Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Implementering af folkeskolereform
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Sprogvurderinger af 3-årige
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Oplæg om den nye dagtilbudslov
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Veje til kvalitet En lille historie om Emilie og EVA - v/Agi Csonka Direktør, EVA EVA’s jubilæumskonference 15. september 2009.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Strukturreformen i Danmark
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Investering i efterværn
Den pædagogiske læreplan
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08

EVA’s overordnede opgave - to spor Eva sikrer og udvikler kvalitet af dagtilbud, undervisning og uddannelse ved: At evaluere, dokumentere og formidle viden – og dermed skabe overblik, gennemsigtighed, og viden om hvad der virker At udvikle evalueringsmetoder og opbygge evalueringskapacitet - og dermed understøtte institutionernes løbende udvikling.

EVA’s strategi EVA skal være mere dagsordensættende i offentligheden nyttig for brugerne innovativ i metodeudvikling og opgavesammensætning attraktiv og effektiv arbejdsplads

EVA mellem policy, praksis og forskning Lovgivning (policy) PraksisForskning EVA: Evaluerer og kvalitetssikrer Udvikler og formidler viden Udvikler institutioners evalueringskompetence

EVA’s organisation 2007 Direktør Agi Csonka Enheden for Videregående Uddannelse - DVU Områdechef Tine Holm Enheden for Grundlæggende Undervisning og Uddannelse - GUU Områdechef Katja Munch Thorsen Enheden for Dagtilbud for Børn - DAB Områdechef Camilla Wang Enheden for Metode, Udvikling og Rådgivning - MUR Metodechef Tue Vinther-Jørgensen Kommunikations-enheden Kommunikationschef Trine Borg Administrations-enheden Administrationschef Simon Bro-Jørgensen

EVA’s aktiviteter på grundskoleområdet

Ændringer af EVA-lov, 1. januar 2007 “Evalueringer der alene omfatter folkeskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen”. Skolestyrelsen “fastsætter inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virksomhed, en bevilling til instituttets evalueringer” I bemærkningerne til lovforslaget fremgår at EVA fortsat: af egen drift kan igangsætte tværgående evalueringer der omfatter folkeskolen skal varetage en videncenterfunktion på folkeskoleområdet kan gennemføre evalueringer på folkeskoleområdet efter anmodning, det vil sige som indtægtsdækket virksomhed

Nye samarbejdskonstruktioner på grundskoleområdet Dialog mellem Formandskabet og EVA om hvilke evalueringer og undersøgelser, der skal gennemføres. Formandskabet træffer endelig beslutning Løbende samarbejde med Skolestyrelsen om koordinering af aktiviteter på området og EVA’s dialog med Formandskabet Fortsat IDV-opgaver for Undervisningsministeriet, kommuner og skoler

Aktuelle projekter på grundskoleområdet Igangsat på foranledning af Formandskabet: Sprogvurderinger i skolestarten Elevplaner Kommunale kvalitetsrapporter Vidtgående specialundervisning IDV: Undersøgelse af it i folkeskolen (for UVM) I øvrigt: Konceptudvikling vedr. kapacitetsopbygning

EVA’s fokus de kommende år På baggrund af konceptudvikling vil vi bidrage til kommuner og skolers udvikling af evalueringskapacitet på grundskoleområdet gennem fx: EVA-lueringsdag på grundskoleområdet Seminarer Cafe-møder

EVA’s aktiviteter på dagtilbudsområdet

Lovgrundlag for EVA’s virke på dagtilbudsområdet Fra Dagtilbudsloven 2007, om EVAs rolle (”Central evaluerings- og rådgivningsfunktion), kapitel 2, § 18. ”Den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion for dagtilbud, der er tilknyttet Danmark Evalueringsinstitut, jf. lov om Danmarks Evalueringsinstitut, skal forestå systematisk indsamling, analyse og formidling af viden samt evaluering på dagtilbudsområdet. Stk. 2. Dagtilbud og kommuner kan søge inspiration og vejledning vedrørende evaluering og kvalitetsudvikling hos den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion. Stk. 3. Den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion kan indhente de oplysninger fra kommuner og dagtilbud, der skønnes af betydning for evaluerings- og rådgivningsfunktionens opgaver.” Fra EVA-loven (formålet – som jo også dækker dagtilbudsområdet), § 1 ”Danmarks Evalueringsinstitut er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af undervisning, uddannelse og læring i Danmark”.

To hovedopgaver - aktuelle projekter Skabe overblik og udvikle dokumentation og ny viden Undersøgelse af kommunale erfaringer med sprog- vurderinger Evaluering af ansøgningspulje til ”Bedre kvalitet i dagtilbud” Evaluering af lov om pædagogiske læreplaner (IDV) Evaluering af sprogstimuleringsindsatsen for tosprogede småbørn (IDV) Bakspejlet – årsrapport 2008 Understøtte kommuners og institutioners kapacitet til evaluering og dokumentation ”Tegn på læring” Bakspejlet – årsrapport 2008 Kurser og oplæg om evaluering i dagtilbud (EVA-dage og IDV).

Artikler om: Leg, læring, venskaber og ledelse. Resultater af EVA’s undersøgelser. Oversigt over den nyeste forskning med betydning for dagtilbudsområdet.

Tegn på læring Redskab til arbejdet med den pædagogiske læreplan Redskab til at sætte ord på- og evaluere læring Vejledninger, redskaber og cases til inspiration

Dokumentation i dagtilbud Undersøgelsen omhandler: Brugen af forskellige dokumentationstyper Områdets forståelse af kerneydelsen i dagtilbud

EVA og interessenterne Løbende møder med bla BUPL, KL, VFM…og nu BKF! Følgegruppe til tegn på læring (BUPL, KL, FOA, BKF) Oplæg og temadage for kommuner, daginstitutioner, KL, BUPL etc.

EVA’s fokus de kommende år Vi følger og analyserer implementeringen, resultater og effekter af sprogvurderinger af treårige. Vi sætter fokus på udsatte børn i dagtilbud – hvordan håndteres den opgave? (strategier og indsatser i forhold til at bryde negativ social arv på institutions- og kommunalt niveau). Vi følger kommunernes udmøntning af deres lovpligtige opgaver i tilknytning til pædagogiske læreplaner, evaluering og opfølgning. Vi udvikler evalueringskompetence i dagtilbuddene gennem kurser og redskaber. Vi samler, vurderer og formidler nyeste forskningsviden.