Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kulturmøde – ”halvmånen og korset”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kulturmøde – ”halvmånen og korset”"— Præsentationens transcript:

1 Kulturmøde – ”halvmånen og korset”
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 3. april 2017 Kulturmøde – ”halvmånen og korset” Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

2 Disposition 20 min. varighed
Et forbillede? – ”al-Andalus” – et eksempel på kulturmøde i praksis på godt og ondt Overordnede mål og begrundelse for temaet Bud på undervisningsstrategi – én blandt flere Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

3 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium
Al-Andalus – kort historik (Det mauriske rige, Kalifatet på den Iberiske halvø e.v.t.) Før 711e.v.t. Vestgotisk Rige AL-Andalus betegner den islamiske periode af den Iberiske halvøs historie e.v.t. I dag ses denne historiske påvirkning især i Andalusien – provins i Spanien Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

4 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium
Islamisk historie fra tabu til turistmål Brug og misbrug af histiorien! Under Franco og især efter 1948 passede en islamisk fortid ikke ind i en fascistisk national-kristen selvforståelse Den spanske kultur og historie accepterede ikke en arv fra al-Andalus før flere år efter Francos død – stadig historisk polemik i Spanien Azulejos – malede kakler Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

5 Det Islamiske imperium
Muhammed e.v.t Undlagt sig Mekka og Medina – Den Arabiske Halvø 4 næste kaliffer: østlige Nordafrika og Orienten Umayade dynastiet: hele Nordafrika, Iberiske Halvø og lidt i østen Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

6 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium
Al-Andalus Gradvis erobring 711e.v.t Umayade-dynastiet med brug af berbiske tropper Erobring stoppet ved Poitier 732 e.v.t. (myten om Holger Danske knyttes hertil) Selvstændigt kalifat i Cordoba 929 e.v.t. – (Medina-al-Zahari anlægges) Borgerkrig i al-Andalus e.v.t. Almovide-dynasti fra Nordafrika e.v.t. (berberstamme) Almohade-dynasti fra Nordafrika e.v.t. (berberstamme) Kongerige al-Andalus e.v.t. (Alhambra) 1492 e.v.t.: reconquista tilendebragt (Ferdinand og Isabella) Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

7 Hvorledes var samfundet i al-Andalus?
Erobringer - finansierede imperiet udvidelser Lokal forvaltning bibeholdt Skat/tribut - fortsat, nu bare til Kaliffen Troende + konverterede muslimer skatte/tribut-frie Begrænset mission – religiøse gruppe blandt ”bogens folk” bevarede autonomi mod skattepligt Urbanisering forstærket – overtagelse af mellemøstlig handelstraditioner Teknologisk løft ved import af f.eks. vand og navigations teknologier Intellektuel/filosofisk – videnskabelig styrkelse ved udveksling af antikke skrifter – oversættelse og videreeksport til det kristnes Europa Kunstudtryk udveksledes Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

8 Reconquista – generobring o.722-1492
Var det et korstog/hellig krig? Hvem kæmpede og mod hvem? Hvad drejede kampen/konflikten sig om? Hvilke konsekvenser fik disse kampe for den Iberiske halvø – for eftertiden? Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

9 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium
Alhambra som model! Var al- Andalus et tolerant møde mellem de tre store religiøse grupper? Hvorledes var vilkårene for ”bogens folk” – dhimma i praksis? Var der reelt tale om et kulturmøde i form af : en kulturkonflikt kulturudveksling Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

10 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium
Forholdet mellem forskellige kulturer/trossamfund fra o tallet til i dag Hvilke betydning har Middelalderens Korstog haft for de 2 religioners/kulturers syn på hinanden? Hvorfor er der primært blevet fokuseret på korstogenes konfrontationer og ikke f.eks. på Alhambra og Cordobas mere positive kulturelle miljøer i til 1400-tallet? – ”Nøglehullet” til den antikke kultur, som vi i dag sætter så højt! Hvorfor fylder 1800-tallets europæiske fascination af de mellemøstlige kulturer - orientalismen – ikke mere i forståelsen af de kulturer/religioner? Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

11 Overordnede mål og begrundelse
Viden om udviklingslinjer i Danmarks- og Verdenshistorien (de to kulturer/religioners møder/relationer gennem tiden tid – ekspansion/korstog/al-Andalus/Osmanniske rige, Orientalisme, Mellemøsten) Kendskab til centrale begreber knyttet til kulturmøder (kulturbegreber, omverdensforståelse, identitet, etnicitet, fjendebillede, integration) Viden om samfundsstrukturer i henholdsvis den kristne og islamiske kultur - Europa og Verden (religionens og kulturens indflydelse på samfundets opbygning og funktion) Analysere samspil: materielle forhold og mentalitet (religiøse, ideologiske, filosofiske retninger) Indsigt i styring af samfund og religionens betydning herfor (religiøse normer, værdier og organisationers indflydelse på samfundsstyringen) Arbejde med forskelligartede materialer (kilderuddrag af religiøse tekster, symboler, film, billeder, fremstillinger) Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium

12 Bud på undervisningsstrategi
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 3. april 2017 Bud på undervisningsstrategi Vinkel Kulturmøde – kulturudveksling/kultursammenstød sameksistens eller konfrontation kulturudveksling eller kultursammenstød Tidsramme: 10-15 lektioner Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

13 Forløbets struktur Brainstorming, begrebsafklaring, teoriafklaring:
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 3. april 2017 Forløbets struktur Brainstorming, begrebsafklaring, teoriafklaring: ”Alhambra” – er det eksempel til efterfølgelse? Middelalderens korstog – et kulturmøde Orientalismen i 1800-tallet Fjendebilleder og kultursammenstød i dag Opsamling/perspektivering Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

14 Opsamling/perspektivering
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 3. april 2017 Opsamling/perspektivering Kvalificerer denne tilgang til det historisk stof – kulturmøder - ”halvmånen og korset” - elevernes måde bruge historien på i forhold til aktuelle problemstillinger? Får eleven en mere nuanceret forståelse af deres egen kultur og andre kulturer – her især den islamiske kultur gennem tiderne? Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing N. Zahles Seminarium Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium

15 Tak for lån af jeres opmærksomhed
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 3. april 2017 Tak for lån af jeres opmærksomhed Søren Seminarielektor Søren Thorlacius-Ussing. N. Zahles Seminarium


Download ppt "Kulturmøde – ”halvmånen og korset”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google