Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Alle børn skal være del af fællesskabet
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Kortlægning af læremiddelkultur
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Evaluering af mobil e-læring
Et bud på digitale materialer i fremtidens folkeskole
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Kompetencematrix Digitale kompetencer
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Faglærer Peder Møller Mathisen, Learnmark Horsens Udviklingskonsulent Christiane Bech, UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern Centerchef Michael Lund-Larsen,
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Digital formativ sprogscreening på EUD
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Planlægning, proces og evaluering
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
”Blog som læringsplatform”
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
It i folkeskolens matematikundervisning
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it 29.marts 2012 eDesign - fra idé til digitalt læremiddel Undervisnings- middelprisen 2009 Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Perspektiver med digital læring 29.marts 2012 Partnere i Det Nationale Videncenter for e-læring: VIA University College Erhvervsakademi Århus Århus Købmandsskole Forankret i @ventures, Kompetencecenter for e-læring, Århus Købmandsskole @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Opgaver Kernekompetence: Pædagogisk innovation med e-læring Videncenter: Analyser Udviklingssamarbejde Kompetenceudvikling Videndeling 15 medarbejdere Kompetencecenter: e-læremidler e-læringsmiljøer e-evaluering It-støttesystemer @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvis e-læring er svaret - hvad var så spørgsmålet? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Ubrugte e-læremidler CTU, ITMF: mio. af kr. til digitale læremidler i folkeskolen CAMPUS: mio. af kr. til digitale læremidler i staten Projekter: mio. af kr. til digitale læremidler til ildsjæle @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvis e-læring er svaret, men ikke på spørgsmålet - hvad er så løsningen? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Noget virker Vismandsportalen – anvendes af 1/3 af gymnasieeleverne Medicinregning – anvendes af 75% af sygeplejerskestuderende på VIA Delingsværktøjer – anvendes bredt @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvorfor virker det? Det virker ikke Det virker Uklare behov, målgrupper, succeskriterier Intet fælles sprog mellem faggrupper Ingen målgruppetilpasning Manglende didaktisk overflytbarhed Manglende kompetencer Topledelsesopbakning Målgruppe-analyse og -involvering Anvendelse af udviklingsmodel Fleksible materialer Lærer- og implementeringsvejledning Aktionslæring Reel ledelsesopbakning @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © 3 e-læringsformer Instruktivistisk Social-konstruktivistisk Konstruktivistisk Overførsel af viden: ”Tankpasser-pædagogik” Konstruktion af viden i fællesskab: Cooparativ Learning Afprøvende konstruktion af viden: Problembaseret læring @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Perspektiver med digital læring 29.marts 2012 e-Didaktik Formål og mål Lærerens forudsætninger Deltagerforudsætninger Organisering Evaluering Instruktivistisk Socialkonstruktivistisk Konstruktivistisk E-læringens form og elementer Materiale Samarbejde Lærerrolle Kommunikation @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Drejebogen som dialog-redskab Fagperson E-didaktiker Medieudvikler @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Instruk- tivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Socialkonstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Konstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©