OPSUMMERING Medier og Kommunikation 30-4-2004. OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, 30-4-2004 2 OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Ledelse i Praksis – 4. aften
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Mediepædagogik og didaktik
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kommunikation og Reception
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Interkulturel kommunikation
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
”Kaldet til kærlighed”
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
Præsentation af Det retoriske kompas
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Niveauer for læring i organisationen
VISL – begrænsninger og styrker
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
- et udviklings- og dialogværktøj
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Børn og unges sociale liv online
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
COMPUTEREN SOM MEDIE Medier og Kommunikation
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Medier og Kommunikation COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Introduktion til konservatisme
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Øvelse 1: First Impressions
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

OPSUMMERING Medier og Kommunikation

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, MENNESKER OG MEDIER To tilgange Kanyleteori Mass society-teori Uses and gratification Ideologikritik Modtagerstudier = Hvad gør mennesker ved medierne? = Hvad gør medierne ved mennesker?

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMMUNIKATION Hvad er kommunikation? Informa- tions- kilde Trans- mitter Støj- kilde Mod- tager Sig- nal Modtaget signal Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? Lasswell’s udgave (1948): Shannon og Weavers kommunikationsmodel

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMMUNIKATION Hvad er kommunikation? Indkodning og afkodning Afsender omsætter et ”budskab” til et budskab udtrykt i en kode med udgangspunkt i antagelser om modtagerens koder. Modtager afkoder det sproglige budskab i henhold til vedkommendes antagelser om afsenderens koder og hensigt. Antagelser/implikationer - Kommunikation drejer sig ikke (primært) om overførsel af information - ”Teksten”s betydning er arbitrær

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Opfattelser af computeren former brug og design (menneskets forestillinger er reelle i deres konsekvenser)

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Computeren er en maskine Computeren udfører databehandling (EDB) Computeren skal udføre opgaver (dampmaskine) Computeren skal fungere som redskab (hammer) Delvist sammenfald med en ”teknisk” æstetik

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Computeren er et medie Computeren skal være et vindue Computeren skal give udtryksmuligheder Computeren skal skabe kommunikative muligheder Delvist sammenfald med en ”kunstnerisk” æstetik nikefootball.nike.com

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 METAFORER Samfundsudviklingen Magtforholdet mellem metaforerne synes at hænge sammen med samfundsudviklingen Moderne (teknisk, rationelt)  postmoderne (æstetisk, irrationelt)

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 MYTER Frigørelsesmyten (modernistisk) Menneskets frihed og fornuft er hæmmet af fysiske begrænsninger, herunder krop, køn og landegrænser. Med disse begrænsninger følger fordomme, hæmninger og sociale konventioner, der står i vejen for lighed og fri dialog. Kunne man ophæve disse begrænsninger ville man kunne interagere frit til fælles fortjeneste. Problemer: - Kommunikation er ikke neutral - Udsagn er underdeterminerede (vi har brug for kontekst, fordomme etc. er kompleksitetsreducerende mekanismer)

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, DE 2 MYTER Fremmedgørelsesmyten (konservativ) Menneskelighed er baseret på umedieret nærvær og intimitet. Den ægte interaktion findes i face-to-face-mødet hvor menneskets fulde personlighed kommer til udtryk. Teknologi generelt og medier i særdeleshed forvrænger og formindsker vores samvær og ødelægger derved vores samhørighed. Eventuelle virtuelle fællesskaber er pseudofællesskaber uden reel værdi Problemer: - Virtualitet er ikke afgrænset til it-fænomener - RL-communities ligner sjældent landsbysamfund

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, KROP, VIDEN OG INFORMATION Værdien af information overvurderes jævnligt Viden er bundet til et subjekt (kan ikke udtrykkes algoritmisk) Descartes tog fejl (krop og ’sjæl’ kan ikke opfattes dualistisk) Ekspertise opnås gennem træning og er kendetegnet ved at være ”rutinepræget” og ikke-reflekterende (refleksion medfører kompetencefald)

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRTUELLE ORGANISATIONER Kan have store praktiske fordele Bygger ofte på frigørelsesmyten Bygger ofte på en infocentrisk opfattelse (men kommunikation er ikke kun overførsel af information) Ignorerer ofte at viden er situeret Baserer sig ofte på groupware, der ofte bærer præg af en ”teknisk” tilgang til kommunikation, der egner sig bedre til design af enkeltbrugersoftware

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING Diskussionen kan være ideologisk ladet Revolution ~ kritisk (marxistisk) perspektiv Evolution ~ konservativt (liberalistisk) perspektiv Store forandringer kan godt ske gradvist (jagten på ”essentielle egenskaber” er forfejlet) Abe  homo sapiens Første bil  forstæder og Golfkrig (Kling) Guttenberg døde som en relativt fattig mand

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING Evolution er ikke nødvendigvis en optimal udviklingsstrategi

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, REVOLUTION OG FORANDRING

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer De to myter Krop, viden og information Virtuelle organisationer Revolution og forandring Brugere og borgere

OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, BORGERE OG BRUGERE Frihed er indsigt i nødvendigheden Brugeridealet passer bedst til redskaber Teknologi er ikke (nødvendigvis) neutrale i sine konsekvenser Konsekvenser for arbejdsliv, privatliv etc. IT-lovgivning er relevant for andre områder Angst for tænkning muliggør kun evolutionær udvikling