Helhedsorientering & Tværfaglighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Den åbne skole.
PSS-Promoting Social Skills
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Uddannelsesparathed - hvad er det
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hva er god klasseledelse ?
Læringskultur og elevinddragelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
DPU – Aarhus Universitet
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Naturfag.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Skoleudvikling i Praksis 1
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til fagligt samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
FORNAVN + EFTERNAVN Adresse, nr., Postnummer, by
Kommunikationsbøger i Phrase-it
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Præsentationens transcript:

Helhedsorientering & Tværfaglighed Vibe Aarkrog Aarhus Universitet

Hvad betyder helhedsorientering? Orientering = retning Undervisningen skal rette sig mod en helhed ved enten at tage udgangspunkt i helheder, som eleverne kender pege frem mod helheder, som eleverne skal lære at kende Helhed Større eller mindre helhed / mere eller mindre konkret, fx Byggepladsen, tømmerens arbejdsopgaver, at sætte en dør i Etablering af butik, ekspedition af kunder, den vanskelige kunde Terminalfasebehandling, kommunikation med de pårørende, hygiejne Helhed typisk: Erhvervet, jobfunktion, kompetence, fx ernæringsassistent; funktion: dagens varme ret; kompetence; det gode samarbejde med kollegaer i køkkenet. Men kan også være forhold i samfund, hos borgeren, fx fritidsinteresser, hobbies, arbejdsløshed, kriminalitet.

Hvorfor helhedsorientering? Afstand mellem det eleverne mener, er målet med at lære og undervisningens indhold er for stor i elevernes øjne eleverne kan ikke se meningen med det, de lærer pædagogikken skal ”redde” dette ved at skabe sammenhænge mellem mål og indhold Helhedsorientering gavner eleverne: Motivation eleverne motiveres for at lære, hvis de kan se, meningen med det, de lærer Mening det giver mening for eleverne, når det, de skal lære, tydeligt peger frem mod en opgave/situation inden for erhvervet = helheden Behov for at kunne eleverne skal mærke at de har behov for at kunne noget bestemt, og dette understøttes ved orientering mod opgaver og situationer i det virkelige liv = helheder Erhvervsuddannelserne kvalificerer til helheder Kvalificering til erhverv = helhed vekseluddannelsesprincip understøtter helhed ved at skabe sammenhæng mellem teori og praksis Kompetencer beskrivelse af læringsmål i kompetencemål = helheder, der omfatter viden, færdighed og evnen til at anvende disse i en situation

Helheden skal være meningsfuld Eleverne skal opfatte helheden som meningsfuld. Afhænger af, hvor meget de kender til faget. Lærerne skal sørge for, at helheden er meningsfuld for eleverne de helheder, som læreren forstår, forstår eleverne ikke nødvendigvis. Læreren er ekspert og kender erhvervet i sin helhed; eleverne er nye og kan endnu ikke overskue helheder derfor skal læreren kunne gøre helheden meningsfuld og relevant, ved fx at give eleverne billeder på helheden og vise, at denne helhed eksisterer udenfor skolen og er vigtig i elevernes fremtidige (arbejds)liv.

Helhed og del Forbindelse mellem del og helhed helhedsorientering er udtryk for, at dele er for løsrevne mening skabes ved, at del hænger sammen med helhed Adskillelse af del fra helhed delen kan være vanskelig at lære, hvorfor man i perioder må sætte fokus på delen, fx en svær matematisk formel. Eleverne skal forstå delens funktion i helheden konstant minde eleverne om, hvorfor delen er vigtig i helheden Oprethold balance mellem del og helhed fokus på del skal kombineres med fokus på delens funktion i helheden

Tværfaglighed Fra fag som mål til fag som middel. Tværfaglighed er en metode til at understøtte helhedsorientering. For at nå målet undervisningen arbejder eleverne med en relevant og meningsfuld helhed. Dele af fag og uddannelser skal bruges relevant i arbejdet med helheden. Helheden bestemmer balancen mellem det alment faglige og det fagfaglige Matematik dansk arbejdspladskultur Helhed: Legeplads = helhed Dele af: Praktisk manuelle opgaver matematik, materialelære, naturfag osv.

Hvad kræver helhedsorienteret og tværfaglig undervisning? Lærerne: kunne se sit fag som del i en helhed kunne se sit fag som middel til at nå et mål have viden om praksis = helheden have viden om de andre fag kunne samarbejde med lærere fra andre fag Den pædagogiske ledelse: have viden om helhedsorienteret undervisning og tværfaglighed kunne skabe mulighed for diskussion af udfordringer i tværfaglig og helhedsorienteret undervisning kunne understøtte helhedsorientering gennem fx kontakt med virksomheder etablere teamstruktur, der understøtter tværfaglighed skabe nødvendige lokalefaciliteter understøtte relevant kompetenceudvikling af lærerne

Referencer UVM’s reformhjemmeside http://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Reform-2015 UVM’s FAHOT hjemmeside: http://bfau.dk/Materialer Helhedsorientering – hvad er det?. FoU-publikation Nr. 11, 1995, UVM