Den undersøgende dimension

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Lærerprofessionen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Inquiry based science education
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Inquiry Based Science Education - IBSE
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fra vejledning til biologi c
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skrivning i de store formater
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Den naturvidenskabelige metode
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den undersøgende dimension Praktisk arbejde i Natur og teknik Fremlæggelse af Hanne Nymark og Anita Vonk

Forskellige arbejdsmåder til udvikling af de naturfaglige kompetencer her ser vi på det praktiske arbejde hvor: Eleven laver undersøgelser Efterviser naturlove Eksperimenterer

De fire delkompetencer 2. Repræsentationskompetencen - iagttage - præsentere og analysere resultaterne af forsøg 1. Empirikompetencen: - observation og beskrivelse - eksperimenter - klassifikation - dataindsamling - behandling og generalisering mellem praksis og teori 4. Perspektiveringskompetencen - skal fremmes, så viden og resultater kan sættes ind i en større sammenhæng, også ikke-naturfaglig. Så eleverne kan forholde sig kritisk og vurderende til naturfaglig viden i forhold til anden viden 3. Modelleringskompetencen - problemformulere - skelne mellem model og virkelighed

Planlægningsfasen af undervisningen

Motivationen optimerer læringen Engagement sikres Eleverne ser nytten af deres arbejde De får ansvar og ejerskab

Tilrettelæggelse af det praktiske arbejde Stil altid dig selv nogle almene didaktiske spørgsmål før arbejdet begynder. Hvordan udvikles den enkelte elevs potentialer bedst? Overvej: Gruppe- eller enkeltmandsarbejde Sammensætning af grupperne, så alle og alles potentialer styrkes og udvikles. Hvor mange elever i gruppen?

I praktisk arbejde er der mulighed for at styrke: Sanserne: Gennem arbejdet med alle mulige redskaber,værktøjer, genstande, instrumenter modtager man mange sanseindtryk og man kan udvikle den sansende evne ved at føle, smage og lugte. Sammen med andre bliver man bevidst om nye sanseindtryk. Her udvikles både de auditive og visuelle, de taktile og kinæstetiske sanser. Fysiske og motoriske evner: Udvikles især udendørs Aktiviteterne betragtes som leg, som så bliver en del af et læringsforløb Jo lavere stressniveau, jo større afslappet syn på at lave fejl Sociale og sproglige kompetencer Udvikles bedst i arbejdsfællesskaber. Her er der brug for ekstra hænder, supplerende forslag, bekræftelse. Dvs. den enkelte får en berettigelse i gruppen. Ord / begreber bliver indarbejdet, så alle forstår. Lærerens rolle: Stille stimulerende spørgsmål, hjælpe med nye ord, vendinger mm. Produktive potentialer: Her udvikles muligheden for forundring og nytænkning. Eleverne får ansvar; de gør selv arbejdet; der er en nytteværdi og det føles meningsfuldt. Ikke tale om teori; derfor konkret og relevant for eleven. I evalueringen kommer spørgsmålene så: Var det godt nok? Virker det? Hvorfor – hvorfor ikke?

Gruppesammensætning hvordan laver man en gruppeprofil Gruppesammensætning hvordan laver man en gruppeprofil? Brug Belbins gruppeanalyseskema! Fremdrift I N/T kan man nøjes med at tage udgangspunkt i de fire overordnede roller og simplificere dem, så eleverne kan forstå, hvad der forventes af de enkelte roller. De ved så, at der er flere roller i spil, når en gruppe skal fungere godt. Og de er med til at vælge deres roller. Presser, øver indflydelse Indpiskeren Trækker andre med Formanden Udadvendt Får arbejdet udført Arbejderen Skaber god tone Gartneren Ser vigtige detaljer Afrunderen Kritiserer andres ideer. Ressource-samleren Vurderer alternativer Analytikeren Giver kreative indspil. Ideskaberen Indadvendt Forædling

Hvis et godt gruppearbejde skal fungere, skal flg. være opfyldt Gruppen skal være sammensat, sådan at den har et spænd, hverken for homogen eller for heterogen Opgaven skal have så mange frihedsgrader at alle kan få udvidet den nærmeste udviklingszone, sådan at deres kompetencer styrkes og udvikles Arbejdet skal være støttet af læreren; stilladserer medlemmerne og sørger for at der sker en udvikling hen imod målet, og at der bliver sat ord på deres tanker. Læringen skal ligge lige forud for, hvad de kan klare, så udviklingen bliver drevet fremad. Dvs. at både læreren og den sociale gruppe, skal føre eleven fremad

