SANs – kontrakter supplerende slide

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Overordnet målsætning:
Forsk2007.
Dias 1 Kommunikation ”Vi valgte ikke open source, men sådan blev det bare…” – fordele, ulemper og lidt om leverandørafhængighed ”Open source-software.
Teststrategi Engrosmodellen
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
IM-Strategi.
Cuneco – en del af bips.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Teststrategi Engrosmodellen
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
Kommunikation i projekter
Danmarks Veje Foranalyse
Fælleskommunal indsats på geodataområdet Jens Ole Back KL.
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
SANS_kontrakter Grundlæggende kontraktprincipper To tvister
SANS_kontrakter Grundlæggende kontraktprincipper To tvister
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Slide omkring test til TT-gruppemødet
Midtvejsevaluering af projekt Eksport i sigte. Pr. 1. september 2012.
Leverandørmøde D. 5. december 2012 Leverandørmøde.
Digitaliseringsstyrelsen
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
EBF seminar - Tirsdag den 24. april 2012 Velkommen til MIELE A/S.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
Open source-software - Et marked i hastig vækst DKUUG, 31. maj 2007 Chefkonsulent Peter Timm.
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
Introduktion til kontrakter SANS_Kontrakter Lars Ingemann, IT-University of Copenhagen,
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Engrosmodellen - Kort status
Foreløbig Implementeringsplan
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Implementering og dokumentation
Implementering og dokumentation
De nye it-konsulent- og projektaftaler
0207 Kommunikationsudstyr og -løsninger
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
Intern tidsmæssig omkostning
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

SANs – kontrakter supplerende slide Statens standardkontrakter K33, K18, K01 og K02 Kilder http://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/it-styring/standardkontrakter?searchterm=standardkontrakter

20b. Kontrakter: Lidt historie - K33 og K18 Oprindeligt foregik mange it-anskaffelser ved brug af statens standardkontrakter K33 og K18 K33 (1987): “Statens standardkontrakt for edb-totalleverancer – samtidig anskaffelse af maskinel, special- og standardudviklet programmel” Tænkt til større leverancer i form af skræddersyede og nøglefærdige edb-systemer Kunne ikke anvendes ved prototypeudvikling eller faseopdelte anskaffelser Kunne ikke anvendes til separate anskaffelser af programmel eller maskinel K18 (1992): “Statens standardkontrakt for standardiserede edb-systemer” Samme anvendelsesområde som K33, men er primært tænkt anvendt ved mindre anskaffelser

20c. Kontrakter: K33 og K18 Fordele: Kontrakterne var meget gennemarbejdede De regulerede en stor del af de relevante emner Reguleringen var detaljeret Kontrakterne var færdige standardkontrakter, og indholdet var kendt af de professionelle aktører på markedet (blev også brugt i den private sektor) Ulemper: Kontrakterne var tunge Kontrakterne var svære at læse for ikke-jurister Kontrakterne var byrdefulde over for leverandører Konfliktskabende Indeholdt ingen konfliktløsningsmodeller Indeholdt ingen ordentlig ændringshåndtering ”De nuværende standardkontrakters egnethed til it-projekter skal vurderes. IT-rådet, der er et tværministerielt udvalg på afdelingschefniveau, får til opgave sammen med juridiske eksperter, relevante brancheorganisationer og udvalgte konsulentfirmaer at udarbejde nye og mere fleksible modeller for udbud og kontrahering af systemudviklings-leverancer til evt. afløsning af de nuværende standardkontrakter, bl.a. med henblik på at gøre det lettere at opdele store projekter i mindre modeller. ” Finansloven 2001

20d. Kontrakter til enhver lejlighed Målsætningen var et ”agreed document”, dvs. en balanceret kontrakt. Det tog lang tid og mange problemer blev flyttet til løsning i ”modelbilagene” 20d. Kontrakter til enhver lejlighed EU Udbud SKI - Rammeaftale K01 (2004) (afløste K18) K02 (2007) (afløste K33) Custom SKI 02.18 (tilpasset K02) Kundekreds Primært offentlige, men også private Offentlige og private Offentlige Forudsætninger Udstyr og/eller programmel (standard og – i begrænset omfang – udvikling) Fast pris Kortvarigt projekt: <3 måneder*) Én fase Udstyr og/eller programmel (standard og udvikling) Primært fast pris Længere projekt: >3 måneder*) En eller flere faser Kan omfatte alle produkt-kombinationer og afregningsfaser Kunde og leverandør er på SKI aftalen Kun programmel/ udvikling Fast pris, forbrugsafregning med eller uden maksimal pris Særlige bemærkninger Danske it-advokater ”K01 med kommentarer” K01i Danske it-advokater: ”K02 med kommentarer” + K02i Skræddersyning til det konkrete behov. Elementer fra øvrige kontraktformer kan inddrages Agil udvikling 02.18 (videreudvikling af K02i) En række nyskabelser bl.a. Afklaringsfase med udtræden Samarbejde og kundens medvirken Læsevenlig Idriftsættelse selvom mangler Ansvar for tredjeparts software K01i giver ikke så meget mening (agilitet ift. standardsystem) Iterativ udvikling var hot og der blev udarbejdet særlige ”iterative versioner” af Danske it-advokater Der arbejdes pt. på K03 som skal understøtte ”agil udvikling”

