Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJette Bro Redigeret for ca. et år siden
1
Økonomiske rammer Informationsmøde Den 6. oktober 2016, Skanderborg
2
Agenda Opbygning af de økonomiske ramme Nyt økonomisk grundlag
Effektiviseringskrav Kontrol og korrektion Tillæg m.m. Ændringsbekendtgørelse
3
Opbygning af den økonomiske ramme
4
Oversigt over type Mindre vandselskaber under 800.000 m3
Økonomiske rammer for årene Større vandforsyningsselskaber over m3 Økonomiske rammer for årene 2017 og 2018 Større spildevandsforsyningsselskaber Økonomiske rammer for 2017
5
Opbygning af den økonomiske ramme
Grundlag, herunder ikke-påvirkelige omkostninger Effektiviseringskrav – generelt og individuelt Historisk over/underdækning Korrektion af prisloft 2015 Kontrol af prisloft 2015
8
Nyt økonomisk grundlag
9
Generelle principper Fastlagt på baggrund af tidligere indberettede omkostninger for 2013, 2014 og 2015 Tilpasning af driftsomkostningerne, jf. forligsaftalen Fast ramme for tillæg til investeringer på baggrund af afskrivninger i 2017 Tillæg til omkostningerne bliver ikke justeret som tidligere Dog kan ikke-påvirkelige omkostninger ændres
10
Metodepapir offentliggjort
Indeholder alle de generelle principper for fastlæggelsen af grundlaget Kan findes på vores hjemmeside Økonomiske rammer Nyt økonomisk grundlag Det fremgår af udkast til afgørelse om økonomiske rammer for 2017, hvis der er foretaget individuelle vurderinger eller lignende, ellers se i modelpapiret
11
Metoden til nyt grundlag ændret
Driftsomkostningerne fastlægges på baggrund af gennemsnit Der tages stadig højde for de effektive driftsomkostninger Nye miljø- og servicemål fra 2016 indgår med budgettallet Omkostninger til medfinansiering af klimaprojekter Indgår med faktiske omkostninger hvis de er afholdt, ellers budget Afskrivninger fra investeringer prisfremskrevet
12
Bilag til afgørelserne vedr. grundlaget
Bilag B Alle tal, der ligger til grund for grundlaget – kun hovedtal i bilag A Bilag C En oversigt over afskrivningerne fra de gennemførte investeringer (prisfremskrevet til 2015-niveau) En oversigt over de planlagte investeringer for 2016
13
Eksempel på forsiden i bilag B
14
Eksempel på bilag C
15
Eksempel på bilag C Afskrivningerne er ikke prisfremskrevet
17
Effektiviseringskrav
18
Generelle effektiviseringskrav
Større vandselskaber (over m3 debiteret vand årligt) 2 pct. krav til driftsomkostningerne (fast procentsats hvert år) 0,49 pct. krav til anlægsomkostningerne (beregnet ud fra produktivitetsudviklingen) Mindre vandselskaber (under m3 debiteret vand årligt) 1,7 pct. til drifts- og anlægsomkostningerne
19
Individuelle effektiviseringskrav
Kun større vandselskaber får individuelle effektiviseringskrav Bliver fastlagt i den nye totaløkonomiske benchmarkingmodel Maks 2 pct. af indtægtsrammen, dvs drifts- og anlægsomkostningerne
20
Hovedpapir om benchmarkingmodel
Modelpapiret til den nye totaløkonomiske benchmarkingmodel sendes i høring snarest muligt Data til brug for beregningerne offentliggøres også Den endelige model ligger først fast når modelpapiret har været i høring
21
Hovedlinjer i ny benchmarkingmodel
Best-of-two metode til at vurdere effektiviseringspotentialet To metoder, DEA-model og SFA-model Mere individuelt forsigtighedshensyn end tidligere Effektiviseringspotentialet bliver fastlagt på en ny måde Potentialet = TOTEX-omk. – effektivt niveau Der tages stadig højde for costdriversammensætning
22
I afgørelserne Effektiviseringskravene fremgår af bilag A
Kan ses i oversigten i fane 2 Beregninger for større vandselskaber: Individuelle effektiviseringskrav i fane 4 Generelle effektiviseringskrav i fane 5 Beregninger for mindre vandselskaber: Generelle effektiviseringskrav i fane 4
24
Kontrol og korrektion
25
Kontrol og korrektion af prisloft 2015
Indregnes i økonomisk ramme for 2017
26
Kontrol og korrektion af prisloft 2016
Beregnes næste år på baggrund af jeres indberetninger Indregnes i den efterfølgende reguleringsperiode For mindre vandselskaber: ØR 2021 For store spildevandsselskaber: ØR 2018 For store drikkevandsselskaber: ØR 2019 Medmindre det er anvendt i år 2017
27
Fremadrettet kontrol Reguleringsperiode: Den periode som der udmeldes økonomiske rammer for Kontrolperiode: Den periode som kontrollen bestemmes ud fra Forskudt med et år
28
Fremadrettet kontrol Den første reguleringsperiode:
Mindre vandselskaber: Store spildevandsselskaber: 2017 Store drikkevandsselskaber:
29
Fremadrettet kontrol Den første kontrolperiode:
Mindre vandselskaber: Store spildevandsselskaber: 2016 Store drikkevandsselskaber:
30
Fremadrettet kontrol
31
Fremadrettet kontrol Hvis indtægter overstiger indtægtsramme i kontrolperiode Fradrag i efterfølgende reguleringsperiode Hvis indtægtsramme overstiger indtægter i et år Forskel kan overføres til senere år i reguleringsperioden Ved sidste år i reguleringsperioden, kan forskel overføres til den igangværende kontrolperiode
32
Årlig status Vi udmelder hvert år status på overholdelse af det forudgående års økonomiske ramme Godkender samtidig eventuelle nye tillæg til de økonomiske ramme
33
Tilslutningsbidrag Indgår i opgørelsen af indtægter
To måder at indtægtsføre tilslutningsbidrag Indtægtsføre det hele samlet Periodisere tilslutningsbidrag over anlægsaktivets levetid
35
Tillæg m.m.