Hvornår kan eleverne hvad, og hvad kan vi egentlig forvente? Hvad kan eleverne i: 1. kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. Observere, måle og identificere muligheder x Søge beviser, genkende mønstre og gentagelser Identificere årsag og virkning, lære at skærpe sanserne Designe og udføre kontrollerede eksperimenter Det betyder, at vi skal passe på med at forvente hypoteser og bud på under- søgelser. Vi skal hjælpe eleverne med at komme frem til næste udviklingstrin

Hvordan hjælper vi dem så? Have en fast procedure for planlægningen, samme med eleverne Eleverne støder på et problem og bliver nysgerrige Vi hjælper dem videre med at: PLANLÆGGE FINDE/OPDAGE EN TEORI KOMME MED EN KONKLUSION og anviser eleverne muligheder for at: BESKRIVE RESULTATER (VISE, SKRIVE, TEGNE, FORTÆLLE)

Problemet: * Hvad * Hvis Samarbejdet * Hvem * Hvordan 8. Rapportering Skriftlig/mundtligt Målgruppe Ændret formulering 2. (om)formulering Teorier Begreber Apparater Hvad skal måles 7.Evaluering af projekt Metoder Resultater Ændret design 6. Vurdering af eksperimentet Fortolkning Konklusioner 3. Planlægning Hvordan Apparatur Målinger Datarepræsentation Ændret teknik 5. Databehandling Regneri Tabeller Grafer 4. Udførelse Apparatbrug Observationer Målinger

Den eksperimenterende fase Ud fra deres forhåndsviden, undres de. De har en viden at holde iagttagelsen op imod At støde på et problem At blive nysgerrig Når noget ikke sker som forventet, læres der noget. Start ud i rutiner, graduer så til noget sværere At give sig til at planlægge Først kaos. Lærerens opgave: ”har du tænkt på….. ? Hvad sker der hvis …? At finde / opdage en sammenhæng Målet er, at gruppen finder deres egen forklaringer, for derefter at afprøve forklaringen på læreren At komme med en konklusion Sproglig eller skriftlig. At beskrive sine resultater (vise, skrive, tegne, fortælle til andre) Eleverne skal selv finde en måde, hvorpå de kan formulere svaret på deres undersøgelse. Hvis eksperimenter gennemføres med dette skelet, er der stor sandsynlighed for, at eleverne får noget ud af deres undersøgelser, som de kan bruge senere. Det er deres eget projekt, de har designet det, og derfor er de Interesseret i at komme frem til et resultat.

Fremmer praktisk arbejde læring? Piaget: ” For at intelligensen kan fungere, må den være motiveret af en følelsesmæssig styrke. En Person vil aldrig løse et problem, hvis det Ikke interesserer ham.” Al aktivitet er altså en forudsætning for læring. Men denne aktivitet kan være såvel motorisk som kognitiv. Vygotskij: ”Eleven tilegner sig nye indtryk, hvis disse nye sanseindtryk har tilknytningspunkter inde i barnet, en ”knagerække””

Ingen af delene kan vel stå alene Om praktisk arbejde fremmer læring, er ikke let at svare på. De lærer: * eksperimentelle metoder * praktiske færdigheder * sikkerhedsrutiner For at sikre at de får lært begreber og teori, skal der sikres god kommunikation mellem individerne. Ingen af delene kan vel stå alene

Lærerens dilemma Er læreren i stand til at skifte fokus, når eleven rejser et nyt fagligt problem? 2. Er læreren så god nok i forældrenes og elevernes øjne? Mister læreren prestige, hvis han/hun ikke kan svare på elevens spørgsmål? Kommer eleverne ikke til at undersøge områder de ikke kan konkludere på? 1. Hvis man vil fremme initiativ og virkelyst, må man give et spillerum, også selv om det ligger uden for ens viden 2. – 3. I klassen må man oprette en praksis, der gør det muligt og forståeligt, at alle, lærere og elever er reelt under- søgende og nysgerrig, man arbejder sammen om at løse problemet, og der er et fællesskab ved arbejdet. 4. Dette kan undgås hvis vi blander os, og er lidt styrende.