20e. Oversigt over bilag til K01 Kun kravspecifikation – ingen bilag til løsningsbeskrivelse Bilag Navn 1 Tidsplan 2 Kravspecifikation* 3 Betalingsplan 4 Specifikation af udstyr, programmel og dokumentation med priser* 5 Beskrivelser af tilknyttede ydelser med priser* 6 Kundens deltagelse 7 Specifikation af vedligeholdelse med priser 8 Prøver 9 Licensbetingelser* 10 Servicemål og incitamenter 11 Samarbejdsorganisation 12 Ændringsprocedure 13 Specifikation af optioner med priser Det antages implicit, at kunden selv står for drift Prøverne omfatter (kun): Overtagelsesprøve Driftsprøve ”Incitamenter” anvendes i stedet for bod og kan også være bonus. * = der foreligger ikke modelbilag

20f. Oversigt over bilag til K02 Kravspecifikation og løsningsbeskrivelse er nu smeltet sammen til et bilag – leverancebeskrivelse. Bilag Navn 1 Tidsplan 2 Kundens it-miljø 3 Leverancebeskrivelse med Kravspecifikation og Løsningsbeskrivelse samt ændringsmuligheder (optioner) 4 Dokumentation 5 Vedligeholdelse og support 6 Servicemål 7 Drift 8 Leverandørens modenhed 9 Ændringshåndtering 10 Samarbejdsorganisation 11 Kundens deltagelse og modenhed 12 Leverancevederlag og betalingsplan samt øvrige priser 13 Incitamenter 14 Prøver 15 Licensbetingelser Drift kan være en del af leverancen – eller bilaget kan være udgået. Reelt en fuld drifts-kontrakt som underbilag ITST havde udarbejdet en modenhedsmodel, som skulle give et bedre samarbejde Prøverne omfatter nu: Fabriksprøve Installationsprøve Delleveranceprøve (ved fase) Overtagelsesprøve Driftsprøve * = der foreligger ikke modelbilag

20g. Kontrakter: Tidsforløb iflg. K02-kontrakten Der skal efter tildeling være en ”stand-still” periode på mindst 10 kalenderdage før underskrift Prækvalificering Udbud Tilbud Kontrakttildeling Kontraktunderskrift Afklaringsfase Løsningsbeskrivelse godkendt Fabriksprøve Installationsprøve Delleveranceprøve (ved fase) Overtagelsesprøve godkendt Driftsprøve godkendt (svartider, mv.) Garantiperiode udløber Kontrakten udløber I starten gennemføres en afklaringsfase, som slutter med opdatering af leverancebeskrivelse eller evt. kundens udtræden (evt. med vederlag). Her kan f.eks. gennemføres ”proof-of-concept” o.lign. Kunden må anvende systemet

20h. Kontrakter: Typiske situationer Hvad vælger i, at håndtere disse situationer? I afklaringsfasen står der klart, at leverandøren ikke har forstået hvilken løsning, der efterspørges. I afklaringsfasen demonstrerer leverandøren en opgave-understøttelse, som er bedre end den, som er beskrevet i tilbuddet. I forløbet opstår der diskussion om funktionalitet, som ikke er beskrevet som et eksplicit krav, men som I havde forventet var med inkluderet i løsningen. Leverandøren siger, det er et ændringsønske I forløbet bliver der fra politisk side introduceret ny lovgivning, som løsningen skal understøtte… Få dage før overtagelsesprøven bliver I kontaktet af kundens projektleder, som siger at det nok ikke er sandsynligt, at de bliver klar. Leverandørens gennemfører overtagelsesprøven tidsmæssigt som planlagt, men ifølge godkendelseskriterierne er den ”ikke bestået” Ved gennemførelse af driftsprøven viser det sig, at performancemål ikke er opfyldt Der er undervejs i forløbet en række konflikter på projektledelsesniveau