OPSUMMERING Medier og Kommunikation
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, MENNESKER OG MEDIER To tilgange Kanyleteori Mass society-teori Uses and gratification Ideologikritik Modtagerstudier = Hvad gør mennesker ved medierne? = Hvad gør medierne ved mennesker?
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMMUNIKATION Hvad er kommunikation? Informa- tions- kilde Trans- mitter Støj- kilde Mod- tager Sig- nal Modtaget signal Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? Lasswell’s udgave (1948): Shannon og Weavers kommunikationsmodel
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMMUNIKATION Hvad er kommunikation? Indkodning og afkodning Afsender omsætter et ”budskab” til et budskab udtrykt i en kode med udgangspunkt i antagelser om modtagerens koder. Modtager afkoder det sproglige budskab i henhold til vedkommendes antagelser om afsenderens koder og hensigt. Antagelser/implikationer - Kommunikation drejer sig ikke (primært) om overførsel af information - ”Teksten”s betydning er arbitrær
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Opfattelser af computeren former brug og design (menneskets forestillinger er reelle i deres konsekvenser)
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Computeren er en maskine Computeren udfører databehandling (EDB) Computeren skal udføre opgaver (dampmaskine) Computeren skal fungere som redskab (hammer) Delvist sammenfald med en ”teknisk” æstetik
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Computeren er et medie Computeren skal være et vindue Computeren skal give udtryksmuligheder Computeren skal skabe kommunikative muligheder Delvist sammenfald med en ”kunstnerisk” æstetik nikefootball.nike.com
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Samfundsudviklingen Magtforholdet mellem metaforerne synes at hænge sammen med samfundsudviklingen Moderne (teknisk, rationelt) postmoderne (æstetisk, irrationelt)
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 MYTER Frigørelsesmyten (modernistisk) Menneskets frihed og fornuft er hæmmet af fysiske begrænsninger, herunder krop, køn og landegrænser. Med disse begrænsninger følger fordomme, hæmninger og sociale konventioner, der står i vejen for lighed og fri dialog. Kunne man ophæve disse begrænsninger ville man kunne interagere frit til fælles fortjeneste. Problemer: - Kommunikation er ikke neutral - Udsagn er underdeterminerede (vi har brug for kontekst, fordomme etc. er kompleksitetsreducerende mekanismer)
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 MYTER Fremmedgørelsesmyten (konservativ) Menneskelighed er baseret på umedieret nærvær og intimitet. Den ægte interaktion findes i face-to-face-mødet hvor menneskets fulde personlighed kommer til udtryk. Teknologi generelt og medier i særdeleshed forvrænger og formindsker vores samvær og ødelægger derved vores samhørighed. Eventuelle virtuelle fællesskaber er pseudofællesskaber uden reel værdi Problemer: - Virtualitet er ikke afgrænset til it-fænomener - RL-communities ligner sjældent landsbysamfund
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KROP, VIDEN OG INFORMATION Værdien af information overvurderes jævnligt Viden er bundet til et subjekt (kan ikke udtrykkes algoritmisk) Descartes tog fejl (krop og ’sjæl’ kan ikke opfattes dualistisk) Ekspertise opnås gennem træning og er kendetegnet ved at være ”rutinepræget” og ikke-reflekterende (refleksion medfører kompetencefald)
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRTUELLE ORGANISATIONER Kan have store praktiske fordele Bygger ofte på frigørelsesmyten Bygger ofte på en infocentrisk opfattelse (men kommunikation er ikke kun overførsel af information) Ignorerer ofte at viden er situeret Baserer sig ofte på groupware, der ofte bærer præg af en ”teknisk” tilgang til kommunikation, der egner sig bedre til design af enkeltbrugersoftware
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING Diskussionen kan være ideologisk ladet Revolution ~ kritisk (marxistisk) perspektiv Evolution ~ konservativt (liberalistisk) perspektiv Store forandringer kan godt ske gradvist (jagten på ”essentielle egenskaber” er forfejlet) Abe homo sapiens Første bil forstæder og Golfkrig (Kling) Guttenberg døde som en relativt fattig mand
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING Evolution er ikke nødvendigvis en optimal udviklingsstrategi
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere
OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, BORGERE OG BRUGERE Frihed er indsigt i nødvendigheden Brugeridealet passer bedst til redskaber Teknologi er ikke (nødvendigvis) neutrale i sine konsekvenser Konsekvenser for arbejdsliv, privatliv etc. IT-lovgivning er relevant for andre områder Angst for tænkning muliggør kun evolutionær udvikling