BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Evalueringskriterier for artikel
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009
Kvantitative metoder
Carl-Johan Dalgaard (
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Mikroøkonomiske emner - forslag til BA-projekter
Mikroøkonomiske emner - forslag til BA-projekter.
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
SRP 2014.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Udviklingsøkonomi Thomas Barnebeck Andersen Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 13 December 2007.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Videnskabsteori & metode
Synopsis.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Velkommen til Metode i DIO.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Arbejd effektivt og præcist
SRO SKRIV!.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen

Hvad er formålet? Vise at I har lært noget de første 3 år. Lære at definere og strukturere et indlæringsforløb. (Nyttigt at kunne i forb. øvelser på afsl. del, i forb. m. hovedopgaven, endelig beskæftigelse) Lære at præsentere jeres viden på klar forståelig vis: såvel på skrift som i tale (eksaminationen)

Hvad skal jeg skrive om? En god makroopgave starter med et godt økonomisk spørgsmål, gerne politikrelevant Emnet er også karakteriseret ved: Der er teoretisk (teknisk) ”enkle” artikler at tage udgangspunkt i … teknisk svære artikler må kun inddrages perspektiverende og i verbal form!! Der er empiri, der kan kaste lys over teorien…dvs. be- eller afkræfte den, eller give den kvantitativt indhold.

Eksempel: Hvad betyder drivhuseffekten for den fremtidige økonomiske vækst? Hvad er det bedste politiksvar? Teori: F.eks. Solow vækstmodel m. knappe naturressourcer og endogen vækstmodel med udtømmelige ressourcer. Empirisk vinkel: (a) Estimater for costs og benefits ved indgreb overfor udslip af drivhusgasser, herunder skøn over konsekvenserne for den økonomiske vækst (eksempelvis bidrag af Nordhaus samt diskussionen om Stern-rapporten) Andre emner:

Andre eksempler på makroemner: Konvergens mellem lande? Den globale indkomstfordeling på langt sigt Vækstregnskab: Hvad er kilderne til økonomisk vækst (faktorakkumulation contra totalfaktorproduktivitet) Generationsregnskab og holdbar finanspolitik Inflation targeting som ramme om pengepolitikken: Teoretisk grundlag og praktiske erfaringer Modeller for ejerboligmarkedet Andre emner:

Den gode besvarelse: Behandler en velmotiveret problemstilling Indeholder teknik på niveau med Makro 3 Demonstrerer teoriens anvendelighed Påpeger styrker og svagheder (ved brug af empirisk materiale) Indeholder relevant litteratur, (delvis) indsamlet på egen hånd Udviser overblik over litteraturen … for at nå hertil: Prøv at finde relevante oversigtsartikler, men brug også vejlederen!!

Den rigtigt dårlige besvarelse: Har selv bidraget med teori Ligner blækregning Ingen motivation, intuition, eller empiriske overvejelser God arbejdslyst!