FFM og årsplaner Vemmedrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til workshoppen
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Tværfagligt undervisningsforløb
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Målorienteret og differentieret undervisning
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Bæredygtighed – Naturfag
Fælles mål 2009 Isboden.
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Læringsmålstyret undervisning i børnehaveklassen
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Pythagoras Et bevis IM.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Forenklede Fælles Mål Matematik
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

FFM og årsplaner Vemmedrup Matematik og naturfagene 22-10-2014 Mari-Ann Skovlund

Læringsmålstyret undervisning http://ffm.emu.dk/node/5754 Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Årsplaner Skærpe bevidstheden om, hvad man vil. Bedre til at forestå undervisningen - ikke mængden af planer - planen er ikke målet - faglighed kommer ikke af sig selv - årsplanen sikrer ikke høj faglighed Årsplanen kan være anledning til opmærksomhed på læring opmærksomhed på faglighed opmærksomhed på pædagogisk udvikling Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Årsplanen 36 uger Forløbsplan Kompetenceområde / kompetencemål Færdigheds- og vidensmål Delområde af faget Læringsmål for undervisningsforløb Evaluering af forløb Ressourcebehov Lokalebehov Lektionsplan, mål - plan når du nærmer dig Fælles, men ikke identiske mål Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Skabelon til årsplan http://ffm.emu.dk/file/skabelontilaarsplan08102014docx Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Den didaktiske model Relationsmodellen

Læringsmål Årsplanlægningen kan tage udgangspunkt i færdigheds- og vidensmålene. Læreren skal nedbryde Fælles Mål til læringsmål for undervisningsforløb. Læringsmålene er skridt på vejen til at nå det fælles mål.

Kompetencemål Matematiske kompetencer Tal og algebra 3. klassetrin 6. klassetrin 9. klassetrin Matematiske kompetencer Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik Tal og algebra Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser Geometri og måling Eleven kan anvende geometriske begreber og måle Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål Statistik og sandsynlighed Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Færdigheds- og vidensmål Eksempel fra Ræsonnement & tankegang, 7.-9. klassetrin: 1 Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner og sætninger Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger 2 Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer Eleven har viden om forskellen på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde 3 Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer Eleven har viden om enkle matematiske beviser

Planlægningsredskab Repræsentation & symbolbehandling Problembehandling Modellering Ræsonnement & tankegang Repræsentation & symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Målene i brug Problembehandling Modellering Ræsonnement og tankegang Repræsentation og symbolbehandling Kommunikation Hjælpemiddel Tal og algebra Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer Eleven kan undersøge egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler Eleven kan forklare sammenhænge mellem sidelængder og vinkler i retvinklede trekanter Geometri og måling Statistik og sandsynlighed Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Målene skal omsættes Eksempler på omsatte og synlige læringsmål: gennemføre en undersøgelse af, hvordan en trekant kan deles i to lige store dele forklare, hvorfor en median deler en trekant i to lige store dele Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Og en aktivitet To brødre har sammen arvet en grund (et stykke jord/ en mark) fra deres far. Den ene bror vil sælge sin halvdel, mens den anden bror vil bruge sin halvdel til at plante juletræer på. De to brødre har derfor brug for at opdele grunden, (der er trekantet), i to lige store stykker. Hvordan kan de gøre det? Læreren medbringer papmodeller af grunden (en til hver elevgruppe). Opfølgning: Hvordan kan en tilfældig trekant opdeles i to lige store dele? Hvorfor? Hvad med tre lige store dele? Fire?... Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Tegn? I kan gennemføre en undersøgelse af, hvordan en trekant kan deles i to lige store dele eleven prøver sig usystematisk frem med retvinklede og spidsvinklede trekanter, som læreren har foreslået   eleven konstruerer en trekant i et dynamisk geometriprogram og udnytter programmets funktioner til systematisk at ”afprøve” linjer ved trekanter, foretage arealberegninger og manipulere med trekanten eleven forklarer, hvordan han/hun har udviklet og afprøvet hypoteser om løsningen af problemstillingen, og argumenterer for en eller flere holdbare løsninger Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Efter undervisningen: Læringsmål Tegn Elev 1 Elev 3 Elev 4 … 1 eleven prøver sig usystematisk frem med retvinklede og spidsvinklede trekanter, som læreren har foreslået   eleven konstruerer en trekant i et dynamisk geometriprogram og udnytter programmets funktioner til systematisk at ”afprøve” linjer ved trekanter, foretage arealberegninger og manipulere med trekanten eleven forklarer, hvordan han/hun har udviklet og afprøvet hypoteser om løsningen af problemstillingen, og argumenterer for en eller flere holdbare løsninger 2 eleven viser med beregninger (evt. i et geometriprogram), at udvalgte retvinklede og spidsvinklede trekanter ligedeles af en median eleven forklarer, at en median inddeler grundlinjen i en trekant i to lige store dele, og hvordan det deraf følger af deres formel for arealet af en trekant, at medianen deler trekanten i to lige store dele eleven giver et egentligt bevis for påstanden Mari-Ann Skovlund 22.10.2014

Forløbseksempler http://www.emu.dk/soegffm?f%5b0%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A30948&f%5b1%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A30948&env_omraade=gsk&env_fag=matematik http://www.emu.dk/soegffm?f%5b0%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A32559&f%5b1%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A32559&env_omraade=gsk&env_fag=fysikkemi http://www.emu.dk/soegffm?f%5b0%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A31401&f%5b1%5d=field_forenklede_faelles_maal%3A31401&env_omraade=gsk&env_fag=biologi Mari-Ann Skovlund 22.10.2014