Uddannelse og rekruttering Procesindustrien - fokus DI's erhvervsuddannelsesområde Regionalt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Præferencer på markedet.
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Ballerup fra 50´erne til i dag Involvering af borgerne 2020-strategien For med og af i praksis.
Fastholdelse i kraft af aktive ældre!
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Omsætning af viden til handling
Først lidt om Aalborg Portland
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Forretningsmodel.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Konceptualisering af forretningsmodellen
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Fremtidens Idrætsråd i Mariagerfjord Kommune Præsentation af arbejdsgruppens resultat ved Hans Kristian Bjørn.
VækstDrive-projektet er velegnet til at:
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Hedensted 1 4. marts 2011 Beskæftigelsespolitiske udfordringer Hedensted.
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Dansk Supermarked i korthed
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Markedsføring og reklame
webkoordineringsudvalget
Verden mangler fisk Efterspørgsel + 50 mio. tons
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
v. Ursula Dybmose, formand for PASS Dialogmøder 2018
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Det kompetente Nordjylland
Inspirationsmodellen
Aalborg Fodbolddommerklub
Præsentationens transcript:

Uddannelse og rekruttering Procesindustrien - fokus DI's erhvervsuddannelsesområde Regionalt

Mindre årgange fra 2012 Antal 17-årige

Udgangspunkt De beskæftigede har høj gennemsnitsalder Lav søgning til området Røg, støj og møg image Vi er storforbruger / miljø og energi Cheminovasag / Fyrværkerisag Produktionen er på vej til Kina

Første skridt - sætte rammer Få dokumenteret problemet (analyser) Få nedsat relevante arbejdsgrupper Få ressourcer Få identificeret kontaktpersoner i virksomhederne Få fat i b-siden Få fat i ildsjæle på skoler og andet Få eksperthjælp

Citat ”Når en virksomhed mangler kunder, øges salgsindsatsen. Når den mangler de produkter, som markedet efterspørger, øges produktudviklingen. På samme måde må vi tænke, når procesindustrien mangler ung arbejdskraft. Vi skal øge rekrutteringsindsatsen. Det kræver, at indsatsen prioriteres, og gennem tildeling af de nødvendige ressourcer i virksomheden. Anders Thorup Direktør, HR, IT og Kommunikation Aalborg PortlandA/S Formand for uddannelsespolitisk udvalg i Procesindustrien

Andet skridt - de unge De unges medievaner, behov og ønsker DVD Markedsføring: Spil, SMS og Viralt Kan vi levere varen De unge skal i kontakt med de unge Karriere, udvikling og muligheder

Her er vi

Her er de unge

Tredje skridt Ledelsen på banen (brev, møde) Best practice - håndbog Netværk for uddannelsesaktive i virksomheden / fysisk & elektronisk Lokale og nationale arrangementer Virksomheder går sammen Tabuer i fokus STÆRKT FOKUS PÅ FASTHOLDELSE

Best Practice Cheminova-modellen Kantine-modellen Bordmodellen Ildsjæl på rundtur Hjemmesiden skal fokusere på de unge