Uvelse Skole Hillerød Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
(Rullende) Indskoling
Læringsstile og lektier
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
- fortsat midt i en flekstid?
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Velkommen til valgmøde
Vejlby Skole –
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Faglig fordybelse i indskolingen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Studiepraktik Program:
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skolereformen, Hattingskolen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Evaluering og undervisning - en kultur
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Rullende skolestart August 2010.
Kompetencebaseret rullende aldersintegreret indskoling KRAI
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Præsentationens transcript:

Uvelse Skole Hillerød Kommune

De kan vist ikke lære mig noget! Præsentation Hvem er vi ? Hvad vil vi mon her? Vi vil gerne fortælle om, hvordan vi praktiserer skolestart Vi vil også gerne fortælle om, hvordan vi organiserer vores undervisning i en aldersblandet klasse Vi vil gerne vise jer nogle af vores materialer De kan vist ikke lære mig noget!

Uvelse Skole Etsporet skole med ca. 150 børn Børnehaveklasse til og med 6. kl. Efter 6. kl. kommer alle børn i kommunen til den samme overbygningsskole, Brødeskov Skole Karina: Præsentation

Uvelse Skoles opbygning indskoling Lille a ½ børnehaveklasse ½ 1. klasse ½ 2. klasse 2 lærere, 1 bh. kl. leder, 1 skolepædagog Lille b mellemtrin Ax ½ 3. klasse ½ 4. klasse ½ 5. klasse ½ 6. klasse Bx Karina:

Aldersblandede klasser 6 til 9 år ”Indrulning” ”Overrulning” Klasseværdier og -normer Mesterlære-princippet Undervisningsdifferentiering Karina Opbygning og kendetegn- aldersblandede klasser

Indskolingen Børn i alderen 6 til 9 år 2 parallelle aldersblandede klasser med ca. 35 børn i hver Rullende skolestart Lokalefællesskab skole og SFO Karina Opbygning- indskolingen

Samarbejde Skoletid kl. 8.00-14-00 med leg og læring Ligeværdigt samarbejde mellem lærere og pædagoger Teammøder, LP- tværteam Pædagogerne er med i skoletiden, den røde tråd gennem hele dagen. Rollefordelingen: 2 lærere, en børnehaveklasseleder og en skolepædagog Samarbejde

Mellemtrinnet Børn i alderen 9- 12 år 2 parallelle aldersblandede klasser med ca. 35 børn i hver Overrulning 4 gange årligt Til dels lokalefællesskab med klubben Opbygning - mellemtrinnet

Samarbejde med mellemtrinnet De voksne Fagudvalg Overlevering fra indskoling til mellemtrin Overlevering fra SFO til klub Børnene Samme dagsstruktur Samme bøger med Besøg i ca. 14 dage i morgenmodulet inden skift Besøg af ”gamle” børn fra Ax og Bx Rullemakker Karen: Samarbejde

Skole/hjem samarbejde Mindst én skole/hjem samtale om året med elevplan Ekstra samtaler ved behov Forældreintra Forældremøde 2 gange årligt sammen med SFO Flexmorgen Samarbejde

Rullende skolestart Skriftlige overlevering af alle børn Overleveringsmøder ved børn med særlig foranstaltning Besøg begge veje Klasseplacering Indskrivning 2 gange årligt Informationsmøde for forældre én gang om året Forældrefolder Folder fra skolen og SFO Infofolder på Intra om klassen Samarbejde - Rullende skolestart

1. Skoledag Flaget er hejst Mødetid 9.00-11.00 evt. SFO 14.00-15.00 Barnet medbringer sin kuffert Frikvartersven Velkomstmøde, udlevering af skuffe, bøger m.v. Velkomst i klassen med sang og flag Frikvarter for barn og forældre 1. skoledag

1. skoledag vvv

Klassens indretning

vvv

vvv

vvv

Fælles aktivitetsplan 1 Basisuge 2 N/T (b) Basisuge (a) 3 N/T (a) Basisuge (b) 4 5 6 Kristendom (b) Basisuge (a) Fastelavn (fredag) 7 Vinterferie 8 9 Skole/hjemsamtale (b) 10 Fælles emneuge (a+b) (LJ, KB, DMC) Skole/hjemsamtale (a) 11 12 Skolefest (torsdag) 13 Påskeferie 14 Forældremøde 15 Læsekursus (b) Basisuge (a) 16 Læsekursus (b) Basis (a) 17 Læsekursus (a) Basis (b)  FRI (fredag) 18 Læsekursus (a) Projektuge (b) 19 Projektuge (b) Basisuge (a) FRI (torsdag og fredag) Læseprøver 20 21 Faguge dansk/mat 22 23 Færdsel-en dag (a+b) 24 N/T  Idrætsdag (torsdag) 25   Basisuger ”fast”skema Kernestof Emneuger Tværfaglighed Fordybelse Skoleårets planlægning/aktivitetsplan

