Medicinafstemning og Medicinsupervision

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Præsentation af materialer på personalemøde
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Psykoedukation til unge i OPUS
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Procesværktøjer.
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Større Skriftlig opgave
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kroppens funktioner og Den rette dosis
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
At deltage i projektarbejde
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Udvikling og fastholdelse af kvalitet og sikkerhed 1
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

Medicinafstemning og Medicinsupervision

Læringsmål Dette modul skal give dig: kendskab til medicinafstemning og botilbuddets instruks for medicinafstemning kendskab til medicinsupervision mulighed for at gennemføre en medicinafstemning, kommunikere resultatet af medicinafstemning til lægen og følge op på resultatet af dialogen med lægen mulighed for at bidrage til at udvikle botilbuddets arbejde med medicinafstemning forudsætninger for at udnytte Medicinsupervision December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Hvad skal vi tale om Medicinafstemning: Hvordan og hvornår gør vi det i hverdagen? Hvilke udfordringer har vi? Hvordan kan vi gøre det mere effektivt? Afprøvning Medicinsupervision: Hvem, hvad, hvorfor og hvordan? Vi gennemgår en beboers medicin Botilbuddets spørgsmål om medicin generelt December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Forventninger Hvilke forventninger har du til undervisningen i dag? På en skala fra 1 til 10: Hvor meget viden og erfaring har du indenfor emnet? Hvad er særlig vigtigt for dig at lære noget om? Hvordan skal du bruge det, du lærer i dag, fremover? Hvis du har konkrete spørgsmål til dagens emne, kan du skrive dem ned. Så tager vi det op undervejs December 2014

De forskellige begreber Hvad forstår vi ved nedenstående begreber: Medicinanamnese Medicinafstemning Medicingennemgang December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Medicinafstemning December 2014 6

Medicinafstemning i hverdagen I hvilke situationer foretages Medicinafstemning? Hvordan gøres det? Hvilke udfordringer giver det? Hvilke konsekvenser kan der være, hvis medicinlisten ikke bliver afstemt? December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Eksempler på konsekvenser af ikke-afstemte medicinlister Beboeren får dobbelt medicin – både ny og oprindelig Beboeren får ikke oprindelig medicin, fordi den midlertidigt har været stoppet under indlæggelse Beboeren får anden styrke eller andet antal tabletter, og der er usikkerhed om, hvad der er det rigtige Beboeren skal fortsætte med p.n.-medicin, men den figurerer ikke på listen Beboeren flytter ind med andre lægemidler end dem, der står på den medbragte liste, og får derfor muligvis forkert medicin December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Medicinafstemning - eksempel på tjekliste Medicinafstemning sker på baggrund af mindst 2 kilder De to medicinlister sammenholdes, og uoverensstemmelser noteres Der noteres uoverensstemmelser med hensyn til de ordinerede præparater og ordinerede styrker og doser ISBAR udfyldes Uoverensstemmelser opklares ved kontakt til den ordinerende læge Beboerens medicinliste opdateres ud fra de dokumenterede ændringer Den opdaterede medicinliste sendes til beboerens læge Ændringer dokumenteres i journalsystemet December 2014

ISBAR ISBAR er et værktøj til at sikre, at man har alle de nødvendige oplysninger, inden man kontakter behandleren Brug af ISBAR er med til at sikre god mundtlig kommunikation mellem botilbud og læge ISBAR står for: Identifikation Situation Baggrund Analyse Råd December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

ISBAR-tjekliste Forbered dig, inden du ringer: vurder beboerens situation Overvej, hvem det er relevant at kontakte læs de nyeste notater i journalen/omsorgssystemet hav relevante oplysninger klar som fx: temperatur, vejrtrækning, puls, blodtryk bevidsthedsniveau medicinliste nuværende pleje og bistand December 2014

ISBAR-tjekliste (blok) Identifikation: Dit navn, funktion, institution/afdeling Situation: Jeg ringer, fordi – beskriv. Jeg har observeret følgende ændringer i funktionsniveau eller helbredstilstand (temperatur, vejrtrækning, puls osv.) Baggrund: Kort præsentation af beboerens situation (tiltag indtil nu, sygdomshistorie) Analyse: Giv din vurdering af problemet. (evt. usikkerhed om, hvad problemet er. Beboerens situation er ændret, vi må gøre noget) Råd: Giv eller bed om råd. Hvad skal vi gøre? Hvad vil du foreslå? Hvad skal jeg observere og vurdere? Hvem gør hvad? Hvornår tales vi ved igen? December 2014

