Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it 29.marts 2012 eDesign - fra idé til digitalt læremiddel Undervisnings- middelprisen 2009 Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Perspektiver med digital læring 29.marts 2012 Partnere i Det Nationale Videncenter for e-læring: VIA University College Erhvervsakademi Århus Århus Købmandsskole Forankret i @ventures, Kompetencecenter for e-læring, Århus Købmandsskole @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Opgaver Kernekompetence: Pædagogisk innovation med e-læring Videncenter: Analyser Udviklingssamarbejde Kompetenceudvikling Videndeling 15 medarbejdere Kompetencecenter: e-læremidler e-læringsmiljøer e-evaluering It-støttesystemer @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvis e-læring er svaret - hvad var så spørgsmålet? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Ubrugte e-læremidler CTU, ITMF: mio. af kr. til digitale læremidler i folkeskolen CAMPUS: mio. af kr. til digitale læremidler i staten Projekter: mio. af kr. til digitale læremidler til ildsjæle @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvis e-læring er svaret, men ikke på spørgsmålet - hvad er så løsningen? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Noget virker Vismandsportalen – anvendes af 1/3 af gymnasieeleverne Medicinregning – anvendes af 75% af sygeplejerskestuderende på VIA Delingsværktøjer – anvendes bredt @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvorfor virker det? Det virker ikke Det virker Uklare behov, målgrupper, succeskriterier Intet fælles sprog mellem faggrupper Ingen målgruppetilpasning Manglende didaktisk overflytbarhed Manglende kompetencer Topledelsesopbakning Målgruppe-analyse og -involvering Anvendelse af udviklingsmodel Fleksible materialer Lærer- og implementeringsvejledning Aktionslæring Reel ledelsesopbakning @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © 3 e-læringsformer Instruktivistisk Social-konstruktivistisk Konstruktivistisk Overførsel af viden: ”Tankpasser-pædagogik” Konstruktion af viden i fællesskab: Cooparativ Learning Afprøvende konstruktion af viden: Problembaseret læring @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Perspektiver med digital læring 29.marts 2012 e-Didaktik Formål og mål Lærerens forudsætninger Deltagerforudsætninger Organisering Evaluering Instruktivistisk Socialkonstruktivistisk Konstruktivistisk E-læringens form og elementer Materiale Samarbejde Lærerrolle Kommunikation @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Drejebogen som dialog-redskab Fagperson E-didaktiker Medieudvikler @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Instruk- tivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
Socialkonstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©
@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Konstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©