Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Online kollaborativ undervisning
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Velkommen til workshoppen
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Highlighting En teknik til at fremhæve områder af tekster eller billeder 1.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
De store underviser de små ved hjælp af it.
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Videndeling og ledelse
Klasseledelse Lene Heckmann.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
SkoleIntra 2011 SkoleKom og SkoDa. Program SkoleKom SkoleKom for lidt siden SkoleKom og samspillet med SkoleIntra Hva' snakker I om? – SkoleKoms nationale.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
Generelt om skræddersyede Arbejdsrum og integration
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
De gode værktøjer i ElevIntra
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Sådan bruger vi LærerIntra
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Ugeplaner Ugeplaner og dagbøger Og / eller…. Et kommunikationsværktøj
Appetit kommt beim essen.... Digitalisering i udskolingen..Fælleshåbsskolen..Afdelingen på Fælleshåbsvej..Læringscentret..Steen Juhl Møller.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Sunds skole Evaluering
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Sikkerhed og video i SkoleIntra
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra og faghæfte 48
SkoleKom, SkoDa og SkoleIntra
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Fremtidsplaner – bl.a. om integration med indholdsudbydere
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
materialet er altid tilgængeligt eleverne inspireres gensidigt.
Indledning Resultater fra spørgeskema undersøgelsen 374 har svaret på spørgsmålene Svaret på spørgsmålet: Hvem vil til den tid være i gang med at bruge:
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Implementering af SkoleIntra
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Oprydning i SkoleIntra
Præsentationens transcript:

Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra Logbøger Faglig læsning Elevplaner Video Klasselog Elevplaner Portefølge Link til websteder og programmer og vedhæftede filer på diverse vejledninger Klasselog Spørgeskema MultipleChoice Andre værktøjer

Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra Evalueringsmuligheder på LærerIntra Evalueringsmuligheder på ElevIntra Integration af andre værktøjer i SkoleIntra

Evalueringsmuligheder på LærerIntra Klasselog MultipleChoice Spørgeskema Elevplaner

Klasselog En klasselog pr. klasse Faglærerne Observation af enkelte elever med henblik på netværksmøde Vise hvor klasseloggen findes

MultipliChoice Evaluering af temaer eller emner – kan gemmes i klasseloggen – som kan ses i elevplansmodulet Videndele med andre Zip-filer Skolekom – lærere – Se lige her! - SkoleIntra TVÆ – Materiale udveksling Disse tests består af et ubegrænset antal spørgsmål, hver med op til 5 svarmuligheder. Man kan vælge om en eller flere svarmuligheder anses for korrekte. Først når en test markeres som åben, og der er angivet en målgruppe, vil den være tilgængelig for eleverne. Lave en test med 2 spørgsmål.

Spørgeskemaundersøgelse Spørgeskemaundersøgelsen er anonym – men man kan se hvem der har besvaret I forbindelse med spørgeskema til personalegrupper I forbindelse med undersøgelse af trivsel i klassen I forbindelser med spørgeskema til forældre Videndele med andre Zip-filer Skolekom – lærere – Se lige her! - SkoleIntra TVÆ – Materiale udveksling Vise evt. lave spørgsmål

Elevplaner Elevplansmodulet - nem adgang til øvrige ressourcer om eleven/klassen Evalueringressourcer tilgængelige i elevplansmodulet: Klasselog, (multipleChoice) og logbog. Udarbejdelse af egne skabeloner : Elevplaner, revisitation, SPU-planer Zip-filer kan downloades Et kanon værktøj i SkoleIntra – SkoleIntras elevplaner er skabelonbaserede, så skolen selv kan fastlægge design og indhold. Skolen udarbejde en skabelon, som opfylder de krav og ønsker, man har til elevplaner.  Vise eksempel på elevplan

Evalueringsmuligheder på ElevIntra Logbog Faglig læsning Præsentationsmappe Portefolie Evalueringsskabelon Videoevaluering via Skoletube Værktøjer som læreren kan bruge til at evaluere elevernes faglige niveau – arbejdsindsats og sociale forhold Værktøjer som eleverne kan bruge tii at reflektere over egen læring.