Vi prøver i fællesskab Find uoverensstemmelserne mellem de to lister Før dem ind i skemaet til Medicinafstemning Forbered dialog med lægen: Udfyld ISBAR Diskuter, hvad der ville være sket, hvis der ikke var foretaget Medicinafstemning for denne beboer, og med hvilke konsekvenser Hvordan skal Medicinafstemningen dokumenteres? December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Medicinsupervision December 2014 14

Medicinsupervision – HVAD? Uddannelses-/læringsaktivitet, der anvender supervision, coaching og sparring som metode Gennemgang af 1-2 udvalgte beboeres medicin. Fokus på problemer med medicinen, som både personale og beboer oplever. Forslag til handlinger Diskussion af aktuelle spørgsmål fra personalet om medicin December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Medicinsupervision – HVORFOR? Styrke jeres evne til at observere, undre sig, handle og være på forkant med problemer med lægemidler I skal føle jer mere sikre på, hvordan I identificerer eventuelle problemer og handler efterfølgende Afklaring af aktuelle spørgsmål om medicin December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Medicinsupervision – HVEM? Apoteksfarmaceut og 2-6 medarbejdere Medarbejderne er kontaktpersoner for de beboere, hvis medicin skal diskuteres samt evt. medicinansvarlig medarbejder December 2014

Medicinsupervision – HVORDAN? 2-timers møde på botilbuddet Botilbuddet har udvalgt 2 beboere og gennemført Medicinafstemning og talt med beboerne Opdaterede medicinlister og supplerende oplysninger og fokusområder sendes til farmaceuten Personalet forbereder konkrete spørgsmål om medicin Møderne gennemføres efter en fastlagt dagsorden December 2014

Medicinsupervision - Standarddagsorden Siden sidst (15 min.) Plan for dagens møde Gennemgang af case(s): (60 min. med pause) Personalet giver et kort overblik over de vigtigste problemer Afklarende spørgsmål fra farmaceuten Dialog om handlinger fremadrettet med inddragelse af farmaceutens fund og forslag Prioritering. Mål. ISBAR Konklusion, og hvem gør hvad Spørgsmål fra personalet (30 min.) Evaluering og konklusion Næste møde   December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Case Gennemgang af en beboers medicin December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Spørgsmål fra jer om medicin Skriv jeres spørgsmål – et spørgsmål på hvert kort Læg kortene i en bunke Deltagerne skiftes til at tage et kort og stille spørgsmålet på kortet December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013

Refleksion Skriv refleksioner om Medicinafstemning og Medicinsupervision Hvad kan du selv gøre? Hvilken betydning har det for beboerens helbred? Hvilken betydning har det for beboerens livskvalitet? Hvilken betydning har det for dig selv som medarbejder? December 2014

Det vigtigste Skriv de to ting ned, du har hørt i dag, som du synes er vigtigst Fortæl det til din sidemand, og begrund, hvorfor det er vigtigt Vi samler jeres tanker på en liste December 2014

Forslag til aktiviteter efter undervisningen Gennemfør Medicinafstemning for en beboer i samarbejde med ordinerende læger Gennemfør forbedringer af processen ved hjælp af forbedrings-modellen Diskuter, hvordan I kunne tænke jer at bruge Medicinsupervision i fremtiden Lav en kasse med spørgsmål om medicin, så der kan samles sammen til Medicinsupervisioner Gennemfør Medicinsupervisioner med apoteket December 2014

Tak for i dag!

Referencer Medicinpakken Stop medicinfejl. I sikre hænder http://isikrehaender.dk/media/586113/341987_web_medcinpakken.pdf Skema til medicinafstemning og initial medicingennemgang. IRF. http://www.irf.dk/download/medicingennemgang/skema_til_medicinafstemning_og_initial_medicingennemgang.pdf Kom godt i gang med medicingennemgang i almen praksis. IRF. http://www.irf.dk/download/medicingennemgang/skema_til_medicinafstemning_og_initial_medicingennemgang.pdf Den gode konsultation. Medicinpædagogik og psykoedukation. Socialstyrelsen. http://www.socialstyrelsen.dk/udsatte/sindslidende/styrket-indsats-for-sindslidende-sats-10/medicinpaedagogik_psykoedukation/videosamling Materialet er udarbejdet for I sikre hænder af Pharmakon December 2014 Kvalitet og sikkerhed i medicineringen på botilbud • okt 2013