrav til forsikringsvirksomhed Basiskapitalen beregnes først som Kapitalkravet, som er det største af følgende to beløb: Beløbet beregnet efter § 126, stk. 1, nr. 1- 5 (solvenskravet) Beløbet angivet i § 126, stk. 6, 7 eller 8 (minimumskapitalkravet) Og derefter igen som det største af følgende to beløb Kapitalkravet, jf. ovenfor Det individuelle solvensbehov, jf. § 126, stk. 9

Basiskapitalen som solvenskravet Stk. 2. Basiskapitalen i forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser skal mindst udgøre 1) 4 pct. af de risikovægtede poster for livsforsikringshensættelser tillagt 0,3 pct. af de risikovægtede poster for risikosummen for livsforsikringsvirksomhed i forsikringsklasse I-IV og VI, hvor virksomheden har en investeringsrisiko, 2) 1 pct. af de risikovægtede poster for livsforsikringshensættelser tillagt 0,3 pct. af de risikovægtede poster for risikosummen for livsforsikringsvirksomhed i forsikringsklasse V og i forsikringsklasse III, hvor virksomheden ikke har en investeringsrisiko, og hvor det beløb, der skal dække de i forsikringsaftalen fastsatte driftsomkostninger, fastsættes for en periode på over 5 år, 3) 25 pct. af det seneste regnskabsårs forsikringsmæssige administrationsomkostninger tillagt 0,3 pct. af de risikovægtede poster for risikosummen for livsforsikringsvirksomhed i forsikringsklasse III, hvor virksomheden ikke har en investeringsrisiko, og hvor det beløb, der skal dække de i forsikringsaftalen fastsatte driftsomkostninger, ikke fastsættes for en periode på over 5 år, 4) 25 pct. af det seneste regnskabsårs forsikringsmæssige administrationsomkostninger for særskilte SP-konti, 5) det største beløb i skadeforsikringsvirksomhed af a) 18 pct. af de risikovægtede poster for det maksimale af bruttopræmier og bruttopræmieindtægter op til 53,1 mio. euro tillagt 16 pct. af beløb derudover og b) det årlige gennemsnit af 26 pct. af de risikovægtede poster for bruttoerstatningsudgifterne for beløb op til 37,2 mio. euro og 23 pct. af beløb derudover i de seneste 3 regnskabsår,

Basiskapitalen som minimumskapitalkravet § 126, stk. 1, nr: 6) 3,2 mio. euro for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser, der driver livsforsikringsvirksomhed, 7) 2,2 mio. euro for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser, der udøver forsikringsklasserne 1-9 og 16-18, 8) 3,2 mio. euro for forsikringsselskaber, der udøver forsikringsklasserne 10-15, 9) 3 mio. euro for forsikringsselskaber, der udøver genforsikringsvirksomhed, og 10) 1 mio. euro for captivegenforsikringsselskaber.

Basiskapitalen som det individuelle solvensbehov § 126, Stk. 8. Forsikringsselskaber og tværgående pensionskassers bestyrelse og direktion skal på baggrund af vurderingen i henhold til stk. 1 opgøre virksomhedens individuelle solvensbehov. Stk. 9. Finanstilsynet kan fastsætte et højere individuelt solvenskrav end det, der fremgår af stk. 3.

Krav til ejere FIL §§ 61 - 62 Finanstilsynet skal godkende erhvervelser på kvalificerede andele på 10 % eller derover Finanstilsynet skal godkende forøgelser af kvalificerede andele som medfører ejerandele på over 20, 33 eller 50 % Godkendelse sker, hvis det ikke strider mod hensynet til at sikre forsvarlig og fornuftig forvaltning af virksomheden

Krav til ledelse FIL § 64 ( fit & proper) samt alle almindelige selskabsretlige ledelsesregler Krav om fit: Et medlem af bestyrelsen og direktionen i en finansiel virksomhed skal have fyldestgørende erfaring til at udøve hvervet eller stillingen. Stk. 2. Et medlem af bestyrelsen og direktionen kan ikke bestride hvervet eller stillingen som henholdsvis bestyrelsesmedlem og direktør i en finansiel virksomhed, såfremt 1) den pågældende pålægges strafansvar for overtrædelse af straffeloven eller den finansielle lovgivning og denne overtrædelse indebærer risiko for, at hvervet eller stillingen ikke varetages på betryggende vis, 2) den pågældende har anmeldt betalingsstandsning, er under konkurs, har indgivet begæring om gældssanering eller der er indledt forhandlinger om tvangsakkord, 3) den pågældendes økonomiske situation eller selskaber, den pågældende ejer, eller hvori den pågældende deltager i driften, har påført den finansielle virksomhed tab eller risiko for tab eller 4) den pågældende har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.

Krav til ledelse Krav om fit: Krav om proper: Et medlem af bestyrelsen og direktionen i en finansiel virksomhed skal have fyldestgørende erfaring til at udøve hvervet eller stillingen. Krav om proper: Et medlem af bestyrelsen og direktionen kan ikke bestride hvervet eller stillingen som henholdsvis bestyrelsesmedlem og direktør i en finansiel virksomhed, såfremt 1) den pågældende pålægges strafansvar for overtrædelse af straffeloven eller den finansielle lovgivning og denne overtrædelse indebærer risiko for, at hvervet eller stillingen ikke varetages på betryggende vis, 2) den pågældende har anmeldt betalingsstandsning, er under konkurs, har indgivet begæring om gældssanering eller der er indledt forhandlinger om tvangsakkord, 3) den pågældendes økonomiske situation eller selskaber, den pågældende ejer, eller hvori den pågældende deltager i driften, har påført den finansielle virksomhed tab eller risiko for tab eller 4) den pågældende har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.