Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Aftalelov, købelov og CISG
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Fuldmagter Kap. 11 Af: Pia Hansen
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
Overdragelse af støtterettigheder
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Fordeling af overdragelsessum •Fordeling af den samlede kontantomregnede salgssum skal foretages.
Kap 6 Købeloven Kapitel 6.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
AFSÆTNING A – Schønberg
Lektion 3 Elektroniske Aftalers indgåelse
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Handel på en moderne bedrift Økonomikonsulent Hans Fink.
Projektlederens rolle(r)
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Sådan opnår du en god pris på salgsafgrøder Konsulent Jacob Winther Nymand Landscenter Planteproduktion.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvor og hvordan afsætter man fiberfraktionen? Thorkild Q Frandsen, Landscentret, Plan & Miljø DLBR Landsdækkende rådgivning Gylleseparering og afbrænding.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Faldgruber i kontrakter - hvad betyder alt det med småt? Tirsdag den 11. januar 2005 v/ konsulent.
Handel med korn mellem landmænd
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Grovfoderseminar 2008 Handel med grovfoder Erik Bendix Jensen – Dansk Kvæg Erik Maegaard – Planteproduktion.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Risikostyring med finansielle instrumenter og handel med råvarer Landmand, cand.agro. Hans Luunbjerg,
Præsentation Oskar Kovacs Cand.merc. (jur.) Konsulent i DR.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Bekæmpelse af ukrudt i korn - sidste nyt fra Landsforsøgene specialkonsulent Jens Erik Jensen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Kapitel 17 Kaution.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 19 Overdragelse af fordringer.
Kapitel 20 Fordringer, gældsbreve og pantebreve. 1.En fordring – hvad er det? 2.Overdragelse af krav 3.Debitors indsigelser mod kravet 4.Hvem kan tage.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 17 Kaution.
Kapitel 10 Internationale køb
Bestilling og ordrebekræftelse
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Forhandlingens DIAMANT
og Næstved Fjernvarme A.m.b.A.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Præsentationens transcript:

Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø

Indledning ► Et simpelt spørgsmål for nogle ► Et frustrerende spørgsmål for andre ► Et vigtigt spørgsmål for de fleste ► Et højaktuelt spørgsmål for alle ► Et spørgsmål, det ikke er muligt at give et kort og præcist svar på

Hvilken aftale, skal jeg have? Valg af aftaleform afhænger af mange forhold: ► Hvor meget is i maven har jeg? ► Hvor risikovillig er jeg? ► Er jeg indstillet på at handle med en part, jeg ikke kender? ► Hvor stor er min opbevaringskapacitet? ► Mange andre forhold

Forskellige aftalemuligheder ► Kontraktsavl – med grovvareselskab eller husdyrproducent ► Salg før høst – evt. puljeordning ► Salg ved høst ► Salg efter høst – evt. via en international kornbørs eller ved benyttelse af futures e.l.

Kendetegn ved kontrakter ► Regulerer forløbet af en aftaleperiode ► Skulle gerne forhindre uenighed ► Skaber sikkerhed og tryghed ► Begge parter er bundet af aftalen ► Kan indeholde ubehagelige overraskelser, især for den ene part

Aftaleretlige principper ► Der hersker aftalefrihed ► Aftalens ordlyd er det, der gælder!!!!! ► Aftalelov og købelov hjælper, hvis uklart ► Købelov indeholder kun mindstekrav ved forbrugerkøb ► Kornafregningsaftale gælder ikke mere ► Både mundtlige og skriftlige aftaler binder

Kontraktens indhold Den individuelle del: ► Felter der skal udfyldes, eks. navn, mængde og lignende Standardvilkår: ► Fortrykte vilkår ► Favoriserer ofte den ene part

Vedtagelse af standardvilkår ► Standardvilkår skal vedtages ► Vedtagelse sker ved underskrift på aftalen ► Vilkår, der henvises til i kontrakten, er ligeledes vedtaget ved underskrift ► Eks.: ”handelsvilkår”, ”høstinformation” eller ”salgs- og leveringsbetingelser”

Kontrakters tilsidesættelse ► Aftalelovens § 36 -> urimeligt eller i strid med redelig handlemåde ► Uklarhedsreglen -> uklarheder skal skade den, der har skrevet aftalen MEN Landmænd er erhvervsdrivende, når de indgår aftaler. Selv om man er den svage part i et aftaleforhold, er det meget svært at få tilsidesat en aftale.

Vigtige forhold i en kornkontrakt ► Sort, pris og leveringstidspunkt ► Bestemt mængde eller antal ha ► Kvalitetskrav og konsekvens af manglende opfyldelse af krav ► Fradrag i afregning ► Øvrige vilkår for aftalen, herunder handelsbetingelser, høstinformation o.l.

Hvornår er der indgået en aftale? ► Når en aftale er underskrevet af begge ► Når en aftale er underskrevet af den ene, og den anden forholder sig passiv ► Når en ordrebekræftelse er modtaget, uden at der reageres ► Når man gør som tidligere år

Kvalitetskrav ► Krav stillet af køberen ► Køberen kan uden videre slække på kravene, hvis det ikke skader sælgeren ► Kan i visse tilfælde fastsættes på et senere tidspunkt, eks. i en høstinformation ► I så fald overladt til køber at fastsætte de endelige krav

Hvad hvis krav ikke overholdes? ► Stadig bundet af aftale, men på andre vilkår, eks. afregnes til foderbyg ► Hvornår fastsættes prisen på foderbyg? ► Fritstillet, men forpligtet til at holde køber skadesløs

Hvordan sikrer man sig bedst? ► Ved omtanke ► Ved grundighed ► Ved at stille spørgsmål ► Ved at forstå indholdet ► Ved at stille krav ► Ved at reagere, når man er uenig ► Ved at have alt på skrift

Afsluttende bemærkninger ► Gode muligheder ► Vær omhyggelig ved aftalens indgåelse ► Minimer risikoen for skuffelser