Erfagruppen for markedsføring af folkebibliotekerne Den 11. november 2008 Kl. 9-12 Gentofte Hovedbibliotek.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Marketingplanlægning
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Årsmøde 8. maj 2012 Kl : Morgenmad Kl : Konsortiet byder velkommen og indleder dagen V/ Lone Knakkergaard og Kirsten Husted, Vejle Bibliotekerne.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Merlivs seminar 27. August 2008
Markedsvurdering.
Formidling i selvbetjente biblioteker
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fra team af navn til team af gavn.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Lean Netværk AAU.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Fødekæden Marketing Web Markedsføring PR Netværk: Events, messer m.v. Direkte kontakt Telefonsalg Rundvisning Opfølgning på tilmelding Kurset Kommunikation.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
INDSKRIVNINGSMØDE.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
DIRA - Dansk Robotnetværk Danish Industrial Robot Association Fakta: DIRA – Dansk robot Netværk (Danish Industrial Robot Association) 138 medlemmer Leverandører.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Preben Egebo Jagttegns lærer Nyjæger koordinator
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Hjertecafèer - tilbageblik
Idegrundlag og målsætninger
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
DTHS Synsfaglige Netværksdage 2017
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Ambassadørnetværkets temadag
Præsentationens transcript:

Erfagruppen for markedsføring af folkebibliotekerne Den 11. november 2008 Kl Gentofte Hovedbibliotek

Dagsorden:den 11. nov., kl Oplæg til den konstruktive kritik: udvikling og vurdering i NABC Oplæg fra gruppen Lisbeth Steckhahn, Hvidovre: Om markedsføring af e-ressourcer Gudrun Møller, Tårnby: Kommunikationsstrategi Helle Winther Olesen, Furesø: Om debatforum Pause I plenum: erfaringer med Facebook, Blogs, web2.0 i markedsføring v Thomas Tiedje Indhold på temadag den 26. maj 2009 kl. 9-16, Gentofte, blog Anbefaling for fælles branding, blog Datoer for de næste møder + forslag til emner

Konstruktiv kritik Udvikling kontra vurdering Det er en fordel at skille de to tydeligt ad At vide hvor man er i processen Når vi pitcher (vandhuller) skal vi besvares med udviklingsmuligheder Når vi fremlægger færdigt projekt skal vi besvares med vurdering

Vandhullet Vandhullet: er et navn for en bestemt på at pitche på og give kritik på. Dem der inviteres til at være med til pitchen skal være opmærksomme på at de er med til at udvikle en idé, ikke blot vurdere og kritisere. Deltagere tildeles bevidst følgende roller

3 roller til udvikling - Vandhullet Dem, der forholder sig til alt det, der gør ideen god Dem, der forholder sig til, hvordan idéen kan bliver endnu bedre, skarpere Dem, der tager rollen som bruger-gruppe på sig – Brugerbrillen!

Forløb for Vandhul Tildeling af roller En vælges til at styre processen Definition af rollerne (se forrige slide) Pitch på 5 min ud fra NABC Feedback fra de 3 grupper Ideen med rollerne er at man både får forøget fokus på projektets værdi, man får set på det i en anden optik (bottom up/top down), fastholder blik på brugeren og får defineret teamroller tydeligere.

Redskab til vurdering SWOT-analysen er rigtig god! – Særligt til evaluering/vurdering S: Strength/Styker ved projektet W: Weaknesses/Svagheder ved projektet O: Opportunities/Muligheder i projektet T: Threats/Trusler, konkurrenter for projektet

SWOT Styrker: S – interne Hvad er projektet styrke: Høj kvalitet, lave priser, unikke produkter, lokalt kendskab, stor erfaring, placering, slogan Svagheder: W - interne Hvad er projektets svagheder: Mangel på arbejdskraft, små lokaler, få likvider, gamle og hierarkiske forretningsprocedurer Muligheder: O - ekstern Hvad er projektets muligheder: Ny teknologi, nye brugere, åbningstider, Udnyttelse af netværk, Udbygning af lokale/regionale netværk. Trusler: T – ekstern Hvad er projektets trusler: Ny lovgivning, nye gratis udbydere, valutakrise, dårlig presseomtale af branchen, ustabile leverandører

Lisbeth Steckhahn, Hvidovre: Om markedsføring af e-ressourcer

Gudrun Møller, Tårnby: Kommunikationsstrategi

Helle Winther Olesen, Furesø: Om debatforum

Erfaringer med Facebook, Blogs osv. Hvem har erfaringer med Facebook, Blogs, Web 2.0 i forbindelse med markedsføring? Biblioteker med profiler…. Virker det?! Thomas Tiedje fremlægger eksempler Hvem kunne pitche sådan et projekt næste gang?!

