Statsdannelser - nationsprocesser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Baggrunden for det moderne gennembrud:
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Søren Thorlacius-Ussing
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Det bevidste Menneske! Bevidst Lederskab Velkommen til:
Kulturmøde – ”halvmånen og korset”
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Velkommen til 1. lektion •Velkommen til en lektion som er en del af Folkekirkens Nødhjælps ungdomskampagne slutsult.nu.
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius- Ussing. N. Zahles Seminarium 1 Straf.
Eksamen og eksamensbilag :
Af Holly, Joachim og Thomas.  Økonomisk og social spænding  Bønderne undertrykt  Liberale tanker fra England  Stænderforsamling /kilde.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introduktion: Fra område til perspektiv
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Samfund og teknologi (B-niveau)
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Samfundslære: Styreformer
Kick-off: Hele Ledelser
Det gode skolelederliv Baggrund Proces Resultater Status – hvad er opgaven nu?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Procesværktøjer.

Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
- Global islamistisk terrorisme
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Forudsætninger for en god samtale
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Historie i fagligt samspil
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Erik Christensen. Den Johannes E. Hohlenberg (JH) ( ): 1. JH’s livsforløb. 2. JH’s vigtigste bøger. 3. Rudolf Steiners tre-greningslære.
Revolution og Romantik
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Sygepleje og fagidentitet
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Nordplus – ”national identitet”
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Statsdannelser - nationsprocesser Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Statsdannelser - nationsprocesser Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing (Thomas Harder) Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Disposition 20 min. varighed Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Disposition 20 min. varighed Italiens samling 1870 - et eksempel på en nationsproces Overordnede mål og begrundelse for temaet Bud på undervisningsstrategi – én blandt flere Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Kort historik: Restaurationstidens Italien efter Wienerkongressen Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Kort historik: Restaurationstidens Italien efter Wienerkongressen Lombardisk-venetisk kongedømme (Habsburgsk dominans 1815-1859) Mellemitaliens småstater (Parma, Modena, Lucca, Toscana -Habsburgske allierede -1815 -1860) Kongedømmet Sardinien (Pietmonte 1720-1860) Pavestaten (-1815-1870) Kongeriget Begge Sicilier (fransk -bourdonerne 1734-1860) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Kort historik: Italiens samling 1870 Risorgimento-bevægelse (1830’erne – 1860) Liberale revolutioner (1820, 1830, 1848) Frigørelseskrig 1859 Lombardisk-venetisk kongedømme fra Habsbrug Begge Sicilier fra bourbonerne 1860 Nationalstaten Italien dannelse 1860-70 Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

