Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Sygepleje i korttidsafsnit
Patientpakker Angina /NSTEMI
Det tværsektorielle samarbejde
Baggrund for projektet
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Arbejdspladsudvikling
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Sygeplejeruddannelsen
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Sociologi – Individ og samfund
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
EPJ i Region Nordjylland
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Støvring den 11. september 2007
Kliniske retningslinjer!
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Metoder til kvalitetsudvikling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Lærerprofessionen.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
Årskursus for visitatorer
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Sygepleje og fagidentitet
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Metoder til kvalitetsudvikling
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse, et fagligt fundament, også ledelsesmæssigt, der tilgodeser dette Mette Kjerholt, 2011

Mine spørgsmål ved indlægget på temadagen 2010: Hvad skal indholdet være og hvordan skal pakken se ud for at ældre kronisk syge bliver tilfredse med pakken? ”Lige en gave jeg har ønsket mig” ”Åhh nej – endnu en ubrugelig gave …og som jeg ikke engang kan bytte”

Pakkeforløb: ”Formålet med pakkeforløb er at sikre kontinuitet og koordination i forløbene” (IKAS) …men hvad med indholdet – bla. det sygeplejefaglige indhold – i pakkeforløbene???

Hvordan efterspørger sygeplejersker i klinikken faglighed? (hvilken faglighed efterspørges = hvad efterspørges/tales om – og hvorfor?) Sygeplejens fundament – ideelt Vilkår for udøvelse af sygepleje Resultater fra 4 kvalitative undersøgelser af sygeplejepraksis

Hvordan efterspørger sygeplejersker i klinikken faglighed? (hvilken faglighed efterspørges = hvad efterspørges?) Tja….det er forskelligt – det afhænger af mange forskellige faktorer… 5 minutters summen med sidemanden: Hvordan efterspørger I, jeres kollegaer og jeres ledere faglighed? Hvad efterspørges? (Er det sygepleje, der efterspørges?)

Hvad er sygepleje? Sygepleje er et praksisfag med omsorg for andre mennesker som kerneværdi og kerneopgave Ifølge DSR skal sygepleje ”praktiseres på baggrund af etik, kontinuitet, omsorg, empati, håb, respekt, individets integritet, kommunikation og information”

Menneskesyn I sygeplejen opfattes mennesket som en fysisk, psykisk social og kulturel helhed. I sygeplejen opfattes mennesket som et selvstændigt handlende og ansvarligt individ, der har indflydelse på sin sundhedstilstand og har ressourcer til at medvirke til løsning af egne problemer Mennesket har ret til og krav på at blive respekteret som det unikke menneske, man er

To herrer! ”Når man arbejder som sygeplejerske, tjener man på en måde to herrer. Dels er man forpligtet af hensynet til patienterne, etisk og juridisk. Dels har arbejdsgiveren, arbejdspladsen, nogle krav og forventninger, som forpligter sygeplejersken” (Weile, 1995: Ansvar og ansvarlighed)

Kvaliteten af sundhedspersonalets handlinger og ydelser afhænger af den enkelte persons holdninger, evner og færdigheder – samt af de rammer, personen arbejder i og under Syddansk Universitet

Kendetegn ved hospital som organisation Bureaukratisk opbygget (standardiserede og ensartede ydelser, formelle regler og forretningsgange, faste rutiner og procedurer) Naturvidenskabeligt paradigme - teknisk fagsyn (lægedomineret tankegang - behandling af patienters kroppe) Effektivitet, kvalitet, hensigtsmæssigt ressourceforbrug ud fra et sundheds/ driftsøkonomisk perspektiv Formelle og upersonlige relationer

Kendetegn ved plejepersonale Uddannet indenfor det humanistiske paradigme Patienterne er unikke individer, som skal behandles og plejes individuelt Effektivitet, kvalitet og hensigtsmæssigt ressourceforbrug ud fra et patientcentreret perspektiv

