Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Online kollaborativ undervisning
Blended learning – hvordan?
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Velkommen til netværket der hjælper dig til +25 % bedre bundlinie i 2010 Projektejer Due & Partners November 2009 ©Plus25 er et varemærke og et management.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sigrid .
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Blended Learning - en introduktion
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Evaluering - metoder og værktøjer -
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Datalærerforeningen, Bjerringbro ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Velkommen til ONLINE dansk
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003

Erfaringer ● InterKomm  – Faget Kommunikation / Åbent Universitet (Bornholm , nu: Sjælland) ● MCC 2000  – Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm) ● RUC 2000  – Kurser, projektarbejde

Arbejdsformer Kurser Opgaver Seminarer Workshops Projekt >50% – Selvstændigt – Vejledning Internater – 20% Netbaseret – 80% Grupper

Hv… ● Hvorfor ● Hvem ● Hvordan ● Hvad vil vi opnå ● Hvad kan gå galt

Hvorfor? ● For at forbedre den nuværende undervisning ● For at nå nye grupper af studerende ● For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning ● Fordi! Tiden kræver det!

Hvem? ● Hvem skal studere? – Dagstuderende – Fjernstuderende – Heltid/deltid ● Hvem skal undervise? – Faste interne undervisere – Faste eksterne undervisere – Ad hoc-undervisere, gæster

Hvordan? ● Ved at supplere undervisningen med materialer på net ● Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net ● Ved helt eller delvis at erstatte tilstedeværelses-undervisning ● Ved at “automatisere” undervisningen

Hvad kan vi opnå? ● Nye deltagere ● Mindre frafald ● Bedre kvalitet ● Nye kompetencer ● Erfaringsudveksling ● Netværksdannelse ● Internationalisering

Hvad vil gå galt? Alt! ● Undervisere vil ikke ● Undervisere kan ikke ● Studerende vil ikke ● Studerende kan ikke ● Systemet er uegnet ● Systemet går ned

Læringsmål

Overvejelser ● Hvilke læringsmål? – Træning  Forståelse ● Hvilken pædagogik? – Instruktivistisk  Konstruktivistisk ● Hvilke interaktionsformer? – Information  Samarbejde

Interaktionsformer ● Information/distribution – fra lærere og administration ● Kommunikation – mellem lærere og studerende – mellem studerende – mellem lærere ● Samarbejde – mellem studerende (grupper) – mellem lærere (planlægning, evaluering)

To tilgange DistributionKommunikation Undervisers oplæg og litteratur på nettet Opgaver lægges ud, løsninger retur Meddelelser til studerende Synkron (chat, video) Asynkron

Svært på nettet, fx ● Struktur – Aftaler, tovholder ● Beslutninger – Ansvarsfordeling, møder ● Informationssøgning – Kursus, udvidet biblioteksservice

Fordele i netmiljø, fx ● Skriftlighed – Dokumenteret forløb, arkiv – Synlighed ● Grupper, lærere ● Fleksibilitet – Tid og sted ● Studerende og lærere ● Ny kompetence

Nærvær Parallelle aktiviteter – Seminar – Kursus – Pensum – Evt. projekt Dominerende kommunikation – Mundtlig – Mundtlig/lytte – Mundtlig/skriftlig oversættes til …

Netvær Start/møde Slut/møde Få parallelle aktiviteter: – Opgaver Respons – Netseminarer Dialog – Workshops Konstruktion – Projektarbejde Samarbejde

Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789

Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789

Eks: Forelæsning  Net Forelæsning Noter, materialer, øvelser på nettet Spørgsmål til underviseren Opsamling og besvarelser Forelæsning

Eks: Netseminar Traditionelt seminar: Undervisning Pensum/opgave Undervisning … Opgavebibliotek: materialer, links, litteratur Supplerende informationssøgning Gruppearbejde Kommentarer, sparring (underviser, medstuderende) Undervisning: Oplæg, evt. på net/video Fremlæggelser, evt. på net/video Underviser samler op, perspektiverer

Eks: Færdighedskursus 100% på net

Undervisningskultur ● Planlægning, struktur ● Disciplin: frekvens, deadlines ● Ledelsesansvar ● Løbende tilpasning ● Hurtig respons ● Skriftlig præcision ● Skriftlig aktivitet

Links bscw.gmd.de worldcrossing.com thinkofit.com