Logbog Til refleksion af egen læring Besvarelse af opgaver Tilknytning til et u-forløb eller projektopgaven Værktøjer som eleverne kan bruge tii at reflektere over egen læring. Vise et eksempel log på som elev.   Logbøger kan benyttes til refleksioner om egen læring eller til besvarelse af opgaver i tilknytning til et fagligt undervisningsforløb.  En logbog kan dække et fag eller et emne, og den kan oprettes for den enkelte elev og for grupper af elever samt for hold og hele klasser. Logbøger kan være personlige eller fælles for flere elever.

Faglig læsning Gæt et ord Tip en tekst Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring. EVT. Vise hvordan man opretter - og løser Tip en tekst' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. På den måde motiveres eleverne til at læse teksten med henblik på at lære noget af den. I 'Tip en tekst' skal du som underviser finde en faglig tekst og skrive et antal sande og falske udsagn om tekstens indhold eller emnet. Før eleverne læser teksten, skal de tage stilling til om udsagnene er sande eller falske. Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter se en liste over svarene med de forkerte udsagn streget ud - samt en evaluering af det svar de gav efter at have læst teksten. Arbejdet med 'Tip en tekst' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og de sande/falske udsagn oprettes af læreren Inden læsning af teksten eleven finde sande udsagn Efter læsning af teksten skal eleven tjekke, om forventningerne til de sande udsagn holdt stik.

Præsentationsmapper Præsentationsmappe – kan ses af forældrene på FI Præsentationsmapper er fra starten kun tilgængelig for eleven og lærerne. Når læreren har godkendt indholdet kan læreren under Admin > Samlemapper > Præsentationsmapper klikke på og vælge mellem at gøre samlemappen tilgængelig for :Eleven og elevens forældre samt lærerne (vises i ForældreIntra)Eleven og elevens forældre samt lærerne og andre elever (vises i ForældreIntra og ElevIntra) En præsentationsmappe kan bruges til at fremlægge dokumenter og links, som eleven har arbejdet med i et forløb. Ideen er, at eleverne arbejder med dokumenter mv. i deres egne individuelle mapper og eller fælles mapper. Afsluttende skal eleven udvælge et eller flere produkter, der skal præsenteres for andre inklusive en kommentar og begrundelse for, at eleven har valgt netop dette produkt til fremvisning. Logge på som elev og oprette en mappe – læreren kan senere give adgang til forældrene

Portefolie Portefolie ElevIntra rummer mange muligheder for, at lærere og elever kan arbejde med en digital portfolio metode i undervisningen. Flere af disse muligheder (samlemapper, logbøger, blogs og linksamling) er samlet i et modul - Portfolio - for at sætte fokus på disse pædagogiske muligheder. 
 Lave en elevoprettet portefolie

Dokumentskabelonerskabelon Dokumentskabelon som evalueringsværktøj Man kan bruge en af de skabeloner der er oprettet eller selv oprette en ny skabelon. Eleverne vælger skabelonen: gå til samlemappe hvor dokumentet skal gemmes. Opret nyt dokument – vælg din skabelon

Integration af andre værktøjer i SkoleIntra Videokanal via Skoletube Vejledning

Integration af andre værktøjer i SkoleIntra Brug wordle til Brainstorm eller evaluering Lave link på elevintra

Integration af andre værktøjer i SkoleIntra Læreren laver en Jeopardy til eleverne eller eleverne laver Jeopardy til hinanden http://jeopardylabs.com Lav link på elevintra

Integration af andre værktøjer i SkoleIntra Træneren på EMU Lad eleverne lave ord eller sætninger til hinanden – På banen Link på elevintra

Integration af andre værktøjer i SkoleIntra Brug af Notebook- optager til evaluering af eks. Mat. begreber. http://www.skoletube.dk/video/6715/Multiplikation Optageværktøjet på SkoleTube Vejledning til brug af optager i Notebook