Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Medborgerskab – på sporet
Evaluering.
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Obligatorisk selvvalgt opgave
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Gruppevejledning på tæt hold
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Blog som læringsplatform”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
It i folkeskolens matematikundervisning
Strategiske pejlemærker
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest. Kvalitet og kontinuitet i studiegruppearbejdet – på forløbet PKS - Pædagogik, Kultur og Samfund forløbet

Introduktion Motivation bag projektet … Mål o Overskrive ”folkeskole-diskursen” o Opøve gode studievaner fra starten o Løfte grundfagligheden o Et campus der summer af liv og foretagsomhed –til fælles glæde og inspiration

Arbejdsspørgsmål Kan en målrettet underviserstruktureret indsats, omkring de studerendes selvstudietid i studiegrupper, medvirke til at højne det sociale- og faglige udbytte på kort og længere sigt? Kan strukturerede og målrettede tiltag tilrettelægges på en sådan måde at det motivere de studerende til, på selvstændigt initiativ, at fortsætte studiegruppearbejde og holde en høj social og faglig kvalitet heri? Udfordringer og dilemmaer..: Når man går ind og strukturer: o hvordan undgår vi at de studerende bliver afhængige af os? o hvordan vækker og understøtter vi de studerendes eget initiativ, selvaktivitet og studieengagement? Når studiet er ”hårdt arbejde” og godt må ”gøre ondt”, hvordan undgår vi så at skræmme nogen væk?

Overordnede tilgange Finjustering  Forventningsafstemme o Løbende, gensidig formidling af forventninger om selvstudieaktivitet til studerende (underviser/studerende – studerende/studerende) Fordybelse  Metoder til bearbejdelse af undervisningens litteratur og opgaver, jf. læseplan og undervisere o Inspirere og lede de studerende i deres studieaktivitet: med henblik på at give dem positive og konstruktive oplevelser med at anvende selvstudietiden aktivt og få gode oplevelser med gruppebaseret arbejde (fordybelse) Foretagsomhed  Understøtte empowerment o Inspirere og opbakning om de studerendes studieaktivitet: studerende tager initiativer og bruge fx. eget netværk til fælles studierelevante aktiviteter Fusk  Bakke op om nyudvikling af egne metoder o Løbende evaluering i form af eftertanke, refleksioner: før, under, efter

1. processuelle greb Formidling af vigtigheden af selvstudieaktivitet Formidling af forventningerne til selvstudieaktivitet..what’s in it for you..!?..because you’re worth it!

2. processuelle greb DEL 1 af 2 – undervisningsfokuseret: Studiereflektions- og selvstudieaktivitetstiden figurerer på de studerendes læseplan og indgår som en obligatorisk del af forløbet Underviserene planlægger og igangsætter forskellige former for gruppeprocesser som relaterer sig til undervisningen(CL, cafe-arbejde, fordybelse i litteratur osv.), som de studerende gradvist overtager styringen af: o Krav om mindst et spørgsmål fra hver gruppe til daglig undervisning – vi søger ikke de rigtige svar, men de gode spørgsmål o Dialog om udviklingspotentialer i studierefleksionstiden o Planlægning af fremlæggelser for hele holdet o Gode erfaringer med gruppearbejde

2. processuelle greb DEL 2/2: På kanten… …som aktivt medspiller i fremme af den foretagsomme studerende… Opmuntrer til at tage initiativ til gavn for dem selv, deres gruppe og hele holdet. o Fx: rundvisning på institution, besøg fra praksis o De studerende opfordres til at benytte eget netværk De studerende gøres successivt til selvstændige aktører i eget studie og får øget ejerskab over deres læreprocesser. De studerende inspireres af og handler på det, som de gennem undervisningen og selvstudieaktivitet bliver optaget af

3. processuelle greb Løbende opsamling og dokumentation af de studerendes proces - sammen med studerende. Projektansvarlige fører logbog over erfaringer og refleksioner med input fra de studerende mht. oplevelser, effekten af de afprøvede studiemetodikker..ooOoo.. Følgeforskningsopgave: o Der foretages fokusgruppeinterview, med 7-8 studerende blandet fra hvert hold

Hvor står vi nu…? …efter en tur i den store ruchebane… Hvad vil det sige at være pædagogstuderende i dag? (- og hvad indebærer at være underviser i dag?) …Refleksioner…...hvordan kommer vi fra: What’s in it for me? …til: Hvad kan du tilføre studiet, dit hold, din studiegruppe, dine medstuderende (som i sidste ende også gavner dig selv) Udfordring: Fællesskabsdimensionen og generation ”mig, mig, mig”