Sprog og sprogfagene i gymnasiet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Advertisements

AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra formel til funktionel undervisning
Læsning..
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Analyse af praksis.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Workstations.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Elevaktiverende undervisning
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
En kompleks opgave for dansklæreren
Almen sTudieforberedelse - AT
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
VISL – begrænsninger og styrker
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Digital skriftlig- og mundtlighed
Et udsnit af et undervisningsforløb
Gymnasiet (Stx)
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
1. lektion: Danmark i verden
Læsning.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Dokumentar.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
Bachelorprojektvejledning?
KLF’s medlemsundersøgelse 2017
Engelskfagets metoder
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Tysk i SRP 2014.
Dansk-historieopgaven
Grundbog til DANSK i grundforløbet
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Sprog og sprogfagene i gymnasiet Lars Eskesen Latin, græsk, oldtidskundskab og engelsk Odder Gymnasium

Sprogenes udfordring Sprogfagenes genstandsområde er tekst: Teksterne er en sproglig kodifikation af: Litteratur/Kultur Historie/Samfund/Politiske forhold Materialitet Sprogets grammatik Udfordringen bliver at afkode og anvende sproget mundtligt og skriftligt lærerplaner

Afsender Sprogafkodning Grafem Fonem Morfem I sprogfagene afkoder vi tekstligt indhold på en lang række sproglige niveauer Afkodning didaktiseres efter formål, stofudvælgelse/indhold, materiale, omfang og arbejdets progression/varighed Målet for didaktiseringen er opnåelse af kompetence til at tale, lytte, læse og skrive sproget. Semem Frase Syntagme Syntaks Sætning Periode Afsnit Kapitel Tekst Modtager

Afkodning 0g selvsyn Eleven skal se, høre og behandle kodifikationens form og indhold. Det kræver: Sekvensering og variation i lektionerne. Det skal understøtte: Den kommunikative kompetence - stilladsering af situationer/kontekster, hvori der kommunikeres på fremmedsproget: Cooperative Learning, gruppearbejde/pararbejde, IKT Anvendelseskompetencen – inddrag umiddelbart genkendeligt materiale; bring eleverne ud i verden: IKT (podcasts, netformidling, fiktive facebook- profiler mm.) Den sproglige kompetence: oplæsning, oversættelse, formel sproglig afklaring – høj grad af differentiering helt ned på individniveau Tydelighed i krav, forventninger, progression og taksonomi 5 % 90 %

Sekvensering og variation På forløbsniveau Formål Progression På lektionsniveau Hvad består lektionen af. Gennemgå gerne kort før igangsættelsen, hvad målet med sekvenserne er Hvor spiller lektierne/det forudgående arbejde en rolle Hvordan evalueres undervisningen

Postcolonialism, India and Great Britain Forløbets formål Specielt: At opnå viden om Storbritanniens fortid som kolonimagt i Indien og om det historiske efterslæb af denne Generelt: At opnå viden om kolonialismens betydning for kolonisatoren under og efter kolonialismen, samt betydningen i en global afkolonialiseret modernitet Forløbets progression Forløbet bevæger sig fra en general vidensdannelse om kolonialismens årsager (økonomisk, kulturelt), dens mål, udstrækning og aktører til en specifik beskrivelse af Storbritanniens kolonialisering af Indien fra Victoria- tiden frem til Indiens deling og afkolonialisering Kompetencekrav Anvendelse af relevante begreber i beskrivelsen af kolonialismen og dens konsekvenser Kendskab til centrale problemstillinger i Indiens fortid og nutid som tidligere Britisk koloni

Postcolonialism, India and Great Britain Lektie Rushdie, S., Good Advice is Rarer than Rubies, ss. 1-3 (+opgave 1-3) + do-periphrases (benægtede og spørgende sætninger ) Sekvens Materiale og formål Arbejdsform 1. 11.00-11.25 Omskrivning med do/does Pararbejde med konstruktion af 5 sætninger, der eksemplificerer grammatikken. Sætningerne byttes med et opponentpar, læses højt og omdannes til ligefremme hovedsætninger 2. 11.25-11.50 Good Advice is Rarer than Rubies Individuelt: Udpeg fortæller og dennes synsvinkel. I grupper: Skriv en karakteristik over Rehana og Muhammad Ali. I skal bruge mindst to do-omskrivninger 3. 11.45-12.05 I grupper: Lav en kortfattet screencast over jeres karakteristik med udvalgte citater, der underbygger jeres pointer. Inddrag relevante kernebegreber 4. 12.10 Instruks over den kommende lektions forløb og brugen af screencasts + lektie

Udfordringer Peg på en eller flere udfordringer, vi møder i sprogundervisningen Hvordan løser vi det? Typiske udfordringer: Mundtlighedskompetence Skriftlighedskompetence og grammatisk sprogkorrekthed Tekstforståelse og taksonomi

Den gode sprogundervisning Udpeg to-tre gode oplevelser med sprogunder- visning, der virker. Hvorfor virkede det godt?

Afkodning – kort fortalt Perioder De litterære, historiske og kulturelle perioders samspil Hermeneutik Strukturalisme Nykritik Dekonstruktion Feminisme Litterære/kritiske strømninger overhovedet Tekstafkodning Stilistik Metoder og kritisk tradition Lydlig-fonetisk Vokabular Sætningskon-struktion Retorisk (figurer og troper) Metaforik Topik Komposition Narrativ Genre og genre-konven-tion Fik-/faktion og ikke-fiktion Klassiske genrer og konventioner: Poesi og prosa (epik, lyrik, historie, filosofi osv.)