l’idea dell’Italia (1830’erne – 1860’erne) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 l’idea dell’Italia (1830’erne – 1860’erne) Giuseppe Mazzini Patriotisk-revolutionær Patriotisk- national Republikansk enhedsstat Sproget Historien Territorium Troen på fædrelandet (viljen) Internationalist – Europæisme Oplysningsarbejde Folkelig bevægelse Eksil Effektivt undertrykt National-patriotisk retorik Dante Petrarca (Santa Croce-Firenze) Machiavelli (Santa Croce-Firenze) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Nationsprocessen Kong Vittorio Emanuele II af Sardinien/pietmonte Pietmontesisk diplomatisk ekspansion Camillo Cavour –premierminister i kongedømmet Pietmonte Indlemmelser af Lombardiet, Parma, Modena, Toscana og Romagne -1860 Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Nationalstaten dannelse Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Nationalstaten dannelse Giueseppe Garibaldi 1089 frivilliges erobring af Sicilien 1860 Vittorio Emanuele udråbes som konge af italien 17-3-1861 Rom hovedstad i Italien 1870 Pavestaten indlemmelse 1870 Den nye italienske stat tilstræbte allerede i 1871 en formalisering af kirkens nye, reducerede status med den såkaldte Legge delle Guarentigie 'Garantiloven', der anerkendte pavens ukrænkelighed og råderet over Peterskirken med tilstødende paladser, Lateranet og sommerresidensen i Castel Gandolfo. Pius 9. afviste at skrive under, hvilket dog ikke forhindrede den italienske stat i at føre en ensidig anerkendelse ud i livet, indtil forholdet blev normaliseret med indgåelsen af Lateranforliget i 1929 og Vatikanstatens formelle oprettelse. Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Nationsprocessen -nationalstatsdannelse og nutidens Italien Hvorledes bevares erindringen (den kollektive erindring) om denne nationsproces også i dag? Hvilke betydning har denne proces haft for det meget regionaliserede Italien i dag? Hvilken betydning har national-patriotisme i dagens Italien? Er Italien anno 2004 en homogen nationalstat – lykkedes nationsprocessen? Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Overordnede mål og begrundelse Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Overordnede mål og begrundelse Viden om udviklingslinjer (opbygning af stater fra 1800-tallet til vor tid) Viden om samfundsstrukturer i Europa Analysere samspil: materielle forhold og mentalitet (ideologier, filosofiske retninger) Forklare samfundsmæssige forandringer (national-patriotiske retninger) Indsigt i styring af samfund (ændring af styreformer, fordeling af magt) Arbejde med forskelligartede materialer (taler, billeder, symboler, fremstillinger) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Bud på undervisningsstrategi Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Bud på undervisningsstrategi Vinkel vise at nationsprocesser er et produkt af menneskelig handling – ikke naturgivne Italien Danmark Nutidige nationsprocesser/statsdannelser Tidsramme: 10-15 lektioner Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Forløbets struktur Brainstorming Italiens samling 1870 Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Forløbets struktur Brainstorming Italiens samling 1870 Danmark nationsproces medio 1800-tallet Nutidige nationsprocesser og statsdannelser Opsamling/perspektivering Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Brainstorming Centrale faglige begreber Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Brainstorming Centrale faglige begreber Stat Nation Territorium Legitimitet Suverænitet Identitet Kultur Nationale fællesskaber Nationalitet Patriotisme Patria Paese Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Patria (”fædreland”) (jf. Thomas Harder) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Patria (”fædreland”) (jf. Thomas Harder) Følelser, idealer og patos (højtidelighed) Abstraktioner Bevidste værdiladede del Nationale værdier Ideologier Patriotisme/nationalisme/fascismen/antifascisme Delvist: juridisk - politiske fællesskab Territorium Myter Historien Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Paese (”land”) (jf. Thomas Harder) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Paese (”land”) (jf. Thomas Harder) Bredere, spændende fra det neutrale til det følelsesladede den konkrete hverdag mere ubevidste værdineutrale Summen af fælles vilkår, erfaringer, vaner og kulturtræk, der binder nationen sammen Sproget Religion/overtro Familiemønstre Massemedier Populærkultur Traditioner (hverdagens) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Italiens samling Hvad var den historiske kontekst – udgangspunkter efter Wienerkongressen? Hvem ønskede Italien samlet – folket eller eliten? Hvilke mål havde de grupper, der pressede på for en samling – hvad var ideen? Hvorledes forstod de nationsbegrebet? Hvilke midler anvendtes disse grupper? Hvad blev nationsprocessen på kort og lang sigt? Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Karikatur (punch, 17, XI, 1860) Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Kobling! Hvilke paralleller og forskelle er der mellem Italiens og Danmarks nationsproces? Paralleller Sproget Enhedsstat Historien Elitære - folkelige bevægelser Krige - diplomati Skolen som instrument Forskelle Eksisterende/nyoprettet stat samlende/ekskluderende proces Uhomogen/homogen nation Territoriel afgivelse/indlemmelse Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Danmarks nationsproces Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Danmarks nationsproces Hvad var den historiske kontekst – hertugdømmerne og kongeriget? Hvilke grupper tog det nationale spørgsmål op? Hvilke mål havde de grupper, som havde den nationale sag på dagsorden? Hvilke midler blev taget i anvendelse? Hvad blev nationsprocessen betydning på kort og lang sigt? Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Nutidige nationsprocesser og statsdannelser Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Nutidige nationsprocesser og statsdannelser Det tidligere Østeuropa efter 1990 Tjekkiet / Slovakiet De baltiske stater Tysklands samling De tidligere Sovjetiske republikker Balkan De tidligere Jugoslaviske republikker Mellemøsten Irak Afghanistan Vinkler Kontekst Involverede grupper Mål Midler Betydning nu og her Forventet betydning Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Opsamling/perspektivering Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Opsamling/perspektivering Oplever eleven, at en historisk tilgang kvalificerer den måde, som de forholder sig til aktuelle problemstillinger på? Får eleven en mere nuanceret forståelse af nationale problemstillinger? Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

Tak for lån af jeres opmærksomhed Historie i Grundforløb 2004. Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 8. april 2017 Tak for lån af jeres opmærksomhed Søren Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium