Systemudvikling og kommunikation med brugerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

LEAN Akademy.
Uddannelsesvejen. En model i vejledningen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Modul 1 - Processer.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Iterativ udvikling og UP
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Softwarekonstruktion
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
KULTUREN OMKRING “VIRKSOMHEDSTURNÉEN”
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Virksomheder - definition
Velkommen til E-business
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Vejledning i projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Organisation og omverden
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
At deltage i projektarbejde
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Situationsbestemt metodevalg
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Systemudviklingsstrategier
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Fænomen og begreb.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Systemudvikling og kommunikation med brugerne Efterår 2000 Datalogi LCK Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK Dagens gang Indledning kommunikation med hvem og hvorfor Kommunikationsformer- og processen Samarbejde/kommunikationformer med brugerne Kommunikationsprocessen Valg af samarbejdsform Beskrivelsesformer abstraktion versus virkelighed forskellige beskrivelsesformer sprog modeller m.v. Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK Dagens gang Brandslukning Hvornår opstår der brand Reserver Test Konvertering Forandring af arbejdsformerne Hvem driver forandringerne Virksomhedskultur Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK Kommunikation I Kommunikation over tid dokumentation fastholdelse sig selv andre udviklere Kommunikation med andre synkron versus asynkron dialog versus monolog Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Hvorfor? Ofte vanskeligt at etablere kommunikation i systemudvikling Mange problemer tilskrives kommunikationsproblemer Trods gode intentioner svage resultater Afdække kommunikationsformer og relevante teknikker og værktøjer Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Hvad? Hvad kommunikeres? Slutproduktet det kørende edb-systemer Mellemprodukter modeller frem mod edb-systemet Viden brugernes viden ’til’ udviklerne analyse af brugerorganisationen udviklernes viden ’til’ brugerne design af det kommende edb-system Vidensområderne i FU figur 2.2 side 74 i Professionel IT forundersøgelse Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Processen I Noget nyt dannes ud fra to adskilte ting! Brugernes arbejde Teknologiske muligheder Design processen Nyt system Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Processen II Abstrakt viden giver overblik Konkret viden muliggør forståelse af abstrakt viden Abstrakt viden Model Overblik Forstå Konkret viden Fænomen Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Vidensområder Arb Sys Tek Relevante strukturer Design- forslag Tek. muligheder Abs Kon Erfaring Erfaring Erfaring Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Brugernes vidensområder Arb Sys Tek Abs Kon Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Udviklernes vidensområder Arb Sys Tek Abs Kon Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Vidensområder til udvikling Arb Sys Tek B/(U) B/U Abs U B/U Kon Udviklerne vælger værktøjer og teknikker til udvikling af disse vidensområder Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Værktøjer og teknikker Interviews konkret om arbejdet OOA/OOD abstrakt om arbejdet og det nye system Prototyping konkret og abstrakt om det nye system konkret om teknologiske muligheder Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Kommunikationsformer Opsamling Anvend teknikker og værktøjer som: sikre at vidensområderne dækkes skab et grundlag for kommunikation mellem udviklere og brugere fælles referencerammer vær opmærksom på at abstrakte modeller kun kan forstås på et konkret grundlag fra monologi til dialog udvid den fælles referenceramme Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Valg af samarbejdsform En teknik til valg af samarbejdsform Definer situationen Hvad er probemområdet Hvem er brugerne Hvem er systemudviklerne Karakteriser situationen Dybde analyse (interview) Vurder usikkerheden Krav til systemet (stabilitet) Brugernes baggrund Systemudv. braggrund Vælg primær samarbejdsform Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Variér arbejdsform og perspektiv! Systemudvikling er en proces hvor to konkrete verdener skal mødes, nemlig brugerens arbejde og edb-teknologiske muligheder Analyse er at forstå Design er at forandre Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer En model Analyse/ forstå Design/ forstå Brugernes arbejde Teknologiske muligheder Realisering Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Abstrakt versus konkret Abstrakte beskrivelser er forenklinger men overskuelige Konkrete beskrivelser er rige men uoverskuelige Abstrakte beskrivelser er modeller: ’tegnemodeller’ sproglige modeller m.v. Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Abstrakte beskrivelser Ofte formaliseret syntaks og semantik UML er given syntaks med veldefineret semantik Datamodeller (E/R-modeller) Programmeringssprog! Andre??? Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Relationer mellem begreber Klassificering fra fænomen til begreb Generalisering fra flere begreber til ét overordnet fælles begreb Aggregering dannelse af nye begreber ved sammenlægning af eksisterende begreber Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Relationer mellem begreber KROP STUD SJÆL RUC ITU Karen Peter Søren Hanne Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Beskrivelsesformer Opsamling Abstraktioner er ’nødvendige’ Abstraktioner anvender bestemte perspektiver, hvorfor flerhed af abstrakter er relevant Undgå forveksling af model og virkelighed - fænomen Beskrivelsesformer har flere formål: kommunikation arbejdsredskaber Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK Brandslukning Onde cirkler som krisefænomen P.S. Figur 10.1 p. 218 Hvordan kommer man ud af en krisesituation Test løser ingen problemer Konvertering Funktionel Teknisk Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Strategier for forandring af arbejdsformer Betingelser og strategier for forandring af arbejdsformer Betingelser Organisation Virksomhedskultur Kvalifikationer Strategier Standarder og håndbøger Uddannelse Nye værktøjer Eksperimenter i projektet Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Strategier for forandring af arbejdsformer Hvem kan drive forandringerne Ledelsen Projektlederen Stabsfunktionen Konsulenter Systemudviklerne Kvalifikationer Menneskelige præstation = færdigheder X motivation Færdigheder = viden X erfaring Motivation = holdninger X miljø Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Strategier for forandring af arbejdsformer Motiver til forandringer Nyhedsbreve Seminar og kurser Konkurrencer Kvalitetsdag Kvalitetscirkel Teambuilding Professionelt team Kærlighedsteam Praktisk team Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK

Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK Opgave! Lav et oplæg til problem-formulering/opformulering til jeres projekt/opgave. Vurder hvilke vidensudviklings værktøjer eller teknikker som er relevant ifht. jeres projektarbejde. Fastlæg centrale begreber i den verden i skal lave et system til og etabler relevante relationer mellem begreberne generaliseringer/specialisering aggregeringer Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK