Strategi og samfundsdiagnostik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Tine Studstrup FALS-kursus
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Hermeneutik og strukturalisme
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Chris Argyris f
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Virksomheder - definition
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Samfundslære: Styreformer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
VISL – begrænsninger og styrker
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Relationskompetence – hvad er det?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Frivillighed på kommando findes ikke
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Konflikter og kommunikation
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Strategi og samfundsdiagnostik Strategi og samtidens kontingens – institutionel historie

Forandring som ideologi Forandring er i dag selv et ideal. Vi skal omstille os til omstilling. Vi skal være forandringsparate. Diagnosticeringer af forandring er blevet et styringsredskab. Der styres gennem strategisk valgte fremtidsbilleder. - Forandring har erstattet kommunisme/liberalisme - Det at forandre sig er idealet (organisationer, arbejdspladser skal konstant være i en tilstand af udvikling) - Forandring opfattes tit som variation mellem to tilstande. Det er dog sværere at forklare hvorfor/hvordan man går fra en tilstand til en anden - Samfund, organisation, individer efterstræber forandring  omstillingsparate - Idealet om forandring kan bruges til at styre samfundsudviklingen  tænk fx. På hvordan poltikere taler I forandringskategorien - Forandring handler ikke kun om at beskrive hvad der er sket, men også hvad der vil ske (fremtidsbilleder) - Institutionel historie: en særlig måde at iagtage forandring på

’Institutionel historie’ Metode (’blik’) til at iagttage forandring Hvordan bliver nye diskurser til og hvordan ændrer deres institutionalisering mulighedsbetingelserne? Hvordan forandrer de diskursive og institutionelle nydannelser samfundets enheder (del-systemer)? Fx iagttagelser af ’samfund’, ’organisation’ og ’individ’ - Institutionel historie er en særlig måde at iagtage forandring - Det er en analyse strategi der tager udgangspunkt i kompetencen “Kommunikation”  en hver iagtagelse er kommunikation - Det eneste der analyseres på er kommunikation. Hvordan kommunikation definere den måde at der skabes mening ifb. M. vores samtid - En hver forandring vil derfor indebære en ny måde at tale på. Forandring er forandring I vores måde at kommunikere på. - Verden har ingen mening. Den tilskrives dog mening igennem et iagtagelsespespektiv der anlægges. Fx: et vulkanudbrud har som sådan ikke en mening. Igennem en speciel iagtagelse gives vulkanudbrudet mening (fx. hvis man er øboer og ens ø begraves I aske  man tilføjer mening til vulkanudbrudet fx. Som guds straf. I dag giver vulkanudbrudet fx. Mening ifht en risikoanalyse af samfundet som vi lever i) - Den måde vi tilskriver mening til verden afføder forskellige handlinger - Institutionel historie: hvordan diskurser ændrer dele af samfundet - Pointe: hvordan kommunikation og den måde vi kommunikerer er med til at forandre

To i én Institutionel historie har to analytiske trin: Den diakrone, der studerer institutionsdannelse. Den synkrone, der studerer enhedsdannelse. - Diakron analyse (bevæger sig I tid): undersøger hvordan samtidens institutioner (institutioner hviler på bestemte normer) bliver til over tid. - Institutioner har ikke altid eksisteret. Fx. Hvordan ser familien ud I dag Ifht for 200 år siden - Synkrone analyse: Hvad er det på et bestemt tidspunkt I tid, holder sammen på institutionen (fx. Familien som insititution)

Det diskursanalytiske blik Sandhed og viden som regime Diskurs som produktiv magt Acceptabilitet og acceptregler Man spørger til hvordan fænomener er opstået og har udviklet sig (NOTE: det diskursanalytiske blik spøger ikke, som i naturvidenskaben, men hvordan. Diskursanalytiske blik: hvordan er demokrati blevet til  hvordan er det opstået, hvordan man har talt det frem) - Et hver regime er afgrænset I tid og rum  der er en udløbsdato (ifht slide: hvad der er sandhed og viden det ændrer sig!) - Diskurser som produktiv magt: det gør det muligt at tale om forskellige ting og definere forskellige ting (diskursanalytiske blik siger: kamp om at definere vores verden). Mening produceres igennem kamp. Dem der vinder kampen, vinder diskursen og dermed også definerer sandheden/magten (magt: etablerer normer for hvad der er acceptabelt) - Diskurser bygger på acceptabilitet. - Diskursanalytiske blik kaldes også det postmodernistiske blik.