Mine undersøgelser: ”Dialogen der blev væk” (2000) ”Omsorgssvigt i plejen til svage gamle – hvad og hvordan” (2004) ”Sygeplejerskers mangfoldighed af opgaver” (2005) ”Plejepersonalets kommunikation om ældre, kronisk syges forløb i relation til sammenhæng og medinddragelse”(ph.d- projekt )

Felt, Metoder, Materiale : Akutte medicinske døgnafsnit Feltobservationer, interviews, journalaudit, logbog Plejepersonale (inkl. lederne) på de medicinske afsnit Koordinerende sygeplejersker fra 3 kommuner Sygeplejejournaler på ældre, kronisk syge (65+ årige) Syddansk Universitet

Faktorer med indflydelse på plejen Samfundets værdier og kendetegn Sygehusorganisationens paradigme Sygehusorganisationens mål og succeskriterier Arbejdsopgavernes karakter Arbejdsorganisering / tilrettelæggelse Tilstedeværende ressourcer Personalets holdninger, værdier, adfærd Personalets viden og kundskaber Ydre faktorer Indre faktorer Syddansk Universitet

Resultater Kommunikationsmåder/ - veje/- mønstre afhænger af måden, man har organiseret procedurer og plejen på, og af personalenormering – men i høj grad af den kultur der gælder på afdelingen. Kommunikationens form, indhold og forløb tyder på at der er andre områder i patientforløbene der prioriteres højere end sikring af sygeplejens værdimæssige fundament. Syddansk Universitet

Resultater Organisatoriske rammer eksisterede ift sikring af en holistisk og individuel tilgang til patienten (tværsektorielle og tværfaglige mødefora, patientmøder, skriftlige sygeplejejournaler med fokus på helhed og medinddragelse) Sygeplejerskers fokus var fortrinsvis på patienternes akutte sygdomsmæssige tilstand Medinddragelse af patientperspektivet var relateret til dette fokus Syddansk Universitet

Resultater Ikke manglende viden om sygeplejens fundament – men manglende omsætning af denne viden i klinisk praksis Sygeplejersker efterspørger tid til at udøve sygepleje Det er ledelsen og det politiske niveau der bestemmer, hvad sygeplejersker skal bruge deres (sparsomme) tid på. Tiden bruges fortrinsvis på opgaver relateret det organisatoriske fokus

Resultater ift patientfokus: ”På sådan en afdeling som vores vil vi altid prioritere det akutte og behandlingen fordi det er det, der fylder – det er det der bliver betragtet som vores arbejdsområde… det er et vilkår” ”Vores fokus er på patienternes fysiske tilstand – sådan er det bare, det er jo det man er interesseret i” (Spl.fgl.leder)

Resultater (fortsat) ”Personalet prøver slet ikke at finde ud af hvem den enkelte patient er som person, men plejer dem uden at interessere sig for dem som mennesker” (Spl.studerende)

Hvad styrer sygeplejerskers kliniske praksis? Samfundsudviklingen Teknisk instrumentel tilgang til patienter Politisk prioriterede indsatsområder og krav (DDKM, akkreditering, standardiserede ydelser, målbare resultater) Sundhedsøkonomi (takststyring, DRG)

Kort sagt! Idealer om sygeplejepraksis (holistisk og individuel tilgang til patienten) indfris ikke i den konkrete praksis …Men denne viden ændrer ikke nødvendigvis sygeplejerskers adfærd! Hvad kan I gøre for at efterspørge og udøve en faglighed, der tilgodeser sygeplejens værdimæssige fundament?

Vise ord – af Deepak Chopra ”Alt hvad man trækker opmærksomheden bort fra, begynder at visne. Opmærksomhed er nøglen til forvandling, hvad enten der er tale om en situation, en omstændighed eller en ting”

En reminder! Systemet består af aktører –aktørerne er med til at ”tegne” systemet! System Aktører