Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003
Erfaringer ● InterKomm – Faget Kommunikation / Åbent Universitet (Bornholm , nu: Sjælland) ● MCC 2000 – Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm) ● RUC 2000 – Kurser, projektarbejde
Arbejdsformer Kurser Opgaver Seminarer Workshops Projekt >50% – Selvstændigt – Vejledning Internater – 20% Netbaseret – 80% Grupper
Hv… ● Hvorfor ● Hvem ● Hvordan ● Hvad vil vi opnå ● Hvad kan gå galt
Hvorfor? ● For at forbedre den nuværende undervisning ● For at nå nye grupper af studerende ● For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning ● Fordi! Tiden kræver det!
Hvem? ● Hvem skal studere? – Dagstuderende – Fjernstuderende – Heltid/deltid ● Hvem skal undervise? – Faste interne undervisere – Faste eksterne undervisere – Ad hoc-undervisere, gæster
Hvordan? ● Ved at supplere undervisningen med materialer på net ● Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net ● Ved helt eller delvis at erstatte tilstedeværelses-undervisning ● Ved at “automatisere” undervisningen
Hvad kan vi opnå? ● Nye deltagere ● Mindre frafald ● Bedre kvalitet ● Nye kompetencer ● Erfaringsudveksling ● Netværksdannelse ● Internationalisering
Hvad vil gå galt? Alt! ● Undervisere vil ikke ● Undervisere kan ikke ● Studerende vil ikke ● Studerende kan ikke ● Systemet er uegnet ● Systemet går ned
Læringsmål
Overvejelser ● Hvilke læringsmål? – Træning Forståelse ● Hvilken pædagogik? – Instruktivistisk Konstruktivistisk ● Hvilke interaktionsformer? – Information Samarbejde
Interaktionsformer ● Information/distribution – fra lærere og administration ● Kommunikation – mellem lærere og studerende – mellem studerende – mellem lærere ● Samarbejde – mellem studerende (grupper) – mellem lærere (planlægning, evaluering)
To tilgange DistributionKommunikation Undervisers oplæg og litteratur på nettet Opgaver lægges ud, løsninger retur Meddelelser til studerende Synkron (chat, video) Asynkron
Svært på nettet, fx ● Struktur – Aftaler, tovholder ● Beslutninger – Ansvarsfordeling, møder ● Informationssøgning – Kursus, udvidet biblioteksservice
Fordele i netmiljø, fx ● Skriftlighed – Dokumenteret forløb, arkiv – Synlighed ● Grupper, lærere ● Fleksibilitet – Tid og sted ● Studerende og lærere ● Ny kompetence
Nærvær Parallelle aktiviteter – Seminar – Kursus – Pensum – Evt. projekt Dominerende kommunikation – Mundtlig – Mundtlig/lytte – Mundtlig/skriftlig oversættes til …
Netvær Start/møde Slut/møde Få parallelle aktiviteter: – Opgaver Respons – Netseminarer Dialog – Workshops Konstruktion – Projektarbejde Samarbejde
Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789
Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789
Eks: Forelæsning Net Forelæsning Noter, materialer, øvelser på nettet Spørgsmål til underviseren Opsamling og besvarelser Forelæsning
Eks: Netseminar Traditionelt seminar: Undervisning Pensum/opgave Undervisning … Opgavebibliotek: materialer, links, litteratur Supplerende informationssøgning Gruppearbejde Kommentarer, sparring (underviser, medstuderende) Undervisning: Oplæg, evt. på net/video Fremlæggelser, evt. på net/video Underviser samler op, perspektiverer
Eks: Færdighedskursus 100% på net
Undervisningskultur ● Planlægning, struktur ● Disciplin: frekvens, deadlines ● Ledelsesansvar ● Løbende tilpasning ● Hurtig respons ● Skriftlig præcision ● Skriftlig aktivitet
Links bscw.gmd.de worldcrossing.com thinkofit.com