USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
9. Bruger(venligheds)test
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Øvelse 1: First Impressions
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den kriminelle fødekæde i bander og
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest

Praktisk Afleveringsfrist for testopgaver og pretest: mandag d. 26/3 kl. 12. Ingen oplæg eller hjælpelærersupport i dag Slides vil fremover fast blive lagt på hjemmesiden dagen efter forelæsningen

Hvorfor brugertests? Designeren er inhabil - aktiv glemsel er en psykologisk umulighed Designeren tilhører ikke målgruppen Menneskelig adfærd varierer: generelle designguidelines dækker måske 90%, hvad med de sidste 10%?  Check af om man har husket at efterleve guidelines

Guidelines vs. brugertest 3 niveauer af guidelines 1.Generelle guidelines (på baggrund af undersøgelser af generel brugeradfærd) 2.Specialiserede guidelines på baggrund af undersøgelser af bestemte områder (f.eks. websites indenfor bestemt genre såsom e- handel) 3.Specifikke guidelines på baggrund af undersøgelser om en bestemt website/applikation og dens brugere (fx. salg af ure)

Usability teknikker Bruger observationer Heuristisk inspektion Andre teknikker

Typiske fejltagelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med brugertestning Man kan lige bruge sig selv som testperson i en klemt situation

Testning Test med bare 1 bruger er bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af "repræsentativ" bruger er overvurderet Test skal informere, ikke bevise Testning er en iterativ proces

Testcenteret

Lab setup, no cost

Lab setup, low cost (< kr)

High cost (> kr)

Regler for standardtest af brugervenlighed

Sprogbrug En tænke-højt test af brugervenlighed (også kaldet en test) udføres af en leverandør for en kunde på grundlag af en kravspecifikation. En test består af en række testseancer. I hver testseance løser en testdeltager som tilhører en forud aftalt målgruppe, en række testopgaver med et produkt under overvågning af en testleder . Forløbet af en testseance er beskrevet i en drejebog. Efter testen udarbejder testlederen en testrapport.  Testleder = moderator = facilitator (KBHMN)

Kravspecifikation Formål med testen Hvilket produkt der skal testes Målgruppe, screeningkriterier Antal testseancer Tidsfrister Navn på testleder og evt. assistenter Sted for testen Kommunikation af testresultater

Drejebog Detaljeret forløb af en testseance Indhold –Indledende bemærkninger –Henvisning til evt. spørgeskemaer –Stikord til indledende interview –Testopgaver –Stikord til debriefing

Testopgaver (1) Åbne vs. lukkede testopgaver –Web-wide ("Du og din familie er interesseret i at tage på ferie til Mazatlan, Mexico. Find et rejsetilbud, som både ser spændende ud og er rimeligt i pris") – Site-specific testing ("Gå til og find ud af hvad det koster at sende et postkort til Kina") Ingen skjult hjælp Rammer for acceptable løsninger For lukkede testopgaver: –Første testopgave skal være enkel –Kernefunktioner før sekundære funktioner

Testopgaver (2) Max 1 time i alt Hver opgave max 10 min. Relevante opgaver Realistik rækkefølge Evt. vælge opgaver "strategisk" udfra mål om test af særskilte dele af systemet, f.eks. navigation, søgning osv.

Testdeltagere Hver testseance omfatter 1-2 testdeltagere fra målgruppen Fortrolige med teknologien (fx. web/GUI), men ikke fagkyndige indenfor usability Forskellige niveauer af brugerekspertice Betaling eller gave af rimelig værdi til testdeltagere (ca. 300 kr) –Ingen gaver giver atypiske testdeltagere Mindst 4 testseancer.

Forløbet af en tænke-højt test Modtagelse af testdeltager. Evt. spørgeskemaer. "Systemet testes, ikke testdeltageren !" Interview om kendskab til webstedet etc. Testlederen beder testdeltageren løse testopgaverne én for én, mens han siger hvad han tænker  Interview: testdeltagerens opfattelse af produktet Farvel og gave

Retningslinjer for tænke-højt test Fokusér på adfærd - ikke meninger. Spørgeskemaer ej til statistik Testlederen skal være passiv –Ingen hjælp, heller ikke skjult Prompte testdeltageren Hvis testdeltager går i stå –minimal hjælp –afbryde opgaven Testlederen skal være objektiv

Lokalitet Hos kunden Steder hvor brugere naturligt færdes Hos leverandøren I et testcenter

Tilskuere og optagelse af test Mulighed for at følge seancen fra nabolokale Optagelse af seancen –Videooptagelse / Screen capture / Lydoptagelse –Anonymitet: ikke udlevere til kunden Hvis ingen optagelse: omhyggelige noter Testleder tæt på deltager eller i nabolokale Andre tilskuere –Testlederen i testlokalet –Bag projektdeltageren –Passiv adfærd –Aktive under afsluttende interview

Andre forhold Én testleder Tilstedeværelse af observatører Generelle etiske regler: –Testdeltageren orienteres om optagelse/tilskuere –Testdeltageren orienteres om anvendelse af bånd og resultater –Testdeltagere skal kunne sige fra (og få gave) –Testdeltagerens overordnede må ikke overvære test eller få adgang til optagelser –Testdeltagere skal fremstå anonymt

Testlederen Bør prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se "tankeboblerne" over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observatørerne)

Testrapport Udarbejdes af testleder, evt. i samarbejde med assistenter Brugbar for modtageren Passende længde

Testrapportens opbygning Resumé –3 gode ting –3 problemer –Overordnede råd Indholdsfortegnelse Kort beskrivelse af fremgangsmåde –Metode, udstyr, deltagerprofiler Testresultater  Drejebog (evt som appendiks)

Rapportering af testresultater Særligt vægt på resultater som vedrører nøgleopgaver Klassifikation af testresultater: –Forbilledlig; Mindre problem; Alvorligt problem; Kritisk problem; God idé  Problemets hyppighed Løsningsforslag Skelne mellem adfærd, testdeltageres meninger og testlederens meninger Passende antal testresultater (20-50) –Testlederen skal prioritere problemerne, ikke læseren

Klassifikation af fejl Hver fejl kan tildeles en karakter fra Kosmetisk fejl 2.Mindre fejl, hvor brugeren stopper op, undrer sig e.lign. 3.Alvorlig fejl, hvor brugeren skal have hjælp for at komme videre 4.Katastrofal fejl, hvor systemet går ned, ikke fungerer eller på anden måde ikke går som det skal