Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hvad er internationalisering
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Internationalisering i grundskolen
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Det handler om eleverne
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen

Jeg starter med konklusionen om kommunernes indsats vedr. internationalisering Dialog om internationalisering – et bredere men også mere målrettet fokus – indsatsen i dag er for adhoc-iseret Inddrage den internationale profil i alle fag, hvor det er relevant Projekter med internationalt fokus Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling af initiativerne på tværs af kommunerne Efter - og videreuddannelse af medarbejdere Samspil med professionshøjskolerne At blive udfordret på kommunal vanetænkning Konkrete mål og evaluering af indsatsen

Hvorfor internationalisering? Viden er global Global økonomi – nye vækstområder Hastige samfundsændringer Tid og geografi betyder ikke længere så meget Stor vækst i uddannelsesområdet Styrkelse af befolkningens kompetencer set i et internationalt perspektiv Ny viden til Danmark på velfærdsområderne

Hvilket udgangspunkt Lissabon - erklæringen 2000 i EU Globaliseringsrådet 2006 Nationale mål og EU-mål for uddannelsespolitikken Velfærdsaftalen 2006 Regeringens fremskridtsrapport 2007 Internationale strategier i kommunerne

Hvilke ydelser skal vi leve af – hvad skal de unge forholde sig til i en international sammenhæng? Ydelser til de relativt velstillede – der kan vælge anderledes Identitet, oplevelse og udødelighed Lokalt konkurrenceudsat værdiproduktion Globalt konkurrenceudsat værdiproduktion De enkelte forretningsprocesser bliver lagt der, hvor konkurrencekraften er størst

Hvilke kompetencer er vigtige i en international kontekst – fokus på kommunen og skolen Fokus på faglighed – kulturteknikker - herunder viden om ny teknologi Sprog – engelsk og gerne et sprog mere Fleksibilitet Omstillingsevne – den internationale arbejdsdeling Kulturel kompetence Samarbejdsevne Mellemfolkelig forståelse – viden om mellemfolkelige organer Fokus på iværksætteri En uddannelse man bliver glad, stolt og kan leve af!

Indsatsområder i hele uddannelsessystemet Flere unge i uddannelse – 2010 og 2015 Realkompetencevurdering og efteruddannelse Forøgelse og sikring af tiltrækningskraft Åbenhed Kvalitetsnormer for uddannelse Fleksible læringsforløb Registrering af nøglekompetencer og erhvervsmæssige behov

Folkeskolens internationale dimension EVA - rapport 2003 – hvad sagde den om skolens internationale dimension? Behov for klare meldinger fra Undervisningsministeriet Kommunale mål for den internationale dimension Skolen skal arbejde sammenhængende med den internationale dimension Læreren og klassen skal arbejde sammenhængende – samarbejder, kulturforståelse, sproglige kompetencer, internationale strategier. Lokale strategier for internationalisering

Udviklingsfelter i kommunerne Behov for en international profil i kommunerne. Hvad skal den indeholde: Hvad vil vi med en international profil ? Internationale afdelinger i kommunerne Partnerskabsaftaler Partnerskabsskoler Udvekslingsaftaler Systemeksport Internationale klasser og skoler – evaluering og perspektivering Ny viden til skole og børn med et internationalt perspektiv Behov for praktikaftaler i udlandet Fokus på de sproglige kompetencer

Kommunale parter der skal involveres i den internationale strategi Kommunalbestyrelsen Børne- og skoleudvalget Forvaltningen Konsulentkorps Skolelederne og skolebestyrelsen Lærerteam Eleverne Forældrene

Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen

Konklusion: Hvad har vi behov for i kommunerne? Dialog om internationalisering – et bredere men også mere målrettet fokus – indsatsen i dag er for adhoc-iseret Inddrage den internationale profil i alle fag, hvor det er relevant Projekter med internationalt fokus Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling af initiativerne på tværs af kommunerne Efter - og videreuddannelse af medarbejdere Samspil med professionshøjskolerne At blive udfordret på kommunal vanetænkning Konkrete mål og evaluering af indsatsen

Næstved Kommunes internationale strategi – primært fokus på de ansatte Har defineret en strategi Har etableret en særlig afdeling Videndeling, systemeksport, kompetenceudvikling og personaleudvikling Er formuleret i målrettede partnerskabsaftaler Elevprogrammer Vi er åbne overfor hvad der sker på den internationale pædagogiske scene f.eks. storyline, læringsstile, high scope Vi arbejder med det og igangsætter jævnligt projekter desangående, ligesom det indgår i den almindelige udvikling i form af oplæg Mange samarbejdsrelationer på kulturområdet – teater, musik, kunst.

Næstved Kommunes internationale strategi fortsat…. Vi samarbejder med både Skotland og Pistoia (særligt i forbindelse med dokumentation og barneperspektiver) Vi holder oplæg på internationale konferencer omkring pædagogisk udvikling i Danmark Vi arrangerer studieture vores ansatte i på børneområdet Vi kunne såmænd også finde på at arrangere konferencer i Danmark med udenlandsk deltagelse

Udfordringer ved praktikpladser i udlandet –der efterspørges stort set kun engelsktalende lande –ved udstationering i ikke engelsktalende lande kan den teoretiske del ofte tages på engelsk, men praktikken er på modtagelandets sprog –vi fokuserer ofte på, at vi ønsker at sende studerende ud, men er vi også selv gearede til at modtage –ledere og medarbejdere skal have stærkere sproglige færdigheder for at kunne modtage praktikanter –programmer er ofte EU - finansierede og med tilvæksten af de nye østlande er tysk blevet et vigtigt sprog –da vore nabolande har længere og større erfaringer med integrering af to - sprogede børn i daginstitution og skoler, vil det være en rigtig god ide ikke blot at tænke internationale praktikpladser, men også international efteruddannelse.

Hvilke kompetencer skal de internationale medarbejdere i kommunerne have ?  Viden om sprog og kultur  Evne til at se nye trends og tendenser  Evne til at lede under foranderlige vilkår  Evne til igangsætning, innovation og udvikling  Evne til at formulere vision og strategier  Evne til at udvikle sig selv  Evne til at træffe beslutninger  Evne til at formidle organisationens værdier og holdninger  Evne til at være resultatorienteret Evne til at etablere netværk Evne til at kommunikere