Ugeskema - basisuge Modul: Individuelt arbejde Modul: Holdundervisning Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 6.30 SFO åbner 8.05-9.15 Individuelt DE åbner  Morgenarbejde Logbøger  DE,KB,SB KB åbner    KB, DE DE, LS SB åbner SB, SL 9.00-9.45 Kalender Fortællestol Synge 2.klasses elever danskprøve(se bilag på opslagstavlen) Fælles samling  Dansk- og matematikspil Højtlæsning 9.45-10.15 Pause  Pause 10.15-11.45 Holddeling 1: dansk 2: matematik 3: ABC SB DE, SB, LS Dansk Tirsdagshistorie Vi ser på sjove billeder og skriver historier ud fra dem DE, KB Idræt KB, SB, LS  LS, KB, SB, DE 1: matematik 2: dansk KB, LS, SB 11.45-12.45  Frokost (DE) Frokost (DE) Frokost (SFO)  Frokost (KB)  12.45-14.00 Alle er sammen Hold: 3: mat  DE, LS, KB  Værkstedskasser SL, LA Klassemøde               SB, LS Pakke tasker Spille spil    KB, LS Modul: Individuelt arbejde Modul: Holdundervisning Modul: Alle børn er sammen

Arbejdsformer Individuelt arbejde Aldersblandet Niveau-delt morgenarbejde 10 min. Aktivitet Aldersblandet Værkstedskasser Litteraturværksted Mandagshistorie Emnearbejde Samlinger Idræt Bibliotek Niveau-delt Holdundervisning Læsekursus Faguger Makkerarbejde Værkstedskasser Arbejdsformer

Individuelt arbejde – morgenarbejde Arbejdsformer/individuelt arbejde/morgenarbejde

Individuelt arbejde - morgenarbejde Morgenmodul 8.05-9.00 Aftalesystem (morgenarbejdsbog) Flexmødetid 8.05-8.30 Rolig start på dagen Mulighed for korte samtaler med forældre Arbejdsformer/individuelt arbejde/morgenarbejde

Morgenarbejdsbog – en aftalebog Medansvar for egen læring Faglig træning Rolig start på dagen Gode arbejdsvaner Arbejdsformer/individuelt arbejde/morgenarbejde

10 minutters aktiviteter Imødekomme børnenes brug for hurtigt afsluttede aktiviteter F.eks. små spil, kreative opgaver, byggeprojekter Differentierede opgaver Selvstyrende aktiviteter Bruges i ventetid eller når der er 10 min i overskud. Arbejdsformer/10 min. aktiviteter

Holdundervisning i basisuger Introduktion til nyt stof Repetition Rytmer og rutiner Individuelle mål Legetid for de yngste børn Arbejdsformer/niveaudelt undervisning / holdundervisning

Måltavle Dansk og matematik Holdundervisning Fælles målsætning for perioden Individuel målsætning for perioden Arbejdsformer/niveaudelt undervisning / holdundervisning/måltavle

vvv

Måltavle Dokumentation ved periodens afslutning Dokumentationen gemmes i barnets kuffert Arbejdsformer/niveaudelt undervisning/ holdundervisning/måltavle

Læsekursus 14 dage 2 gange om året Makkerpar Mesterlærer-princippet Læringsstile Arbejdsformer /niveaudelt undervisning/læsekursus

Faguger i dansk og matematik Faglig fordybelse 2 gange om året Der arbejdes på tværs af klasserne. Der arbejdes årgangsdelt. Fagugerne optræder 2 gange om året i fagene dansk og matematik. Fagugerne skal bruges til fordybelse i fagene. Planlægges og udføres i et samarbejde mellem dansklærerne og matematiklærerne i de 2 klasser. Eleverne arbejder sammen i årgange. I år har vi arbejdet med spil(chance og sandsynlighed) og talmaskiner i matematik, eventyr og staveregler i dansk. Arbejdsformer / niveaudelt undervisning / faguger

Litteraturværksted – dansk og billedkunst God stemning. Ro, dæmpet belysning og levende lys. Dæmpet musik. Historien findes frem fra en stor pose. Historien læses højt. (Alle genrer) Eleverne arbejder i værksteder Alle arbejder ophænges i galleriet

