Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af nyansatte? Foreløbige konklusioner
Ph.d.-projektets kontekst Samarbejde med Finansrådet Rekrutteringssituation i den finansielle sektor Forsøg med erhvervs- og investeringstrainees Akademikerledighed Problem, metode og teori
Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af nyansatte? Foreløbige konklusioner
Observationsstudie af: ET STAMMEFOLK I EN FILIAL - Inspireret af en fransk sociolog, Pierre Bourdieu, der undersøgte det kabylske stammefolks sociale verden
Hvad ser jeg efter i observationsstudiet? Undersøger de værdier der tilskrives en betydning for de ansatte i filialen Tavs viden (kropslig og kulturel viden) Hvad har det med læring at gøre? Når læring sker gennem deltagelse er det vigtigt, at akademikerne får adgang til at lære stammens tavse viden
Hvilke værdier tilskrives en særlig betydning i stammen? Hvad karakteriserer en dygtig bankrådgiver? At man er styret af en økonomisk overbevisning: Man er en dygtig bankrådgiver, hvis man kan sælge bankens produkter Belønning & afstraffelse i stammen - Aktieoversigt i frokoststuen som social gabestok? - Ses i stammens ritualer fx salgskonkurrencer Optagelsesritualer i stammen -Indfødt gennem elevuddannelsen eller -Imitere kollegerne og agere ’retmæssig arving’ til stammens viden
Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af nyansatte? Foreløbige konklusioner
En akademikers oplevelse af at være nyansat i banken
Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af nyansatte? Foreløbige konklusioner
Resultater I/III To forskellige tilgange til læring, der er styret af to forskellige meningssystemer: -Akademikere: Skolastisk læring gennem eksplicit læring, styret af de svar de anser for ’sande’ -Bankuddannede: Mesterlære gennem tavs kropslig og kulturel læring, styret af de svar de anser for profitable for banken
Resultater II/III Magt i oplæringsforhold mellem nyansat og kollega -Sproget som barriere for integration -Adgang til læring (indgående viden om bankfeltet er et es i spillet)
Resultater III/III Læring gennem deltagelse i opgaver med betydning for filialen – to eksempler: 1.Akademiker bliver formand for trivselsundersøgelse 2.Akademiker bliver ’chefen for MiFID’ og udvikler et spørgeskema til glæde for mange afdelinger
Et eksempel på hvordan mangfoldigheden udnyttes i dag? Analysens Kontekst Hvad ser jeg i observationerne af nyansatte? Hvad hører jeg i interviewene af nyansatte? Foreløbige konklusioner
Hvordan udnyttes mangfoldigheden? Mangfoldigheden udnyttes ikke godt nok pga. stammens svære optagelseskriterier: –Forskellige tilgange til læring kan medføre, at akademikere ikke kan finde sig til rette i rollen som sælgere –Magtstruktur kan medføre, at akademikere ikke får adgang til læring –Læring gennem deltagelse i opgaver kræver, at de har betydning for filialen – giver legitimitet blandt kolleger og er med til at inkludere akademikeren i ’stammen’