Eksempel: Galskabens historie 1. fase: Middelalderen De gale blev agtet for deres umiddelbarhed (de var tættere på Gud) – man kunne lære af dem; de var særligt indviede 2. fase: Klassikken (17.-18. årh.) De gale er ikke længere indviede, men syge; de frygtes og spærres inde på linie med kriminelle og fattige – de repræsenterer lediggang fordi de ikke tager del i produktionen - Eksempel på hvad et diskursanalytisk blik kan bruges til - man taler om “de gale” på forskellige måder: samfundet indrettes efter måden at tale på

Galskabens historie…fortsat 3. fase: 19. årh. De gale sondres fra kriminelle og fattige; de spærres inde på hospitaler mhp. behandling – kolde styrtebade og blodtransfusioner skal hjælpe dem til at kvikke livsånden op og (gen-)danne afhængigheds- og skyldfølelse, ydmyghed og taknemmelighed 4. fase: 20. årh. Der sondres mellem det fysiske og psykologiske; man søger at begribe sindssygen ud fra de gales forvredne erfaringer af virkeligheden – målet er at genetablere kommunikationen mellem den sindssyge og raske, og mellem gale og raske aspekter i personligheden

Forandring som de-konstruktion DEN DIAKRONE ANALYSESTRATEGI institution diskurs ideal - De tre begrebet er forbundet: - Vi er I en institutionaliseret samtid. Institutionerne fortæller os fx. hvilken adfærd der er acceptabel - Institutionerne hviler logisk set på diskurser - Alle diskurser hviler på et bestemt sæt idealer

1. Ideal Et ideal er en forestilling med indbygget tragik Det er i sig selv tomt og kan derfor kun realiseres ved at blive foldet ud, men udfoldelsen kan aldrig være identisk med idealet. Der indsniger sig altid en tragisk forskel. Denne er diskursiveringens motor (NOTE: en hver diskurs bygger på at realiserer en bedre tilstand – ud fra et ideal) - Et ideal kan aldrig realiseres. Et ideal ligger altid udover det man kan nå - Det sekund man tror at man har realiseret sit ideal, så opdager man et nyt ideal -

2. Diskurs Deskriptiv orden: Hvordan konstrueres og ordnes objekter, deres egenskaber og relationer? (NOTE: hvordan kan man beskrive fx fodbold.) Narrativ orden: Hvordan konstrueres og ordnes subjekter (talepositioner), deres egenskaber og relationer i tid og rum? (NOTE: Hvem har ret til at tale, på hvilken måde inden for rammerne af fx fodbold) Argumentativ orden: Hvordan konstrueres og sammenkædes argumenter? (NOTE: hvordan kan man skabe mening inden for rammerne af fodbold. FX: at træneren, ud fra en subjektivposition, kan hive en spiller ud fordi spilleren er dårlig) Tilsammen skaber de tre ordner diskursen som en verdens symbolske facts

Diskursens arkeforskelle Objekt/objekt Indenfor/udenfor Oppe/nede Fortid/fremtid Subjekt/objekt Fornuft/ufornuft +accept/accept Deskriptiv orden Narrativ orden Argumentativ orden

3. Institution En institution er et diskursivt elements ophævelse fra symbolsk til socialt faktum. Institutioner muliggør autoriserede talepositioner, hvor man ikke blot kan tale fra en bestemt subjektposition, men også låne autoritet til at tale med vægt på vegne af en institution.

Kontingens At de-konstruere mening er det samme som at vise, hvordan idealer, diskurser og institutioner er kontingente, dvs. hvordan de hverken er nødvendige eller umulige hvordan de kunne være blevet anderledes hvordan deres dannelse er et resultat af kamp og magt hvordan de er knyttet til tid/rum

Forandring som konstruktion DEN SYNKRONE ANALYSESTRATEGI Diakron analyse Snit 1 Enheds-dannelse t1 Snit 2 Enheds-dannelse t2 Snit 3 Enheds-dannelse t3 forandring?

Morale De følgende gange præsenterer vi et antal samtidsdiagnoser Samfund: Forhandling, funktionel differentiering og risiko, legitimitetskrise Organisation: Polyfon virksomhed, politisk virksomhed, selvstyrende og selvevaluerende organisation, partnerskabende organisation Individ: Fleksible menneske, medarbejderens pædagogisering, borgerledelse De spørger altid: Hvorfra iagttages forandringen? Hvad gør diagnosen iagttagelig og hvad blænder den af for?

Diagnoserne Alle diagnoserne er kontingente; dvs. de har alle deres egen historie fokus horisont Alle diagnoserne tilbyder en ’fortælling’ om/i vores samtid

Første diagnose næste onsdag Fra markeds- til forhandlingsøkonomi – forhandlingssamfundet, om hvordan samfundets styring sker gennem sprog- og forhandlingsspil på tværs af grænsen mellem offentlig og privat