Oversigt over indhold Uge 2: At være udenfor Uge 3: Uge 4: At være udenfor: Ispigen Uge 5: Uge 6: Film: Bror min bror Uge 7: Vinterferie Uge 8: Film: Uge 9: Film: Jagten på kæledyret Uge 10: Uge 11: Fabler: Bjørnen og Uge 12: Fabler: Hvordan elefanten fik sin lange snabel Uge 13: Fabler: Uge 15: Thomas Winding Uge 16: Thomas Winding Uge 17: Thomas Winding: Yrsas dukker Uge 18: Gys: Uge 19: Gys: Er døren låst? Spøgelseshuset Uge 21 Fri Uge 22: Gys: Uge 23: Myter: Diadalos og Ikaros Uge 24 Myter: Theseus og Minotaurus Uge 25 Myter :Atlantis Uge 26: Atlantis (Film)

Eksempler på opgaver Myter Ikaros 1. Tegn Ikaros i sin fjerdragt. Sort papir og hvide blyanter. 2. Tegn en stor og flot labyrint. (prikpapir) 3. Tegn Ikaros som styrter i havet. (Caran Dash)

Eksempler på opgaver Prosa på vers Lange Peter Madsen Værksteder: 1. Digte værksted Vi har valgt nogle ord der rimer ud fra bogen. Der skrives vrøvlevers med disse rim.   2. Tegn Lange Peter Madsen med blyant, sort tush og vandfarve. Papiret er et stykke A3 papir skåret i 3 baner på langs. Billedet foldes og limes på et A4 papir. 3. Tegneserie. A4-papir fortrykt med 4 felter, 2 øverst og 2 nederst. Tegn/skriv historien med egne ord. Halfdan Rasmussen 1915-2002.

Mandagshistorie Fælles oplæg Differentierede skrivehæfter Differentierede krav Eleverne læser deres historier højt

Værkstedsarbejde Medbestemmelse Fortrinsvis selvstyrende Aldersblandet gruppe Mester-lærer princippet Samarbejde/makkerpar Projektarbejde Invitation til selvvirksomhed og fordybelse Eget projekt Sanser, lytte 4 Lyt til lydene på båndet, husk at stoppe efter hver lyd 2. Skriv i skemaet hvad du hører 3. Sæt opgaverne i mappe Du skal bruge: Bånd Båndoptager skema Til de voksne: træning af lyttesansen Vælger selv, men stadigvæk styret Åbne opgaver eller opgaver som passer alle niveauer Makkerpar niveau – lille stor Samtalen er i fokus (fremmer forståelsen) De dygtigste laver eget projekt, tom kasse Arbejdsformer/aldersblandet/værkstedskasser

Værkstedsarbejde Arbejdsformer/aldersblandet/værkstedsarbejde

Værkstedsarbejde 12 værksteder som kører i ca. 6 uger Makkerpar Vælger sig på værksted Arbejder med kassen (VIS kasse) Laver evalueringsseddel Nyt værksted Arbejdsformer/aldersblandet/værkstedsarbejde

Værkstedsarbejde vvv

Emnearbejde Altid aldersblandet gruppe Forskellige holddannelser Fordybelse Samarbejde Tværfaglighed Undervisningsformer/emnearbejde

Samlinger Korte oplæg Fremlæggelser Højtlæsning Fællesskabslege Fortællerstol Børnemøde Kalender F.eks. 120 ord Undervisningsformer/samlinger

Idræt vvv

Bibliotek

Styringsredskaber Faglærer Periodeplanlægning Evaluering Elevplaner Barnet Morgenarbejdsbog Værkstedsevaluering Måltavle Teamet Elevplan/ elevsamtaler Klasselog Ansvarsfordeling Tovholderbørn

Mål for børnehaveklassen Styringsredskaber

Dansk Styringsredskaber

Matematik Arbejde med tal og algebra Tal: skrive tal, kende tallene til 10, kende lige/ulige Plus: med tal til 10, tegne plushistorie Minus: med tal til 10, tegne minushistorie Bestemme antal: tællemateriale, skriftligenotater Kende den lille talplade Arbejde med geometri Kende 3, 4, 5 og 6 kant. Tegne enkle mønstre Matematik i anvendelse Lave talmaskiner, krydse af i søjlediagram Kommunikation og problemløsning Beskrive enkle løsningsmetoder Kan arbejde individuelt, i makkerpar og på hold Kender og kan bruge centicubes, notater, tallinje Computerprogrammer Taltavle Hestevæddeløb Styringsredskaber

Elevplan Styringsredskaber

Hvorfor er det godt?! Klasseværdier og normer Læringsprincipper Klasserne er stationære og eleverne ruller Læringsprincipper Elev-elevlæring Leg og læring Rummelighed Rolleskift Gruppedynamik Differentiering Hvorfor er det godt for børnene? Hvorfor for de voksne?

www. uvelse-skole.skoleintra.dk