Selvværdsbaseret ledelse og gruppeprocesser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Uddannelse til tværfaglighed
Konklusion på Workshop om sindslidende
Social kapital – rig på relationer
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Produktion og Logistik
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
PSS-Promoting Social Skills
Det autentiske menneske
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Seksualpolitik.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Selvværdsbaseret talentudvikling
- psykodynamisk perspektiv
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Samarbejde og konflikter
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Kunsten at give god feedback
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læring gennem registrering og indberetning
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Værdsættelse og motivation
Ansvarlig.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Selvværdsbaseret ledelse og gruppeprocesser. Om afviklende, stagnerende og udviklende samspil i grupper. V. aut.cand.psych. og familieterapeut MPF Peter Mortensen. mail@psykologpetermortensen.dk Tlf. 22740090

En ny relation Det gamle Det nye Selvfølelse Selvudfoldelse Respekt for autenticiteten Selvkontrol Tilpasning Respekt for autoriteten Frygt og undgåelse Interesse og motivation

Den basale konflikt Signal/symptom Processens kvalitet: Samarbejde det udviklende det vedligeholdende det afviklende Uklarhed Frustration Funktionstab Konflikt Integritet

Samspillets kvalitet: Kvaliteten betemmes af balancen mellem de to aspekter: Indhold – i.e. opgave og emne Proces – i.e. kontakten og atmosfæren Processer er vanskeligere at formulere og væsentligst at kunne håndtere.

Relationskompetence Lederens evne til at ´se´den enkelte medarbejder på dennes egne præmisser og afstemme sin egen adfærd herefter uden dermed at fralægge sig lederskabet, samt evnen til at være autentisk i kontakten – dvs. håndværket Samt Lederens evne og vilje til at påtage sig det primære ansvar for relationens kvalitet – dvs etikken.

Karakteristika ved samspil Afviklende Respons negativ og fejlorienteret Forskellighed problematiseres og hæmmes Kommunikation påståelighed, envejskomm. at have ret Konflikter frygt/ aggresion at finde skyldige Konfliktløsning fokus bagud placere skyld regler og kontrol Samarbejde kontrollerende mistænkeliggørende Forandring modvilje fastholde status qou

Karakteristika ved samspil Afviklende Stagnerende Respons negativ og fejlorienteret generel / indirekte Forskellighed problematiseres og hæmmes søges neutraliseret Kommunikation påståelighed, envejskomm. at have ret spørgsmål og generalisering at være rigtig Konflikter frygt/ aggresion at finde skyldige frygtsomhed og undgåelse være undskyldt Konfliktløsning fokus bagud placere skyld regler og kontrol Forskydning forklare/forsvare fælles holdning! Samarbejde kontrollerende mistænkeliggørende Vagtsomt pseudogensidigt Forandring Modvilje, fastholde status qou nødtvungent passivt accepterende

Karakteristika ved samspil Afviklende Stagnerende Udviklende Respons negativ og fejlorienteret generel / indirekte engageret og engagerende Forskellighed problematiseres og hæmmes søges neutraliseret inviteres og undersøges Kommunikation påståelighed, envejskomm. at have ret spørgsmål og generalisering at være rigtig udsagn undersøgende at opnå dialog Konflikter frygt/ aggresion at finde skyldige frygtsomhed og undgåelse være undskyldt nødvendighed og læremulighed Konfliktløsning fokus bagud placere skyld regler og kontrol forskydning forklare/forsvare fælles holdning! nu og fremover søge ansvar fælles praksis ? Samarbejde kontrollerende mistænkelig-gørende vagtsomt pseudogensidigt dynamisk involverende Forandring Modvilje fastholde status qou nødtvungent passivt accepterende opsøgende realistisk i f.t. gevinst og tab

tilknytning/loyalitet Konsekvenser Afviklende Udviklende samarbejde fravælges og betvivles søges og afprøves initiativ og selvstændighed mistænkeliggøres og indskrænkes opmuntres og værdsættes tilknytning/loyalitet personaleudskiftning, resignation og stagnation forbundethed via opgaver, anerkendelse og venskaber arbejdsform rutiner, ensrettethed spontanitet, mangfoldighed ledelse opsyn, ´forældreskab´ afhængighed tilsyn, udfordring, gensidighed

Tak for opmærksomheden.