Kvalitet, drift og vedligehold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Teststrategi Engrosmodellen
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Modul 1 - Processer.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Iterativ udvikling og UP
Teststrategi Engrosmodellen
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
CSC Proprietary 8/23/ :04:35 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde i Test- og teknikgruppen. 9. februar 2007.
Vejledning i projektarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Økonomi og Jura 17 Den kredsansvarliges opgaver i forbindelse med igangsætningen Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Projektplanlægning og projektstyring
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Slide omkring test til TT-gruppemødet
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
CSC Proprietary 1/11/2015 3:39:14 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde vedr. e-TL test for eksterne interessenter. 11. januar 2007.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Virksomhedens informationsbehandling
At deltage i projektarbejde
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Øvelser Samlet rapport.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Planlægning og forberedelse
[Indsæt projektnavn her]
Præsentationens transcript:

Kvalitet, drift og vedligehold

Efter denne lektion skal du: Kende de mange forskellige definitioner af kvalitet Kende de officielle (= Dansk Standard) kvalitetsbegreber Kunne anvende review-teknikken til kvalitetsovervågning Kunne skrive en projektplan, der også omfatter kvalitets-aktiviteter Kende til alternative og ikke-rationelle perspektiver på projektledelse Kunne gøre rede for hvorfor et projekt generelt bør inkludere aktiviteter og overvejelser, som sigter på at gøre projektets drifts- og vedligeholdelsesfase så vellykket som mulig Kunne give eksempler på aktiviteter og overvejelser der naturligt vil indgå i software projekter

Kvalitet i projekter Hvad er kvalitet Kvalitetsstyring Standarder Review og test Ændringsstyring Målinger og rapportering

KVALITET Hvad forstår du ved kvalitet i et projekt ?

Graden af behovsopfyldelse Værdibaseret kvalitet Fire typer KVALITET Proces-kvalitet Produkt-kvalitet Graden af behovsopfyldelse Værdibaseret kvalitet

Hvad er kvalitetsstyring? = Kvalitetsplanlægning + kvalitetsovervågning + kvalitetssikring

Kvalitetsplanlægning omfatter: 1. Specifikation af krav til ønsket kvalitet for produkt(er) 2. Beslutning om proces(ser), herunder planer og procedurer vedrørende tid, sted, faser, personer etc.

Kvalitetsovervågning De aktiviteter og handlinger der foretages med det formål, at finde ud af om de udviklede produkter overholder de besluttede specifikationer. Overvågningen består af: 1. Måling og registrering 2. Vurdering, sammenligning og bearbejdning, med henblik på at iværksætte korrigerende handlinger.

Kvalitetssikring De aktiviteter og handlinger der foretages med det formål, at finde ud af om processer udføres i overensstemmelse med de besluttede planer og procedurer. Overvågningen består af: 1. Måling og registrering 2. Vurdering, sammenligning og bearbejdning, med henblik på at iværksætte korrigerende handlinger.

Arbejdet med kvalitet Anvendelse af definerede metoder og værktøjer Gennemførelse af reviews Test af programmel (testprocesser) Etablering og sikring af standarder Styring af ændringer Målinger Systematisk opsamling af kvalitetsdata og rapportering

Standarder inden for kvalitetsområdet ISO 9000 Capability Maturity Model (CMM) BOOTSTRAP SPICE - ISO 15504 Software Process Assessment

ISO 9000 ISO 9000 kort fortalt: Skriv, hvad du vil gøre Gør, hvad du har skrevet Skriv, hvad du har gjort ISO 9000 standarder i relation til IT projekter ISO 9001 bliver man certificeret til ISO 9000-3 Retningslinier for anvendelse af ISO 9001 til programmel (Dansk Standard, Baunegårdsvej 73, 2900 Hellerup, tlf. 39 77 01 01, fax. 39 77 02 02)

Review Det er reviewernes opgave at påpege problemer Et review er et møde, hvor kvaliteten af et produkt eller emne vurderes. Formålet er: At påpege forbedringer At godkende et produkt At skabe ensartet kvalitet At uddanne deltagerne Det er reviewernes opgave at påpege problemer - ikke at løse dem

Typer af review Husk at der er overlap mellem de forskellige review

Review af Kravspecifikation Formål At validere forandringsmål (hvorfor skal projektet gennemføres) At verificere at krav til systemegenskaberne er veldefinerede og dokumenterede Validere at de beskrevne funktioner og data svarer til krav

Review af Kravspecifikation - Fejlkilder Misforståelser i kommunikation Manglende kvantificering af mål og krav Manglende formel information eller dokumentation Manglende forståelse for forandringsmål Misforståelse af eksisterende data Manglende forståelse for data relationer Funktionsanalyse og informationsanalyse er adskilt Interessenterne forstår ikke produkter/diagrammer Manglende review fra referencegruppe

Review af Kravspecifikation - Reviewgennemgang Scenarier (tegnefilm) Visioner (ledelsen) Checklister (obligatorisk) Arbejdsanalyser Analyse af eksisterende systemer og ændringer Gennemgang af eksisterende blanketter og forretningsgange