36
Tillæg § 11 Der er 5 forskellige tillæg:
Generelt tillæg (minder om de tidligere Miljø- og Servicemål) Medfinansieringsprojekter Udvidelse af forsyningsområde Supplerende investeringstillæg Flytning af ledninger (gæsteprincip)
37
Generelt tillæg: § 11 stk. 1 3 betingelser:
Fastsat, pålagt eller godkendt af stat eller kommune Overstige 1 pct. af rammen eller kr. inden for året (mulighed for akkumulation med medfinansiering) Ligge ud over almindelig drift Tillægget gives på baggrund af afskrivninger og fra ibrugstagning
38
Medfinansieringsprojekter
Projektejer skal være kommune eller privat part Kun betale til håndtering af tag- og overfladevand Billigere end den billigste sædvanlige afhjælpning 75 pct. vs. 100 pct.
39
Udvidelse af forsyningsområde
Udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede vandmængder Væsentlig forøgelse af årlige drifts- eller anlægsomkostninger Konkret vurdering hvad ”væsentlig” er
40
Supplerende investeringstillæg
Likviditeten ikke er tilstrækkelig Afdrag og renter på lånefinansierede investeringer Betaling af investeringer, køb af grunde, bortskaffelse af aktiviteter, der er taget ud af drift, og reetablering som følge heraf, samt til delvis tilbagebetaling af tilslutningsbidrag ved etablering af alternativ bortskaffelse af tag- og overfladevand Konkret vurdering
41
Flytning af ledninger (gæsteprincip)
Nødvendige omkostninger eller erstatninger Flytning af forsyningsledninger, herunder i forbindelse med etablering, regulering eller omlægning af veje, stier og banestrækninger
42
Forhåndsgodkendelser
Generelt tillæg Medfinansieringsprojekter Skal opfylde samme krav som almindelig ansøgning Kun til aktiviteter i: samme år det efterfølgende år
43
Forventet efterbevilling
Økonomisk ramme kan overskrides Forudsætning at overskridelsen efterfølgende godkendes af FS
45
Ændrings- bekendtgørelse
46
Vejbidrag (ØR § 11, stk. 9) Højesteret har underkendt Forsyningssekretariatets praksis fra om kommunernes betaling af vejbidrag ØR kan øges med tillæg til vandselskabers tilbagebetaling af vejbidrag inklusiv renteomkostninger Selskabet skal være retligt forpligtet hertil og kunne godtgøre forpligtelsen Tilbagebetalingen kan indregnes over flere år
47
Allerede igangsatte anlægsprojekter (ØR § 16, stk. 5-7)
Tillæg til anlægsarbejder planlagt eller igangsat inden den 1. marts 2016 Skal være afsluttet og ibrugtaget senest den 31. december 2019 Projekter anses for planlagte, hvis der har været afholdt dokumenterede projektudgifter før den 1. marts 2016 Projektudgifterne må ikke indebærer driftsomkostninger Vandselskabet skal senest den 15. december 2016 meddele Forsyningssekretariatet om disse projekter
48
Salg af større aktiver m.m. (ØR § 23, stk. 3)
Genanbringelse af indtægter fra salg af fast ejendom eller større aktiver i tilsvarende aktiver Genanbringelse skal ske inden for reguleringsperioden Fortjeneste eller tab ved geninvestering indgår herefter i vandselskabets indtægter, når en ny reguleringsperiode starter
49
Vandindvindingstilladelse før 1. marts 2016 (ØR §27, stk. 8)
ØR kan øges med tillæg, der udgør nødvendige udgifter til kildepladser, boringer, råvandsledninger og vandværker ØR kan kun øges som følge af vandindvindinger, der er ansøgt om tilladelse til inden den 1. marts 2016
50
Konkurstruede selskaber (ØR § 28)
Bruges i situationer med driftsunderskud, hvor: Vandselskaber ikke har overholdt deres økonomiske rammer Driftsomkostninger ligger for højt i forhold til, hvad de burde, hvis de havde overholdt rammerne Derudover skal selskaberne leve op til nye, årlige effektiviseringskrav Ansøgning skal indsendes til os senest den 15. april 2017
51
Konkurstruede selskaber (ØR § 28)
Skønsmæssig midlertidig forhøjelse af den økonomiske ramme i et eller to år Inden for en 4-årig periode for at undgå konkurs Selskaberne skal fortsat tilpasse deres økonomi og efterleve de økonomiske rammer Forhøjelsen skal tilbagebetales inden for den samme 4-årige periode
53
Tak
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.