Temadagen forår 2009 Overskrift: Temadag om markedsføring af og på folkebibliotekerne Målgruppe/forudsætning: Alle biblioteksansatte som arbejder med eller har interesse i markedsføring og formidling i bredeste forstand. Beskrivelse/indhold: Denne temadag er en inspirationsdag for alle biblioteksansatte, der gerne vil orienteres om de nye perspektiver og muligheder inden for markedsføring af folkebibliotekerne, og bibliotekernes arrangementer. En række markante oplægsholdere som hver især beskæftiger sig med markedsføring af kultur, giver deres bud på effektiv markedsføring ud fra deres erfaringer uden for biblioteksverdenen. (Så snart oplægsholdere er fastlagt vil kursusbeskrivelsen blive rundsendt) Varighed: Heldagskursus, Underviser(e): Koordinator, Amalie Ørum Hansen, Gentofte Hovedbibliotek, Tid og sted: Kl. 9-16, D. 26. maj, 2009

Temadagen- forslag Oplægsholdere: Emner:

Fællesmøde med Erfa for E-ressourcer Kunne vi holde et fællesmøde med erfagruppen for e-ressourcer? – Vi kunne måske prøve at lade dem pitche to tiltag, som de gerne vil har kritik og vurdering af? De har som succeskriterium at de skal øge transaktionen for e-ressourcer med 25% - måske vi kan fungere som sparringspartnere?

Vores anbefaling for fælles branding Hvordan formulerer vi en anbefaling – Arbejdsgruppe, der kan kaste temaer ud på vores blog: – Oplæg til næste gang, prøve at pitche 1-2 ideer på baggrund af temaerne på bloggen?

Golden Days - et erfa-samarbejde Golden Days holder samarbejdsmøde – Den 21. november, kl i Hofteatret, Christiansborg Ridebane (tilmelding senest 17.november)! Tema: 1700-tallet, Kulturmødet mellem Danmark og verden – Tema 2009: Fart, krop- 1920’erne og 1930’erne

Datoer – kommende møder Den 20. januar 2009 (temadagsindhold/fællesbranding/pitch) Den 31. marts 2009 Den 26. maj 2009 (temadagen) Den 18. august 2009 – Datoer efterår 2009?

YouTube Den ikke-viste episode af Batman og Robin i biblioteketBatman og Robin i biblioteket Bibliotekar til samtale – Monty Python…Monty Python Super-bibliotekaren En anden super-bibliotekarsuper-bibliotekar Stand-up-bibliotekaren Old school-infofilm – 10 min. lang… Old school-infofilm Cookie monster på biblioteket Kærlighed til og på biblioteketbiblioteket De australske bibliotekarers tv-seriebibliotekarers

Referat Oplæg til den konstruktive kritik og NABC Der var generel enighed om at fortsætte med at bruge NABC til udvikling. Næste møde prøver vi med 2-3 pitch Datoer for de næste møder + forslag til emner Facebook, blogs og myspace. En gennemgang af hvad vi kan bruge det til i forhold til hhv. arrangementer og profiler for hele biblioteker. Thomas Tiedje fortsætter oplæg og gennemgang,

Referat Oplæg fra gruppen Lisbeth Steckhahn, Hvidovre: Om markedsføring af e-ressourcer – Om World Wide Viden-projekt. Meget anvendeligt for erfagruppen for e- ressourcer. Vi inviterer dem til et oplæg/sparring næste gang. Gudrun Møller, Tårnby: Kommunikationsstrategi – Om koordinering af bibliotekets kommunikation inden for og uden for huset. Vi kører en SWOT af projektet på bloggen. Det kunne være interessant at se det implementeret andre steder. Helle Winther Olesen, Furesø: Om debatforum – Om den succesfulde debat-foredragsrække. Det er interessant at finde succestriggere. Champion (Børge), lokal forankring osv. Og dermed kunne se den direkte anvendelighed for andre arrangementer. Se slides fra oplæg!

Referat: Debatforum fortsat Succesudløsere Debatforum – Champion (Børge) – Støtte fra lokalpresse – Lokalforankring – Foreningsstøtte og ekstern fundraising – Sæsontilmelding (loyalitet og identitet) – Debat-elementet – Gratis – Kaffe og vand – Åbenhed i emnevalg – Tiden (eftermiddag) Arrangement – ’foredrag’ – Måske 15 deltagere (5 interne) – Koster 30 kr – Afsendere er en arrangementsafdeling – Foredrag – Billet fra gang til gang

Referat I plenum: erfaringer med Facebook, Blogs, web2.0 i markedsføring – Thomas Tiedje præsenterede en række interessante biblioteksprofiler. Vi starter næste møde med fortsættelsen. – Det blev foreslået at der nedsættes en erfa/netværksgruppe for alle biblioteksmedarbejdere der arbejder med web 2.0 – Der vil sandsynligvis være pitch næste gang fra erfagruppen

Referat Indhold på temadag Den 26. maj 2009 kl. 9-16, Gentofte – Forslag til opælgsholdere: Peoples Press, Niels Erik Vollmann, museolog. – Det blev foreslået at holde temadagen todelt. En del med inspirationsoplæg og en del med praktiske redskaber, workshops.

Referat Anbefalinger – At der nedsættes en erfagruppe/netværksgruppe for biblioteksmedarbejdere som arbejder med web 2.0 – At der på baggrund at Gudrun Møllers oplæg arbejdes videre med en ’skabelon’-form for standardisering og koordination af PR og kommunikationsstrategier for det enkelte bibliotek. Hvordan kan sådan et internt samarbejde initieres, hvilke arbejdsgange og mødeformer virker?

Referat Datoer for de næste møder + forslag til emner 20. januar 31. marts 26. maj (temadag) 18. august