Review af Kravspecifikation - Dokumentation Reviderede kravspecifikation Scenariebeskrivelser Reviewrapporter (mødereferat) Dokumentation over konflikter og løsningsvalg (-> Styregruppe) Liste over krav og ønsker som er afvist Risikoliste ved systemigangsætning

Brug review dagligt Review er en god og billig måde at sikre kvaliteten af dokumenter tidligt i IT projekter

Test af software - Typer Modultest Integrationstest Funktionstest Regressionstest Systemtest Godkendelsestest Installationstest Kapacitets og performancetest

Ændringsstyring KRAVSPECIFIKATION Styring af ændringer træder i kraft, når først kravspecifikationen er godkendt og “låst” KRAVSPECIFIKATION

Ændringsstyring Etabler et ændringsliste/log Udfyld en ændringsanmodning + konsekvens Godkend, afvis eller sæt som ønske Projektgruppe Styregruppe Opdater ændringsdokumentet Replanlæg og implementer ændringer i Projektdokumentation og software Ændrings- liste

Måling og Rapportering af kvalitet Produktmetrikker Fejlrate per produktenhed Antal fejl per review/test Procesmetrikker Tidsforbrug pr. fase i forhold til budget Forbrugt kalendertid i forhold til budget pr. fase Antal timer per produktenhed Antal fejl i de enkelte faser

Rapportering af kvalitetsdata Procedurer for systematisk opsamling af kvalitetsdata Reviewrapporter og testdokumenter Ændringsdokumenter Ressourceforbrug Tidsforbrug Økonomi Intern/ekstern benchmarking Kvalitetsdata

Traditionelt tre former for vedligehold Forberedende vedligehold (improvement Maintance IM) Modifikation, implementering af ændringsordrer, re-design og retrofit (insætte nye og bedre komponenter) Afhjælpende vedligehold (Corrective Maintenance) Uplanlagt, når noget er gået i stykker Forebyggende vedligehold (Preventive Maintenance PM) Planlagt, sættes ind før noget går i stykker

Hvad med software projekter? Hvilke aktiviteter og overvejelser sigter på at gøre projektets drifts- og vedligeholdelsesfase så vellykket som mulig?

Øvelse i grupper Tag udgangspunkt i det projekt som er beskrevet i artiklen og overvej følgende: Hvor (hvornår) slutter projekt ansvaret og begynder driftsansvaret? Hvilke overvejelser og aktiviteter bør projektet inkludere i forhold til at sikre succesfuld brug af det nye system? nem forbedrende, afhjælpende og forebyggende vedligehold?

Introduktion til eksamensopgave Eksamensopgaven (skriftlig rapport) i faget systemudvikling og projektorganisering knytter an til det projekt som det studerende skal gennemføre på 4. semester.   I forventes at arbejde i de samme grupper og bruge jeres eget projekt som case. Den skriftlige rapport skal afleveres den 20. Maj 2009 senest kl. 15.00 (se kursushjemmeside).

Eksamensrapportens indhold (I) Eksamensrapporten skal indeholde følgende: Indledning med kort beskrivelse af 4. semester projektet og dets rammer Analyser udarbejdet som grundlag for projektplanen Interessent analyse Planlægning af scope Risiko analyse Argumentation for valg af udviklingsmodel

Eksamensrapportens indhold (II) Projektplan (netværksplan med angivelse af ressourcer) En redegørelse for hvordan der foretages fremdriftsrapportering, kvalitetssikring og risikostyring i jeres projekt Gruppens overvejelser omkring samarbejde og kommunikation i projektet En evaluering af det gennemførte projekt: a) erfaringer med de anvendte teknikker, hvad fungerede godt/mindre godt? b) hvordan arbejdede I som projektgruppe – hvad gik godt, hvad kunne I have gjort anderledes?

Løbende (del)aflevering og feedback Undervisningen de sidste 6 uger er tilrettelagt således, at I vil få lejlighed til at arbejde med jeres projektrapport i øvelsestimerne, hvor jeg vil være til rådighed og give vejledning. Desuden er der 3 delafleveringer, som vil give jer mulighed for at løbende at få feedback på jeres arbejde. Den første delaflevering (tirsdag i uge 11) omfatter punkt 1 og 2 Anden delaflevering (tirsdag i uge 12) omfatter punkt 3 og 4 Tredje delaflevering (tirsdag i uge 14) som omfatter punkt 5 og 6.

Endelig aflevering 20. Maj 2009 Deleafleveringerne med evt. rettelser foretaget som følge af den løbende feedback forventes at indgå i den endelige rapport. De tre delafleveringer suppleres med en redegørelse til punkt 7. Punkt 7 er tænkt som en evaluering/refleksion af jeres projektproces og forventes derfor udarbejdet umiddelbart før den endelige rapport afleveres.   Rapporten forventes at omfatte ca. 35-40 sider plus bilag.