Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Forældrearrangement om folkeskolereform
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
5 IT-didaktiske principper
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Vision Uddannelsesparate unge
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Fagdidaktisk kursus i religion
Uddannelsesparathed - hvad er det
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Gentofte Kommunes skolevision
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Folkeskolereform 2014.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Læringskultur og elevinddragelse
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Læring, kommunikation og samarbejde
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vision mission værdier handleplaner
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Hvordan motiverer vi de unge?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer

Gymnasiet tænkt forfra

KNord 1.Tætte mentorsamtaler 2.Fælles skemalagt frokost med lærer og elever 3. Et fag en dag 4.Stærkere inddragelse af ældre elever og forældre. Borupgård Gymnasium 1.Lærerne planlægger selv deres egne forløb og timer. 2.Har haft matematik i faste bånd. 3.Solutions camp – fx kriminalitet i Hedegården. 4.7 minutter! Skab et drømmescenarie for jeres skole Lyngby TEC: 1. Ikke et fagskema – en innovationsskole. 2. Inkubation – inspireret fra google 80/20 3. Tæt samarbejde med Lyngby Tårnbæk Kommune og børnehaven på DTU. CPH WEST: 1.To-lærer ordning (ikke faglig lærer) 2.To dage om ugen har lærerne råderet over skemaet. 3.Hver lærer har tætte mentorsamtale med 5 elever hver uge. Personlige aftaler! Københavns Åbne Gymnasium 1) Fra sag til fag: Hele året tager udgangspunkt i ADRAs fokus på at forbedre forholdene i Rwanda. 2) Alle elever arbejde med selvevaluering

6 gymnasieklasser – 6 skoler – 30 lærere 3 år Vi udfordrer, hvordan vi tænker læring og arbejder med fem innovative kompetencer som både metode og læringsmål: Samarbejde Kreativitet Formidling Navigation Handling Bliver man en bedre gymnasieelev af at styrke ovenstående kompetencer?

Lærernes definition på handlekompetence  Eleven skal kunne føre sine ideer ud i livet – evt. uden for klasserummet.  Eleven skal selv kunne tage selvstændigt initiativ til handlen  Eleven skal kunne motivere andre til at handle  Eleven skal kunne bidrage til at delegere og koordinere opgaver i en arbejdsproces  Eleven skal kunne vurdere konsekvensen af en given handling  Eleven skal kunne vurdere om en idé er realiserbar  Eleven skal kunne danne og trække på sit netværk  Eleven lader sig ikke hæmme af, at informationer skal søges uden for klasserummet.  Eleven skal kunne vurdere, hvornår der skal træffes en beslutning.

Lærernes definition på formidlingskompetence  Eleven skal kunne planlægge en kommunikationsstrategi  Eleven skal kunne motivere og engagere andre  Eleven skal bevidst kunne bruge retoriske greb i sin formidling  Eleven skal kunne overbevise andre igennem sin formidling  Eleven skal kunne udarbejde en kommunikationsanalyse og træffe informerede kommunikationsmæssige valg.  Eleven skal kunne bruge utraditionelle formidlingsformer

Gymnasiet tænkt forfra

 Elevinddragelse i Gymnasiet tænkt forfra:  Knord: Tre elever med ved alle lærermøderne.  Borupgård: Studieretningsvurdering.  CPH WEST: Elever udvikler selv tværfaglige forløb. Med i hele fasen.  KG: ex: Trafficing  Lyngby TEC: Indretning af lokalet.  Espegærde: Hvornår vil I helst selv lave lektier?

Midtvejsrapport + 1. Eleverne i projektet fortæller mere positivt om deres undervisning end kontroleleverne. 2. Eleverne i projektet har en signifikant højere tro på, at deres indsats leder til et positivt udbytte. De har fået en stærkere tro på egen formåen. 3. Eleverne i projektet tilegner sig i højere grad end kontroleleverne de innovationskompetencer som projektet fokuserer på. 4. Eleverne oplever færre, men stærkere kollegiale relationer. 5. Eleverne i projektet fik signifikant højere karakterer ved årsprøver og eksaminer.

Midtvejsrapporten – 1. Der er ikke signifikant forskel mellem eleverne i projektet og kontrolelevernes fysiske eller skriftlige fravær. 2. Lærerne i projektet oplever at få et stort udbytte, med de peger også på at det er et krævende projekt at deltage i. 3. De fastlåste eksaminer

PARADIGMESKIFT?